Hoe ik bij de "Melody Makers" terechtkwam Daar kreeg ik op een goede dag mid den op het werk - een heel bescheiden baantje bij een groot krantenbedrijf in het toenmalige Batavia - een telefoon tje van niemand minder dan Jan Verkouteren. "Zeg Flip, voel je d'r wat voor om met ons mee te doen? Eddy van Rhoon moet plotseling naar Australië en we zitten nu zonder pianist. Je kan moeilijk weigeren. We moeten morgen in Tjikini spelen, dus...." Of ik het in Keulen hoorde donderen.... Zo maar, floep, achter de piano met nota bene allemaal "cracks "uit die tijd: Harry Braun (clarinet/sax) als leider. Fik Siegers (arrangeur, sax), Nico Sigarlaki (trompet), Jan Verkouteren MUZIEK IN IN DIE Maar om weer terug te komen op mijn verhaal. Nog dezelfde middag na kan toortijd ben ik bij Fik Siegers langs geweest om met hem enkele stukken door te nemen. Fiks commentaar: "Ach man, het zal best gaan, als je niet verder kan, gewoon doorgaan, net doen alsof... Enfin, Fik stelde mij gerust. En de volgende dag, compleet met vrouw en kind als geestelijke steun, meldde ik mij aan bij de "cracks". De meesten kende ik nog niet persoonlijk. Het was die zondagmorgen in het Tjikini-zwembad tjokvol en eerlijk gezegd stond ik duizend angsten uit. Maar Harry en de anderen stelde mij gerust en spraken mij moed in. Ik hoefde alleen maar op de piano te begeleiden, solo-spel hoefde voor lopig niet. En warempel, het ging! Ik stond er zelf van te kijken. Ik scheen de vuurproef goed doorstaan te heb ben, want ik mocht blgven. Het zal medio 1940 zijn geweest, dat ik door de "Melody Makers" als (nood)-pia- nist werd geaccepteerd. Zo is het dan gekomen, dat ik mij amateur-pianist mag noemen, helaas zonder een noot te kunnen lezen, wel een tikkeltje do-re-mi. FLIP GELSING Toen wij nog schoon en jong waren, de "Tovo Ramblers" bij ons thuis aan de Struyswijkstraat, Batavia 1937Bovenste vier v.l.n.r. Eldi Menick. Terlaak. Haagman. Gelsing. Onderste vier v.l.n.r. Otie v.d. Bijl, Joggie Lapré. Els Jansz, I. Hee. (guitar), Boetje Pesulima (drums, zang), Broer Vreede (bas). Op Jan's aandringen heb ik "ja" gezegd, na een hoop bezwaren naar voren gebracht te hebben. Maar Jan bleef aandringen: "Dat zal best mee vallen, je bent muzikaal genoeg...." Moet u weten, dat ik nooit eerder als pianist in bands heb gezeten, wel als bassist bij de "Silver Kings", toen Ernst van der Puil er leider was en Doddy Barkmeyer aan de piano, in plaats van Charlie Overbeek Bloem. Dankzij Hans Hubeek, die toen trom bonist was bij de "Browns Sugar Babies" is mij het symbool-lezen bijgebracht, waar ik later veel profijt van heb gehad. Ik kon verder geen noot lezen, al waren ze zo groot als bakstenen. Trouwens nu ook nog niet. Het pianospelen heb ik mezelf, op kostschool, aangeleerd, eigenlijk uit jaloezie, omdat een andere er iets van kende. Verder niet veel meer aan gedaan. Een latere formatie van The Siamese Swingers, Djakarta 1951. De muziekstandaards zijn uit Bangkok overgenomen. De symbolen (3—koppige olifant met initialen S.S.) door mij ontworpen.... v.l.n.r. Mamè, Eddy Munster, Eddy Kraft, Jonathans. Guus Schrijn. Benny Heynen, Flip Gelsing, Georg Hoedt. Zomaar gek aan het doen1961, Enschede 12

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1986 | | pagina 12