BRIEVEN ja
OVER...
INDISCHE SPEKKOEKEN
TAHOE
In onze Moesson van 1 sept. '86 pag.
15 "Kijkje in een tahoefabriek in Am
sterdam'' blijkt dat U het nummer in de
2e Jacob van Campenstraat niet be
kend is. Het is nr. 102.
Weet U overigens, dat er ook in Den
Haag een tahoefabriek is? Die ligt
achter de Bijenkorf, niet aan de zijde
van de overdekte markt maar juist aan
de andere kant. Hetiseen gebouwmet
niet bepaald een schone gevel en
deur; welke weg en welk nr?
Oeweet nie, je ruikwel, deh. Ajo luitjes
in Den Haag, ruiken maar ja en juiste
adres aan onze Moes.
J.W.M.
PANDERMAN
Met referte aan de foto van hotel "De
Goede Plek" bij Batoe (Moesson 15-
10-1986) t.b.v. het artikel van dhr.
Poutsma wil ik de naam van de (iets
links) op de achtergrond liggende berg
in herinnering brengen: Goenoeng
Panderman. Voor de oud-Batoenezen!
P. V. STEPHAN
TJELENG-JAGERS
De jachtpartij vond plaats omstreeks
eind 1940 op het vasteland van Su
matra tegenover het eiland Bengkalis
(behorende tot de Riouw-archipel).
De wilde zwijnen waren "nangoeis",
platte, hoog op de poten staande
zwijnen die met honderden van
Noord- naar Zuid-Sumatra trokken en
terug. Je zou kunnen zeggen "seizoen
gebonden".
De ravage die deze horde in de bevol-
kingstuinen aanrichte was aanzienlijk
en de bevolking verzocht het Binnen
lands Bestuur te Bengkalis om de
horde te verdrijven, i.e. te "verjagen".
De "jagers" van Bengkalis waren daar
toe maar al te bereid, vooral omdat
vlees met schepen werd aangevoerd
en dus een schaars artikel was. Een
groep bereidwillige jagers was spoe
dig gevormd.
Er werd afgesproken dat men paars
gewijs op stap ging, zowel voor de
veiligheid als voor het feit dat al het
geschotene door de jagers zelf naar
het emplacement (betau) van de gast
heer zou worden gebracht. De meest
Islamitische bevolking was nl. niet
bereid om als dragers op te treden,
zwijnen waren voor hen onrein
("haram").
Mijn medejager was het er mee eens
dat 2 zwijnen per persoon wel het
maximum moest zijn, het samen pi-
kollen van een ontweid (van inge
wanden ontdaan) zwijn over een
afstand van een kilometer was
afmattend. Het schieten zelf was
feitelijk geen kunst, er waren er zo
veel, dat wij voor het uitzoeken had
den. Uiteraard werd een zitplaats in
een boom uitgezocht, een aanvallend
zwijn was levensgevaarlijk. Eerlijk
heidshalve moet worden geconsta
teerd dat onze interventie resultaat nul
komma nul opleverde, het afschieten
van een tiental stoorde de kudde
nauwelijks!
En nu de foto: staande van links naar
rechts: E. G. Monteiro - bosarchitect
Bengkalis; hr. Meelhuyzen - werktuig
kundige, chef Gewestelijke vaartui
gen; mevr. E. von Mauw; Chinees?; hr.
Meiman - boekhouder b.h. Bos
wezen; hr. E. Schoonenberg Kegel,
Opium en Zoutregie; Chinees?.
Hurkend v.l.n.r. Chinees?; hr. von
Mauw - Belastingdienst; Chinees?,
medewerker van E. Schoonenberg
Kegel.
Welke geweren de anderen gebruik
ten is mij ontschoten, mijn "spuit" was
een Winchester 1 903, semi-automatic,
14-shots, cal. 6 mm precies. Dus geen
"tjies" van 5.6 mm (short, long, long-
rifle) maar 1 soort patroon van ca. 2 cm
lengte, 6 mm kogel met koperen
mantel met een groot doordringings
vermogen en dus weinig "stopping
power". Deze uitleg voor de insiders.
E. G. MONTEIRO
NONSENS
Ik kan me zo kwaad maken op mensen,
die Moesson maar sentimentele non
sens vinden. Het zijn tenslotte niet
alleen Indo's die graag terugkijken
naar hun verleden (die nou toevallig
"koloniaal" was), kijk maar naar de
advertenties van schoolreünies b.v.
van scholen hier in Nederland en die
TV-uitzending van klasgenoten. Ik ge
loof, dat iedereen graag terugkijkt op
een prettige jeugd, of dat nou in Indië
ligt of in een ander werelddeel, denkt u
ook niet?
Dat stuk van Ralph Boekholt bij de
voorplaat van 1 5 oktober jl. "Weet je
nog" gaat daar ook over. Hardstikke
goed geschreven! Ik hoop, dat mijn
jongens ook net zo denken en voelen
als Ralph, al kunnen ze het dan niet zo
mooi verwoorden.
In Moesson van 15-10-86 staat:
"Tante Lien komt terug". Eerlijk ge
zegd, voor mij hoeft 't niet zo nodig. Ik
neem direkt aan, dat Wieteke niet de
bedoeling heeft de Indo's belachelijk
te maken (is ze zelf ook, zegt ze) maar
voor het overgrote deel van de Ned.
bevolking komen we wel zo over. Als
ik daags na een tante Lien-uitzending
op kantoor kwam, werd ik prompt
begroet met "Adoeh, daar is mevr.
Soute" met Lien-accent. Oh, goed
bedoeld, hoor, maar wel irritant.
Eigenlijk is het wel raar, waarom ge
nieten we wel van "Piekerans van een
straatslijper" en ergeren we ons aan
tante Lien? Is het omdat Tjalie één van
ons is en Wieteke niet of omdat we het
boek in privacy kunnen lezen en we bij
tante Lien te kijk worden gezet voor
heel Nederland?
ANITA SOUTE-VERKOUTERN
IS ER EEN PAEDAGOOG
IN DE ZAAL?
In de plaats waar ik woon, sluiten de
winkels tusen twaalf en half twee
vanwege het "jaar van het kind"; de
toekomstige terroristen maken het in
de lunchpauze zo bont, dat de verkoop
niet opweegt tegen de gap- en verniel-
verliezen gedurende die anderhalf uur
"vrijheid" van de toekomstige voetbal-
supportige, krakerige, antiracistische,
onkruiterige landgenoten.
Toegegeven, het plaatsje is het "cul
tuur-centrum" van een agrarisch land
schap. Veel scholieren kunnen niet
even naar huis voor hun lunch. Maar
dat konden wij in b.v. Cheribon in de
twintiger jaren ook niet. De afstanden
waren daar zelfs zo groot, dat alleen de
schoolbus (05.00 u. heen en 13.30 u.
terug) uitkomst bracht.
Maar wij konden spelen. Iets wat ik in
dit zich zo progressief voordoende
land, nog niet ben tegengekomen. Als
nu eens na 300 jaar, naast "sate" en
"nasi", de volgende "koloniale" erfe
nis werd gebruikt:
1"Sodor"
2. "Djirik"
3. "Bok-Bok-Sta-vast"
4. "Bok-springen"
(met accent op "springen")
5. "Knikkeren",
a. ."Tobogan",
b. "Kop en staart",
c. "Kuiltjes" etc.
6. "Plaatjes"
7. "Gatrik"
Wat deze spelen inhouden, kan bij
voldoende belangstelling, bij de
auteur worden aangevraagd. Een ding
is m.i. zeker: door deze spelen in te
voeren op de basis-scholen, zou een
belangrijke besparing op de onderwijs
begroting volgen. Geen dure lidmaat
schappen, sportkleding en andere attri
buten, maar vooral veel minder "gogen"
en "logen" of andere bijverschijnselen.
In ieder geval geen verslaafdheid aan
de beeldbuis of radiotoeter, met hun
veelvuldig cultuurterrorisme.
BERS-BERS
TANTE NON's
Franko thuis in speciale verpakking.
Min. 500 gram f 20,-
Min. 750 gram f 25,—
stort op giro 38 92 616
Mevr. F. Y. ROBERT-FLAMAND
Mozartlaan 629
5011 SP TILBURG, tel. 013-56 08 35
6