BENTINCK GARAGE REPARATIE ALLE MERKEN Ook met deze foto zal succes verzekerd zijn, want altijd is er tenminste één die zichzelf herkent en is er een ander aie een Tamiiiei.a of oude schoolgenoot weet aan te wijzen. Dit keer kijken leerlingen van de 3e klas B.S.V. Riouwstraat (Bandoeng) ons aan, schooljaar 1937-38. Onderwijzer was de heer Tamminga en de jongens waren o.a. Jules Rudenko, Frans van Es Rudi Makkinga. Herman. Flip Segund von Banchet, Jan Kuypers en Paddy Kranenburg. Ketel. De meisjes in die klas waren o.m. Evelyn Asian. Petra Vos. Ilse Hofstee. Ilse Maficioly, Nanny Romswinckel, Ilse Anthonijs, Toos Schouten en Elly van Bevaren. Lily Griët-von Winning heeft de foto ingezonden. Ze woont nu aan 50 Dogwood Lane, Horsham (PA 19044) U.S.A Graag zou zij contact willen krijgen met oud klas- en schoolgenoten. tuur van "Indië". Het werd een leuke dag. Vrolijk nagewuifd vertrokken we tenslotte weer huiswaarts. Aan het eind van het, zwaar met prikkeldraad omgeven, militaire terrein, reden we over een bruggetje, dat over een droge parit liep. De volgende zondag hoor den we, dat 15 minuten na ons een zware truck daar op dat bruggetje de lucht in vloog, dat ondermijnd bleek te zijn met een vliegtuigbom. Mijn eerste distrikt zou Madoera worden, dat inmiddels veilig verklaard was. Het bleek een pracht eiland van plm. 200 km lang en gemiddeld 40 km breed. De hoofdstad is Bangkalang, geheel in het westen gelegen en be roemd om zijn jaarlijkse stierenrennen (Karepan), terwijl in het midden en oosten van het eiland Pamekasan res pectievelijk Soemenep de belangrijk ste plaatsen zijn. Tussen de laatste en Kaliangat bevinden zich uitgestrekte zoutpannen en in Soemenep was dan ook de z.g.n. Zout-Regie gevestigd. Natuurlijk maakte ik overal kennis met de plaatselijke hoofden en de agenten, die onze produkten verkochten. Na het zoveelste bezoek nam ik ook eens de smalle zandweg om de noord, die vanaf Soemenep langs Ambuten.Tam- baru, Ketapang en Klampis voert om vervolgens in Bangkalan te eindigen. Dat werd een grote verrassing want niet alleen was de weg (in de droge tijd weliswaar) heel goed berijdbaar met een jeep maar trof ik de meest prach tige kust aan met duinen en lange zilverwitte stranden en een heerlijke donkergroene transparante zee. Daar in heb ik later nog vele malen ge zwommen. Op één van mijn laatste tochten werd ik in Bangkalan bij de Chinese hoofd agent voor een lunch uitgenodigd. Deze bleek heerlijk te zijntot het dessert. Helaas hadden we in de H.B.S.-straat in Soerabaja eens een loeak op het dak gehad, die 's morgens vaak de gebakken eieren van onze borden pikte als we even naar binnen gingen. Het is een soort bunzing, die echter nog veel erger stinkt. Nu is het dè dessert-delicatesse van een Chine se maaltijd een gepofte salak, een bruine geschubde vrucht, maar met een uitgesproken (dacht ik toen, ja!) loeak-lucht. Mijn Chinese gastheer keek al verheerlijkt zodat ik mij helaas niet kon inhouden te zeggen: "Ah ha Toeangebakken loeak?!" Er heer ste even een verpletterende stilte bij mijn gastheer, maar toen kwamen er pretlichtjes in zijn ogen en begon hij heel ongewoon, breeduit te lachen en liep daarna paars aan. "Ja, ja Toean- besargebakken loeak, hahaha, be- toel," kon hij eindelijk uitbrengen, "tjoba sadja, hahahaha." Toch hielp hij mij heel beleefd de harde schil te verwijderen en toen het binnenste waszalig! Natuurlijk waaide dat verhaal het Westervaarwater over naar Soerabaia waar ik nog maanden daar na "Toean meloeak" heette/een woord speling op „meluak oververzadigd- overeten". Tot ik overgeplaatst werd naar Ambon. Maar daarover schrijf ik een andere keer. Gesp. in injectiesystemen voor o.a. B.M.W. en VOLVO APK. KEURINGSSTATION LID BOVAG Wij zijn ook 's zaterdags geopend van 08.00 tot 13.00 uur Bentinckstraat 113, Den Haag tel. 070 - 55 60 48

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1986 | | pagina 13