Hoe ik bij de "Melody Makers" terechtkwam
Daar kreeg ik op een goede dag mid
den op het werk - een heel bescheiden
baantje bij een groot krantenbedrijf in
het toenmalige Batavia - een telefoon
tje van niemand minder dan Jan
Verkouteren. "Zeg Flip, voel je d'r wat
voor om met ons mee te doen? Eddy
van Rhoon moet plotseling naar
Australië en we zitten nu zonder
pianist. Je kan moeilijk weigeren. We
moeten morgen in Tjikini spelen,
dus...."
Of ik het in Keulen hoorde donderen....
Zo maar, floep, achter de piano met
nota bene allemaal "cracks "uit die tijd:
Harry Braun (clarinet/sax) als leider.
Fik Siegers (arrangeur, sax), Nico
Sigarlaki (trompet), Jan Verkouteren
MUZIEK IN IN DIE
Maar om weer terug te komen op mijn
verhaal. Nog dezelfde middag na kan
toortijd ben ik bij Fik Siegers langs
geweest om met hem enkele stukken
door te nemen. Fiks commentaar:
"Ach man, het zal best gaan, als je niet
verder kan, gewoon doorgaan, net
doen alsof...
Enfin, Fik stelde mij gerust. En de
volgende dag, compleet met vrouw
en kind als geestelijke steun, meldde
ik mij aan bij de "cracks". De meesten
kende ik nog niet persoonlijk.
Het was die zondagmorgen in het
Tjikini-zwembad tjokvol en eerlijk
gezegd stond ik duizend angsten uit.
Maar Harry en de anderen stelde mij
gerust en spraken mij moed in. Ik
hoefde alleen maar op de piano te
begeleiden, solo-spel hoefde voor
lopig niet. En warempel, het ging! Ik
stond er zelf van te kijken. Ik scheen
de vuurproef goed doorstaan te heb
ben, want ik mocht blgven. Het zal
medio 1940 zijn geweest, dat ik door
de "Melody Makers" als (nood)-pia-
nist werd geaccepteerd.
Zo is het dan gekomen, dat ik mij
amateur-pianist mag noemen, helaas
zonder een noot te kunnen lezen, wel
een tikkeltje do-re-mi.
FLIP GELSING
Toen wij nog schoon en jong waren, de "Tovo Ramblers" bij ons thuis aan de Struyswijkstraat,
Batavia 1937Bovenste vier v.l.n.r. Eldi Menick. Terlaak. Haagman. Gelsing. Onderste vier
v.l.n.r. Otie v.d. Bijl, Joggie Lapré. Els Jansz, I. Hee.
(guitar), Boetje Pesulima (drums,
zang), Broer Vreede (bas).
Op Jan's aandringen heb ik "ja"
gezegd, na een hoop bezwaren naar
voren gebracht te hebben. Maar Jan
bleef aandringen: "Dat zal best mee
vallen, je bent muzikaal genoeg...."
Moet u weten, dat ik nooit eerder als
pianist in bands heb gezeten, wel als
bassist bij de "Silver Kings", toen
Ernst van der Puil er leider was en
Doddy Barkmeyer aan de piano, in
plaats van Charlie Overbeek Bloem.
Dankzij Hans Hubeek, die toen trom
bonist was bij de "Browns Sugar
Babies" is mij het symbool-lezen
bijgebracht, waar ik later veel profijt
van heb gehad. Ik kon verder geen
noot lezen, al waren ze zo groot als
bakstenen. Trouwens nu ook nog niet.
Het pianospelen heb ik mezelf, op
kostschool, aangeleerd, eigenlijk uit
jaloezie, omdat een andere er iets van
kende. Verder niet veel meer aan
gedaan.
Een latere formatie van The Siamese Swingers, Djakarta 1951. De muziekstandaards zijn uit
Bangkok overgenomen. De symbolen (3—koppige olifant met initialen S.S.) door mij ontworpen....
v.l.n.r. Mamè, Eddy Munster, Eddy Kraft, Jonathans. Guus Schrijn. Benny Heynen, Flip Gelsing,
Georg Hoedt.
Zomaar gek aan het doen1961, Enschede
12