PIANOSTEMMEN IN HONG KONG EN IN HOLLAND Als ik hier in Hong Kong, mijn pianostemmer, een Chinees mannetje van onbestemde leeftijd binnenlaat, dan doet hij voorzichtig bij de voordeur zijn schoenen uit en stapt hij op z'n tenen, op kousevoeten door mijn huis. Hij wil mijn vloerkleedjes niet bederven! Intussen knikken en lachen wij alsmaartegen elkaar. We zeggen verder geen woord, want hij verstaat noch Nederlands noch Engels en ik praat geen Chinees. Maar hij weet precies wat hem te doen staat. Gaat voortvarend naardevleugelen heeft in een mum van tijd de deksel, panelen en muziekstandaard afgesloopt. En dan begint het stemmen - toets voor toets - dat hem als muziek in de oren moet klinken, maar waarbij ik het geen tien minuten uithou! Ik vraag hem nog even of hij "tea "wil en maak het gebaar van drinken. Dat wil hij wel. En nadat ik hem het glas Chinese thee met een paar koekjes op een schaaltje gebracht heb, verdwijn ik schielijk om ergens anders in huis bezig te zijn. Na rond 1 Vz uur houden de klanken op en hoor ik gestommel en gebonk. De vleugel wordt weer opgebouwd! Dan een stem: "Missie!"' (juffertje!). Ik kom dan uit m'n schuilplaats tevoorschijn: ik betaal; teken een papiertje, en laat 't mannetje nadat hij bij de voordeur weer voorzichtig in zijn schoenen is gestapt, uit. Dit pianostemmen is een evenement dat zich in alle rust ééns in de drie maanden voordoet. Ik moest hier aan denken, toen ik in Holland met verlof zijnde, de piano stemmer van mijn zoon ontmoette! Nu had mijn zoon, omdat hij niet altijd even goed bij kas was, de piano wat verwaarloosd. Ik schat dat het ding zeker 1 Vz jaar niet gestemd was. Iedere keer als ik bij hem was en wat wou spelen, joegen de eerste tonen mij de rillingen over de rug, zó gem- brèng was dat ding Hij weet van een oud gepensioneerd manne tje, dat hier en daar piano's stemde. Hij verdiende aldus een aardig zakcentje. Op de afgesproken dag vroegen zoon en schoondochter, die 's morgens vroeg al naar hun werk gingen, of ik wou thuisblijven om het mannetje open te doen. Gelukkig was het een heerlijke nazomerdag, dus nestelde ik me met lectuur en koffie in de tuin, in de zon. Tegen elf uur zag ik een zeer oude vermoeide, gebogen figuur op de fiets aankomen. Hij belde en ja hoor, het was de pianostemmer, die vroeg of hij de fiets binnen kon zetten, want hij was er zuinig op. Ik zei dat hij de fiets maar in het voortuintje moest laten staan. Ik had er een goed zicht op door de brede voorruit van de zitkamer. En de mensen van ons dorp waren eerlijke mensen, die namen niet zomaar andermans fietsen mee. Ik dacht niet dat onze schoondochter zo n fiets in haar smetteloze gangetje op prijs zou stellen. Binnen hielp ik 't mannetje installeren. Hij had een tas gereedschap bij zich plus een grote tas eet- en drinkwaren voor zichzelf, want hij was op dieet zei hij - en dat alles stalde hij op de eettafel uit naast de volbeladen vruchtenschaal van mijn schoondoch ter. Ik vroeg hem toch nog voor alle zekerheid of hij een kop koffie wou. Nee, dat mocht hij niet van z 'n dokter, maar thee lustte hij wel. Nadat de thee en de koekjes gebracht waren ging ik weer naar de tuin. Ik zag hem door de ruit uitgebreid de thee zitten drinken en de koekjes opeten aan de eettafel. Blijkbaar waren de koekjes hem door z'n dokter niet verboden! Na wat een eeuwigheid leek, kwamen eindelijk de eerste tonen van het stemmen. Het stemmen zal een kwartier ge duurd hebben toen er op de ruit geklopt werd. "Het werd tijd voor z'n beschuitje" zei hij. Die ging hij zelf even eten. Hij had ze zelf meegeno men. Op doktersadvies: dieetbe- schuitjes. Maar, of ik misschien wat boter had? En een stukje kaas en ook een bordje en een mes. Ik ging naar binnen en begon uitgebreid een hoek van de tafel te dekken voor meneer. Ik dacht: "Ach wat, ik ben toch bezig, ik doe er meteen een kwak jam, wat ontbijtkoek, en de pindakaas bij". Daar zat ie dan, als een hotelgast! Ik weer naar buiten. Na een half uur zag ik hem langzaam opstaan en naar de piano schuifelen en ja hoor er werd weer gestemd! Intussen was het al 1 uur geworden en hij had nog geen kwart van de piano afgewerkt. Weer werd er op de ruit getikt. "O, mevrouw, de bananen en die tomaatjes op de schaal waren zeker ook voor mij bestemd?" Ik stond paf! Wist zo gauw niet wat te zeggen. Hij wèl. "Dank u hoor!" En hij zette zich weer aan tafel en begon uitge breid de vruchtenschaal van mijn schoondochter leeg te eten! Om een lang verhaal kort te maken: Ook nog na de uitgebreide thee 's middags, was hij pas om 7 uur klaar met stemmen. Zoon en schoondoch ter die thuiskwamen van hun werk, ontmoetten hem nog in de gang. Niets vermoedend van de lege schalen en provisiekast begroetten ze hem harte lijk! Al betrok hun gezicht wel bij het horen van 't gigantische bedrag dat hij hun vroeg. "Voor al die uren werk" zei hij. "Ja meneer, de piano was in zeer slechte staat". En jij ook, dacht ik erbij. Als je van je dokter het advies hebt gekregen om bij anderen de boel leeg te eten - want alles was letterlijk schóón op - dan ben je wel een verloren geval. Die stemmer had deze piano voor het laatst gestemd. LAUTY KLEEVENSZ-MUSCH OOM ANTON De enige manier waarop wij als kinde ren muziek leerden kennen, was met het zwarte kastje van mijnheer Edison. Bekende opera- en operette melo dieën kwamen van rollen tot ons. Vlak voor het naar bed gaan mochten we de mooiste muziek uitzoeken en voor zichtig de mooi gekleurde rollen op zetten. Dat was een groot wonder als je de muziek in een stille Indische avond hoorde klinken. En als verrukte toehoorders stonden wij er omheen te tandakken. Op een dag kwam mijn vader met het grote nieuws dat we bezoek zouden krijgen van Oom Anton. Een groot man in de familie, hij was operazanger en had gestudeerd in Berlijn. Mijn vader was erg trots op hem omdat hij zo mooi zong. Door de malaise in Europa was hij helaas zonder werk en daarom was hij naar Indië gegaan, waar hij een baan kreeg bij het B.B. Op de dag waarop hij zou komen waren we erg opgewonden, de uren kropen voorbij. Tegen de avond zaten we in de voorgalerij, vanwaar we een prachtig uitzicht hadden op de rubber bomen en genoten van de zonsonder gang achter de bergen ver weg. Tus sen de bomen werd het al donker en ontwaarden wij vaag de witte onder nemingsweg. Vandaar zou de auto komen. Toen het al pikdonker was, zagen we twee lichten. We renden naar buiten en beneden aan de heuvel stond de nachtwaker met zijn lamp al klaar om de gast naar boven te begeleiden. En daar kwam oom Anton, met een grote doos aan zijn hand. "Hij heeft een taart meegebracht", riep Ma enthousiast. Pa snelde hem tegemoet en de be groeting was allerhartelijkst. "Anton, dat had je niet moeten doen" en mijn vader wees op de doos. "Waarom niet" en de doos werd binnen ge opend en daar lag de dienstpet van oom Anton. Een nieuw tijdperk was voor hem aangebroken, maar nu in de tropen. We hoefden die avond geen Carmen, geen Aïda of Delilah op te zetten, want oom Anton zong in de badkamer het hoogste lied en dat was niet te evenaren. C. VINGERHOETS-KORTMAN 13

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1986 | | pagina 13