DE ËIËtËËXE GROEP (X.u.r. tie toto in het 15 mei I9SG nummer ran Moe**onJ "Bij welke groep jij?" PADVINDERSSTORY "Bruin. Second Gilwell Dago" (met bijpassend accent). Oh ja! Niet zo maar een bruine padvindersdas, maar met een toegevoegd stukje "tartan" van de Gilwell-clan midden op de hals-driehoek. De enige Groep in heel Indië van die tijd, die niet behoorde tot ("gesponsord door" is de huidige Nederlandse uitdrukking) één of andere politiek, één of ander geloof, gezindte of ras. Dus wel de zuiverste benadering van het Padvinders-ideaal van Lord Baden Powell of Gilwel, ironisch genoeg zijn faam en ideeën opgedaan in de Boeren-Oorlog in het begin van deze eeuw in Zuid-Afrika. Een soort van standaard- of keurgroep dus, die de idealen van het Verkenners-Spel moesten uitdraqen aan de rest. Met de daartoe benodigde standaarduitrusting, toen voorgeschreven door en verkrijgbaar bij het Eloofdkwartier op de Papandajan- laan in Bandoeng. Bandoeng? Maar wat betekent Dago dan? Dago was het nog iets hoger in de bergen gelegen plaatsje, waar voor West-Java de jaarlijkse "Rallies" van de Padvinderij werden gehouden. Voor Midden-Java was dat Salatiga, voor Oost-Java naar ik mij herinnner Malang. Wat waren die idealen van het "Verkenners-Spel"? Weer ironisch genoeg heeft het beeld van de volkomen selfsupporting Boer uit de tweede helft van de vorige eeuw.ten voorbeeld gestaan. Gemengd met de schim van het denkbeeldige jongetje Kim, product van de geest van Rudyard Kipling; een vlasharig "Anakkolong", dat zich staande hield temidden van de Brits-Indische millioenen bevol king. Baden Powell was één van de Britse generaals, die tot hun schaamte de vrouwen en kinderen van de Boeren in concentratiekampen moesten per sen om die Boeren tot overgave te dwingen. Op politiek bevel van thuis. Daarna vervielen de Boeren tot de status van "White Trash", blank afval dus, waaruit weer het begrip Apart heid" is ontstaan, om zich staande te kunnen houden. De reactie van de generaal is later de oprichting van de Padvinderij geweest, een spoedig wereldwijde beweging om jongeren te leren zich zelf staande te houden, ongeacht hun ras, geloof of maatschappijbeschou wing. Helaas, zoals met de meeste populaire bewegingen, viel zij in handen van toch weer allerlei gezind- telijke en politieke groeperingen en werd de oefening in overleven, over schaduwd door bedel- en quasi hulp activiteiten. Niet zo de Second Gilwell Dago Groep. Zii was dan ook de enige, die toestemming van Badel Powell per soonlijk kreeg, om een patrouille naar Tandjong-Priok te sturen, als welkomstgroet bij zijn bezoek aan Indië in het begin van de dertiger jaren. gebroeders Van Wijngaarden (drie katjong-poetih van respectabele af meting) en van de twee gebroeders Anschutz (Indo pur sang), werd ieder jaar een patrouille "opgewerkt" voor de wedstrijd-rally in Dago. Een meer daags gebeuren voor afgevaardigde 18 patrouilles van elke Groep in West- Java. Zij sloegen er hun patrouille tenten op onder de bamboe-stoelen, om als uitgangsbases te dienen voor "hikes" in de geaccidenteerde oetan- omgeving van de Tangkoeban-Prahoe. Waarbij de afgelegde wegen in kaart moesten worden gebracht, bamboe- bruggen over de kalies werden ge slagen, aangetroffen "gewonden" waerden verzorgd en meegevoerd, de eigen (rijst)pot werd gekookt op sprokkelhout, uitgeput werd geslapen. Het einde was en soort publieke demonstratiedag waar elke patrouille zijn geheim gehouden "show" van creatief kunnen vertoonde; zowel in het praktische vlak overdag als in het geven van eigen voordrachten rond het naachtelijk gezamelijk kampvuur. Strijdkreet: Empal, Frikadel—Frikadel lwak,.lsoor Dengdeng, Semoor! De winnende patrouille werd enige weken later afgevaardigd naar Sala tiga (500 km weg), om daar de win naars van Midden- en Oost-Java te bekampen. In een soortgelijke inspan nende week maar dan op de hellingen van de Smeroe. Mijn laatste Java- kampioenschap met de Wolf patrouille" van Bruin in 1 932 of 1 933, ging ten koste van o.a. de P(artai) K(ommunis) l(donesia)-Groep. Het basis-kamp in Salatiga was gelegen op het terrein van een Javaanse dokter. Mocht uit voorgaand al blijken, dat in de jaren dertig de "trend" naar "gelijkschakeling" duchtig voortging, de vraag blijft natuurlijk of een en ander het privilege was van de "Réééijke Blanke en van de kinderen van de "Haooge Mieters". Als 11, 12 en 13-jarige wisten we natuurlijk weinig af van de financiële en andere draagkracht van onze mede-verkenners, als ons die über haupt al interesseerde. Wat betreft de "niet-gesponsorde" Second Gilwell Dago Groep Bruin, merkten we wel dat we tenslotte na vele onderdaken, als clubhuis een afgeschreven muziektent in één van de Bandoengse parken gebruikten. Wat mij persoonlijk betrof, woonde ons gezin toen bij Andir in OPLOSSING ZOMERPUZZEL Aan het aantal ingezonden oplossin gen konden we merken dat de in Moesson van 1 5 juli jl. gepubliceerde zomerpuzzel voor velen blijkbaar toch de nodige problemen gaf. Maar uit de tientallen goede oplossingen hebben we niettemin 3 prijswinnaars kunnen loten. De juiste oplossing luidt als volgt: 1 wati-istimewa-emis 2 asli-Nasional-nona 3 duit-dukacita-kaca 4 sauh-usahawan-awan 5 krek-kakerlak-akal 6 star-kadaster-deka 7 ikat-andikata-nada 8 Peru-Republiek-blik 9 eram-anumerta-anut 10 klab-naitklab-tani 11 Bern-gubernur-guru 12 dasi-abdikasi-baik 13 duka-naikkuda-ikan Aldus vormt zich het woord "Induk- karangan", hetgeen "hoofdartikel" betekent. De drie prijswinnaars dan zijn mw. M. E. van Dijk te Deventer, mw. W. J. Möllenkamp te Doesburg en de heer G. J. van den Bergh te Enschede. Proficiat en u ontvangt een tegoed-bon ter waarde van f 35,—, die besteed kan worden bij Boekhandel- Toko Moesson. een nooddorp van ampassiet-huizen (geperste blokken suikerriet-afval). De grote Crisis van eind 1920 deed 200 van de 270 Javase suikerfabrieken (60% van de wereld rietsuiker) sluiten, terwijl ook de overige cultures zwaar leden (kinine 90% van de wereld pro- duktie, terwijl een kop koffie toen in Amerika een "cup of Java" heette). Dat hier de hele bevolking onder leed (dus normaal participeerde) en niet alleen die "uitzuigende kolonialen", moge blijken uit het optreden van de Poli tiek, die (net als hier in 1985) onmid dellijk van de ongunstige omstandig heden misbruik trachtte te maken om hun aanhang uit te breiden. Dit verhaal moge naar ik hoop tevens wat tegen gif inhouden tegen de, in het 1 mei 1986 nummer van Moesson gesig neerde, des-informatie van de NCO, gesubsidieerde brochure voor Rietje Reiziger van het Volkenkundig Mu seum in Tilburg. BERS BERS

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1986 | | pagina 18