liD lllit'Li. ULLóJ LMfeLÜJ L.Ci ItOltXKO M l\ l»»4 WEERZIEN MET BORNEO (KALIMANTAN) (Slot) zTTVn NET UITGEKOMEN: Onze nieuwste folder met alle 1986 - 1987 reizen is nu gereed. Verschillende reizen naar Indonesië, Singapore, Malaysia en Thailand eventueel aangepast aan uw wensen en budget. Met tot 20 lagere prijzen voor tourpaketten en hotelovernachtingen. uw specialist voor Indonesië, Singapore, Malaysia en Thailand. Ons motto: Individueel maar verzorgd. door C. T. Beunder Zoals eerder vermeld, werd het verlangen om de plaatsen waar ik mijn jeugd doorgebracht had - de Oostkust van Borneo - nog eens terug te zien steeds groter. In 1984 werd de knoop doorgehakt en na een grondige voorbereiding, inclusief de nodige injecties en pillen vertrok ik donderdagavond 1 3 september met de M.A.S. (Malaysian Airline System) van Schiphol naar Kuala Lumpur, waar we vrijdagavond arriveerden. Zondagmorgen kon ik doorvliegen via Sabah (Kota Kinabalu, Sandakan en Lahad Datu) naar mijn uitgangspunt, de plaats Tawau. Tawau ligt nog in Sabah aan de Oostkust en zou een steunpunt van smokkelaars en zeepiraten zijn. De plaats zag er verwaarloosd en smerig uit. Het aanbevolen hotel "Tawau Hotel was ook niet bepaald fris. Men kon er niet eten, dus in de omgeving van het hotel gezocht naar een warong of restoran. Alleen een Mohammedaans Restoran was open, zelfbediening. Ik mocht echter als niet- Islamiet niet zelf opscheppen, maar het eten smaakte me uitstekend. Uit ingewonnen informatie bleek dat ik beter naarTarakan kon gaan vliegen dan met de boot (te gevaarlijk). Maan dagmorgen vroeg direkt naar het kan toortje van de BOURAQ Indonesian Airlines. Ik had geluk, want om 10 uur vertrok een vliegtuig. Alles geregeld, ticket ontvangen en bagage inge leverd, vraagt de agent van de Bouraq naar mijn visum. "Hoeft niet", zei ik, "moet wel" zei hij. De Indonesische Consul gebeld en ja hoor, als je van die kant Indonesia binnen wil, moet je een visum hebben. Hij beloofde snel te helpen. Gelukkig spreek ik mijn Bahasa Indo nesia nog heel goed. Dat liep uit op een heel gezellig gesprek met de Consul zelf, die blij verrast was hier eens een orang Belanda te ontmoeten. Het vliegtuig wacht wel zei hij. Hij had gelijk, om half elf kwam ik weer op het vliegveldgeen vliegtuig! Het bleek nog niet eens aangekomen te zijn, want het was slecht weer. Om kwart voor elf landde een tweemotorig vlieguigje, merk onbekend. De veilig heidscontrole op het vliegveld was heel goed! Uit mijn handbagage werd een zakmes (mes was langer dan de wijsvinger van de agent) en een schaar gehaald. Toen ik samen met de piloot, een Ambon- nees, naar het vliegtuig liep, gaf hij mij het zakmes en de schaar terug. De vlucht duurde een uur en ik zat direkt achter de piloot en zijn helper. Achter mij zat een Chinees echtpaar, meer passagiers konden er niet in. De cabine was smaller dan een auto. Laag hangende bewolking met regen maakt alles nogal somber. We vlogen vrij laag en vlak voor Tarakan klaarde het wat op. Ik zag Poeloe Bunju en het eiland Tarakan duidelijk onder ons liggen, evenals Poeloe Menoeloeh en Lingkas. Maar het vroegere beeld van vele boortorens verspreid in het bos, ontbrak. De landing werd perfekt uitgevoerd en even later stond ik in het aankomst gebouwtje en moest wachten op de autoriteiten, die inmiddels naar huis waren gegaan om te eten. Niemand had een tourist verwacht. Ondanks een uur wachten heb ik me niet ver veeld, want toen men in de gaten kreeg dat ik goed Bahasa sprak, werd de kring van belangstellenden steeds groter. Men moest natuurlijk weten wat ik in hemelsnaam als tourist op Tarakan kwam doen. Na een uuronge- veer kwamen de migrasi-officieren aan. Met de papieren was ik zo klaar, maar ook hun moest ik het hoe en waarom van mijn bezoek vertellen.Erg gezellig. Een van hen was zo vrien delijk mij naar het enige hotel ("Tarakan Plaza") te brengen (ca. 20 minuten rijden). Hij wilde er absoluut niets voor hebben, maar voor de kin deren accepteerde hij toch wel een kleine bijdrage. Het hotel - een olie hotel - was uitstekend, maar duur. Er zaten vrij veel buitenlanders voor de olie-maat schappij Pertamina. Ik ben geen siësta gaan houden, maar besteedde de rest van de middag om met de mini-busjes alle kanten op te rijden. Helaas, tot mijn grote teleurstelling kon ik maar weinig dingen herkennen. Iets van Lingkas, de haven en de weg erheen; de weg naar het centrale emplace ment, naar de wijk Marconi. De wijk - "Ladang" - waar wij vroeger gewoond hadden was er niet meer. Daar was nu een heel nieuwe kampong ontstaan. Zelfs de heuvels waren volgebouwd. Achteraf bekeken eigenlijk vrij logisch dat ik weinig meer zou terugvinden. Tijdens de Japanse inval werd alles opgeblazen en vernield. Tijdens de herovering in 1945 door de Amer ikanen en Australiërs werd wat weer opgebouwd was en wat er nog over was opnieuw verwoest. Dus niets meer over. Employés van de olie maatschappij in het hotel vertelden mij, dat ik hetzelfde in Balikpapan, Sambodja en Sanga Sanga moest verwachten. Op Tarakan was de olie winning grotendeels verplaatst naar Pulu Bunju en "Off Shore". Derhalve besloot ik de volgende dag, dinsdag 18 september het vliegtuig naar Balikpapan te bespreken. Alleen de Bouraq had voor woensdagmorgen nog een plaats vrij, vertrek om 8 uur. De rest van de dag nog rondgereden in de hoop toch nog iets bekends te zien. Helaas niets. Had wel een leuke ont- i aam v/AM McconcQt/nriDT nfiA 9RR9 am nFW haai', - HOI I AND - TFI 070-63 39 23 - TELEX 32674 NIT-N DEELNEMER LAAN VAN MEEROERVOORT 326A - 2563 AM DEN HAAG - HOLLAND - TEL. 070-63 39 23 - TELEX 32674 NIT-NL. GARANTIEFONDS REISGELDEN 16

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1986 | | pagina 16