i
I
Een middag vliegeren
POIRRIE
per pers. T O,-
22 dagen BALI
De van ouds bekende
BAMI KWA specialist
CONTACT GEZOCHT
Wanneer er vroeger maar één vlieger in de lucht was, zouden al spoedig andere
volgen en dan was het zalige vliegertijd. Dat gebeurde dan zeker niet in de
regentijd. De meeste waren geen siervliegers, maar vliegers die in het gevecht
eikaars draad trachtten door te snijden. De agressie daartoe in de lucht was voor
de waarnemer goed voelbaar.
Een jaar of wat geleden was ik in Indonesië toen mijn gastheer mij vroeg of ik er
wat voor voelde om met hem mee te gaan naar de aloon-aloon waar hij zijn
vlieger wilde oplaten. En dat deed ik graag. Op weg er naar toe informeerde ik
belangstellend hoe hij zijn glastouw maakte. Wat voor glas hij daarvoor
gebruikte en op welke wijze hij dat aanbracht. Aangezien er een gunstige wind
stond had hij bij het oplaten van de vlieger mijn hulp niet nodig. Ter assistentie
hield ik een leeg boterblik, waaromheen het garen was gewonden, in de goede
stand, zodat het vieren soepel verliep.
Groepsreis Indonesië
Ned. reisbegeleiding. Singapore-Sumatra-
Java-Bali. A(ttra)ctief programma. Vertrek 3
februari 1987.
vertrek zondag's per SINGAPORE AIRLINES.
Vlucht, transfers, hotel en ontbijt.
p. pers.v.a. f 2.945,-*
in een 2-pers. kamer
Aangesloten bij:
ST. GARANTIEFONDS
REISGELDEN
- Clauskindereweg 28/29
AURORA 1069 HN Amsterdam
Tel. 020 - 19 93 96
Toen mijn gastheer mij even later
vroeg of ik het vliegeren van hem wou
overnemen, zei ik gretig ja op dat
aanbod. Het was een fijne gewaar
wording om na zo'n lange tijd het
vliegertouw weer in je handen te voe
len. Ik trachtte de vlieger enige wen
dingen te laten maken, maar moest
constateren dat zij wel heel traag was
in haar bewegingen. Zij was blijkbaar
niet goed in balans, trok naaréén zijde
en was niet wendbaar in de duikvlucht.
Mijn bevindingen had ik bij mijn met
gezel kenbaar gemaakt en stelde voor
de vlieger naar beneden te halen om er
wat aan te kunnen doen.
Zo werd de bedrading aan de vlieger
gewijzigd en aan de zijde waar zij
scheef trok, de bamboe-nerf, wat om
gebogen (of was het juist andersom?).
Na die behandeling was het een heel
andere vlieger geworden. Pittig wend
baar gehoorzaamde zij mijn wensen,
manoeuvreerde naar links en rechts,
nam een duikvlucht om snel weerop te
komen. Met het bewegen van een
enkele vinger aan het touw deed de
vlieger draaibewegingen in beide rich
tingen.
Intussen werd links boven ons een
vlieger zichtbaar die kennelijk gevierd
werd om meer hoogte te verkrijgen.
Van die hoogte uit maakte zij nader
hand uitdagende duikvluchten in de
richting van onze vlieger. Mijn gast
heer scheen te weten aan wie die
vlieger zou toebehoren. Die persoon
zou heel bedreven zijn en over goed
glasdraad beschikken.
"Van hem heb ik helaas maar één keer
kunnen winnen," zei hij spijtig. Nu was
bij een naderend gevecht het kiezen
van je positie heel belangrijk. De mees
ten kozen voor een duikvlucht om vlak
boven de andere vlieger de duik te
beëindigen door het touw te vieren
teneinde aldus een zo groot mogelijke
snijcapaciteit te verkrijgen. Zou echter
direkt resultaat uitblijven, dan was het
zaak om te blijven vieren, daarbij het
touw strak houdend door af en toe het
vieren kort in te houden.
Bij omstandigheden van minder aan
wezige wind, kon men die situatie wel
eens uitbuiten door na een duikvlucht
je vlieger van onderaf met krachtige
halen op te trekken en aldus het
slappe vliegertouw van andere vlie
gers door te snijden.
De vlieger links boven toonde zich
buitengewoon strijdbaar. Via duik
vluchten trachtte zij onze vlieger te
overvallen. Steeds weer kon ik de onze
bijtijds weg manoeuvreren om dan
weer plagend terug te keren. De
agressor, als het ware getreiterd door
die uitdagingen, trachtte ons te berei
ken door steeds maar weer naar rechts
te gaan totdat de vlieger dat niet meer
kon en wel terug moest keren omdat
zij uit de windrichting was geraakt.
Met verslapte draad zweefde zij weer
terug. Dat was voor mij het moment
voor de aanval. In een duikvlucht van
rechts, diagonaal naar links, werd de
vlieger van haar draad afgesneden. Al
wiegend in de wind dreef zij in noorde
lijke richting, een stuk touw met zich
meevoerend, bevrijd van alle agressie.
In één van de hardlopende en naar
boven kijkende jongens, opgewon
den schreeuwend: "Pegat pegatl", her
kende ik mij zelf.
J. F. BERKHOUDT
N.B.
Met mijn gastheer in gesprek hebben
wij het over het volgende gehad:
"layangan. tali, tali kamah, golongan,
kusut, gelas rorot en sosot, ngapung,
ulur, kedet, tarik, sinting, borta,
pedot, putus, melayang en ka."
Wie zou de betekenis nog weten van
dit vliegerjargon?
heeft voor de komende feest
dagen originele AJAM KODOK
(gevulde kip) en SPEKKOEKEN
Bestel tijdig om teleurstelling te
voorkomen. Tel. 070 - 27 31 90,
b.g.g. na 1 8.00 uur.
met Jeane Mary Meek (meisjesnaam)
voor de oorlog in 1936 geboren in
Mlojo (district Paree-Kediri) later ver
huisd naar Sumatra en daarna Neder
land.
Inlichtingen aan Lilian Ducelle,
redactie Moesson, Prins Mauritslaan
36, tel. 070 - 54 55 00, Den Haag.
Hebben we het
nog niet eens
over de V1 en de
ME-262 gehad,
moe hoe was het
daar achter
eigenlijk?
Die Chinezen waren
zeker knap
lastig?"
7