i I Een middag vliegeren POIRRIE per pers. T O,- 22 dagen BALI De van ouds bekende BAMI KWA specialist CONTACT GEZOCHT Wanneer er vroeger maar één vlieger in de lucht was, zouden al spoedig andere volgen en dan was het zalige vliegertijd. Dat gebeurde dan zeker niet in de regentijd. De meeste waren geen siervliegers, maar vliegers die in het gevecht eikaars draad trachtten door te snijden. De agressie daartoe in de lucht was voor de waarnemer goed voelbaar. Een jaar of wat geleden was ik in Indonesië toen mijn gastheer mij vroeg of ik er wat voor voelde om met hem mee te gaan naar de aloon-aloon waar hij zijn vlieger wilde oplaten. En dat deed ik graag. Op weg er naar toe informeerde ik belangstellend hoe hij zijn glastouw maakte. Wat voor glas hij daarvoor gebruikte en op welke wijze hij dat aanbracht. Aangezien er een gunstige wind stond had hij bij het oplaten van de vlieger mijn hulp niet nodig. Ter assistentie hield ik een leeg boterblik, waaromheen het garen was gewonden, in de goede stand, zodat het vieren soepel verliep. Groepsreis Indonesië Ned. reisbegeleiding. Singapore-Sumatra- Java-Bali. A(ttra)ctief programma. Vertrek 3 februari 1987. vertrek zondag's per SINGAPORE AIRLINES. Vlucht, transfers, hotel en ontbijt. p. pers.v.a. f 2.945,-* in een 2-pers. kamer Aangesloten bij: ST. GARANTIEFONDS REISGELDEN - Clauskindereweg 28/29 AURORA 1069 HN Amsterdam Tel. 020 - 19 93 96 Toen mijn gastheer mij even later vroeg of ik het vliegeren van hem wou overnemen, zei ik gretig ja op dat aanbod. Het was een fijne gewaar wording om na zo'n lange tijd het vliegertouw weer in je handen te voe len. Ik trachtte de vlieger enige wen dingen te laten maken, maar moest constateren dat zij wel heel traag was in haar bewegingen. Zij was blijkbaar niet goed in balans, trok naaréén zijde en was niet wendbaar in de duikvlucht. Mijn bevindingen had ik bij mijn met gezel kenbaar gemaakt en stelde voor de vlieger naar beneden te halen om er wat aan te kunnen doen. Zo werd de bedrading aan de vlieger gewijzigd en aan de zijde waar zij scheef trok, de bamboe-nerf, wat om gebogen (of was het juist andersom?). Na die behandeling was het een heel andere vlieger geworden. Pittig wend baar gehoorzaamde zij mijn wensen, manoeuvreerde naar links en rechts, nam een duikvlucht om snel weerop te komen. Met het bewegen van een enkele vinger aan het touw deed de vlieger draaibewegingen in beide rich tingen. Intussen werd links boven ons een vlieger zichtbaar die kennelijk gevierd werd om meer hoogte te verkrijgen. Van die hoogte uit maakte zij nader hand uitdagende duikvluchten in de richting van onze vlieger. Mijn gast heer scheen te weten aan wie die vlieger zou toebehoren. Die persoon zou heel bedreven zijn en over goed glasdraad beschikken. "Van hem heb ik helaas maar één keer kunnen winnen," zei hij spijtig. Nu was bij een naderend gevecht het kiezen van je positie heel belangrijk. De mees ten kozen voor een duikvlucht om vlak boven de andere vlieger de duik te beëindigen door het touw te vieren teneinde aldus een zo groot mogelijke snijcapaciteit te verkrijgen. Zou echter direkt resultaat uitblijven, dan was het zaak om te blijven vieren, daarbij het touw strak houdend door af en toe het vieren kort in te houden. Bij omstandigheden van minder aan wezige wind, kon men die situatie wel eens uitbuiten door na een duikvlucht je vlieger van onderaf met krachtige halen op te trekken en aldus het slappe vliegertouw van andere vlie gers door te snijden. De vlieger links boven toonde zich buitengewoon strijdbaar. Via duik vluchten trachtte zij onze vlieger te overvallen. Steeds weer kon ik de onze bijtijds weg manoeuvreren om dan weer plagend terug te keren. De agressor, als het ware getreiterd door die uitdagingen, trachtte ons te berei ken door steeds maar weer naar rechts te gaan totdat de vlieger dat niet meer kon en wel terug moest keren omdat zij uit de windrichting was geraakt. Met verslapte draad zweefde zij weer terug. Dat was voor mij het moment voor de aanval. In een duikvlucht van rechts, diagonaal naar links, werd de vlieger van haar draad afgesneden. Al wiegend in de wind dreef zij in noorde lijke richting, een stuk touw met zich meevoerend, bevrijd van alle agressie. In één van de hardlopende en naar boven kijkende jongens, opgewon den schreeuwend: "Pegat pegatl", her kende ik mij zelf. J. F. BERKHOUDT N.B. Met mijn gastheer in gesprek hebben wij het over het volgende gehad: "layangan. tali, tali kamah, golongan, kusut, gelas rorot en sosot, ngapung, ulur, kedet, tarik, sinting, borta, pedot, putus, melayang en ka." Wie zou de betekenis nog weten van dit vliegerjargon? heeft voor de komende feest dagen originele AJAM KODOK (gevulde kip) en SPEKKOEKEN Bestel tijdig om teleurstelling te voorkomen. Tel. 070 - 27 31 90, b.g.g. na 1 8.00 uur. met Jeane Mary Meek (meisjesnaam) voor de oorlog in 1936 geboren in Mlojo (district Paree-Kediri) later ver huisd naar Sumatra en daarna Neder land. Inlichtingen aan Lilian Ducelle, redactie Moesson, Prins Mauritslaan 36, tel. 070 - 54 55 00, Den Haag. Hebben we het nog niet eens over de V1 en de ME-262 gehad, moe hoe was het daar achter eigenlijk? Die Chinezen waren zeker knap lastig?" 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1986 | | pagina 7