Doe wat met uw Ëndisehe boeken films en foto TUNAS Trade, Tours Travel International B.V. Conclusie Als men de vastgestelde leerstof over ziet, kan men niet anders dan conclu deren dat uitvoerig ingegaan wordt op de zaak Nederlands-lndië. In hoeverre belangenorganisaties een rol ge speeld hebben bij de totstandkoming van deze leerstofstructuur is niet bekend. Dat ze daarbij een verhelde rende rol kunnen spelen is mogelijk, als de Nederlands Onderwijs Televisie (NOT) een onderwijsfilm over dit on derwerp gaat maken. Tot nu toe heeft de NOT dit gedaan bij vele andere examenonderwerpen. Het is te betreuren dat alleen in 1988 uitvoerig ingegaan wordt op Neder lands-lndië. Men moet daarbij beden ken dat in het huidige onderwijs systeem van slechts zes verplichte examenvakken voor Mavo en Havo en zeven voor VWO er ongeveer één derde van alle leerlingen nog geschie denis krijgt in het examenjaar. Zo komt maar een zeer beperkt deel van onze jeugd in aanraking met de problema tiek van Nederlands-lndië. (Overgenomen uit: Basis, tijdschrift van de Stichting Geestelijke Weer baarheid, 17e jrg. nr. 7.) PASAR SENANG IN "DE PRINCENHOF" Eykmanlaan 431, Utrecht op ZATERDAG 25 oktober 1986 Natuurlijk weer die gezellige en ge moedelijke Indische sfeer, Indische hapjes en drankjes, verschillende stands met o.a. Handwerken, Batik, Oosterse sieraden, Toko Obral (rom melmarkt), Rad van Avontuur, enz Dames met een Indonesische kleder drachten-show en dansen. De kinde ren behoeven zich ook niet te ver velen, want de grabbelton is weer present. Kortom, er is van alles en nog wat en iedereen is van harte welkom! De opbrengst gaat weer naar enkele projecten in Indonesië. De toegang is GRATIS en de zaal is open vanaf 10.00 tot 22.00 uur. De Princenhof is te bereiken met buslijn 9en de ringlijnen 10 en 20. LEMPER Heel veel reacties gehad op de lempers van Rietje Reiziger (de lempers met de vulling er bovenop i.p.v. nor maal in de ketan. Luiheid, domheid als z.g. tegemoetkoming aan de Holland se smaak, ja, ja "Bij ons is een winkel die ook al van die bespottelijke lempers verkoopt luidden vele. reacties. "Wat moet je er tegen doen?" Doodeenvoudig: niet kopen. Als we, overal in Nederland, nergens zulke lempers accepteren, maar dan ook consequent, dan keren onze normale lempers wel terug. Als u deze boycot kinderachtig vindt, die "belegde"- lemper vind ik nog kinderachtiger èn een belediging van onze goede smaak. L.D. 19 OUDE GLORIE Hij is wat men noemt een ver lopen type. Lang vet haar, onge schoren, oude kieren en het ver dere bekende werk. En toch, toch heeft hij iets dat hem geen a-sociaal figuur maakt. Hij valt op maar is niet afstotend, al gaat men een beetje opzij wanneer hij eraan komt of ergens gaat zitten. Als hij gaat zitten, vouwt hij zijn handen zo sterk alsof hij zich gereed maakt voor een fy sieke uitbarsting of alsof hij al zijn woede tussen zijn handen wil vermorzelen. In werkelijk heid is het echter een gewoonte van hem om zo te doen. Hij wordt dan altijd op zijn wenken bediend en met kennissen wis selt hij alleen een paar halve zinnen. Hoewel, kennissen is te veel gezegd. Het zijn meer men sen die niet bang voor hem zijn. Vroeger, begin jaren zestig was hij een van de djago's van Den Haag, in de tijd van allerlei gangs en vechtpartijen tussen Hollandse en Indische jongens. Misschien is het toen ook fout gelopen met hem. Herries met zijn vaderen een niet afgemaak te school. Opeens was hij van het toneel verdwenen en zijn naam - Hugo- kwam nog alleen maar ter sprake wanneer herinneringen werden opgehaald aan die enerverende tijd. Maar opeens werd hij weer gesignaleerd en dat nieuwtje gaf nieuwe voeding aan de her inneringen die werden opge haald door middelbare dames en heren, die nog regelmatig bij elkaar kwamen in hun geriefe lijke woningen en appartemen ten. "Heb je Hugo gezien "Nee, maar ik heb gehoord van Nono, die heeft hem in de Spui straat gezien". Volgt een hele beschrijving, hoofdschudden en herinneringen. Hugo verscheen plots op ver schillende reünies en feest avonden. Hij viel daar niet uit de toon omdat hij als typische sfeerverhogende curiositeit werd beschouwd, al kwam nie mand spontaan op hem af. Hugo zelf herkende wel veel bezoe kers, en hij wist dat hij hun onderwerp van gesprek vormde. Maar hij vond dat niet erg. Hij keek en luisterde naar de mu ziek en toen hij op een keer wat te eten ging halen, stond hij naast een Indisch meisje van 40 voor wie hij vroeger door het vuur zou zijn gegaan. Ze had haar handen vol met allerlei koekjes en snacks en toen hij vroeg "vind je lekker me is?" moest zij zo lachen om dat be kende accent bij die vreemde kop. "Ja" lachte ze nog steeds "u ook?" "Je weet zei hij en trok zijn wenkbrauwen omhoog. Beiden gingen glimlachend terug naar hun tafel. Bij de ene werd gevraagd "waarom lach je?" en bij de andere zat een man die niet meer opviel lemper te eten en zich erg prettig te voelen. RALPH 385 Beeklaan 2562 AZ DEN HAAG Telex: 34193 tunas nl. Telefoon 070 - 63 92 27 63 89 94 Uw Indonesië en Verre Oosten reis op de maat van uw beurs en wen sen gesneden Agent voor Europa van P.T. TUNAS INDONESIA TOURS TRAVEL Jakarta Kantoren: Medan, Padang, Yogya, Surabaya, Bali, Ujung Pandang, Bandung, Singapore, Hongkong, USA. Doe alstublieft wat met uw Indische boeken, foto s, films, documenten, kranten enz. die al zo lang vergeten op uw zolder liggen. Indien u niet weet wat ermee te doen, schenk ze aan het Indisch Wetenschappelijk Intituut. Het I.W.I. verzamelt, ordent en bewaart al deze Indische cultuurgoede ren opdat ze niet verloren zullen gaan en opdat wijzelf en ons nageslacht kunnen blijven weten hoe Indië werkelijk was. INDISCH WETENSCHAPPELIJK INSTITUUT. Prins Mauritslaan 36 - 2582 LS Den Haag - telefoon 070 - 54 55 01

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1986 | | pagina 19