BRIEVEN ja OVER... INDISCHE SPEKKOEKEN TAHOE In onze Moesson van 1 sept. '86 pag. 15 "Kijkje in een tahoefabriek in Am sterdam'' blijkt dat U het nummer in de 2e Jacob van Campenstraat niet be kend is. Het is nr. 102. Weet U overigens, dat er ook in Den Haag een tahoefabriek is? Die ligt achter de Bijenkorf, niet aan de zijde van de overdekte markt maar juist aan de andere kant. Hetiseen gebouwmet niet bepaald een schone gevel en deur; welke weg en welk nr? Oeweet nie, je ruikwel, deh. Ajo luitjes in Den Haag, ruiken maar ja en juiste adres aan onze Moes. J.W.M. PANDERMAN Met referte aan de foto van hotel "De Goede Plek" bij Batoe (Moesson 15- 10-1986) t.b.v. het artikel van dhr. Poutsma wil ik de naam van de (iets links) op de achtergrond liggende berg in herinnering brengen: Goenoeng Panderman. Voor de oud-Batoenezen! P. V. STEPHAN TJELENG-JAGERS De jachtpartij vond plaats omstreeks eind 1940 op het vasteland van Su matra tegenover het eiland Bengkalis (behorende tot de Riouw-archipel). De wilde zwijnen waren "nangoeis", platte, hoog op de poten staande zwijnen die met honderden van Noord- naar Zuid-Sumatra trokken en terug. Je zou kunnen zeggen "seizoen gebonden". De ravage die deze horde in de bevol- kingstuinen aanrichte was aanzienlijk en de bevolking verzocht het Binnen lands Bestuur te Bengkalis om de horde te verdrijven, i.e. te "verjagen". De "jagers" van Bengkalis waren daar toe maar al te bereid, vooral omdat vlees met schepen werd aangevoerd en dus een schaars artikel was. Een groep bereidwillige jagers was spoe dig gevormd. Er werd afgesproken dat men paars gewijs op stap ging, zowel voor de veiligheid als voor het feit dat al het geschotene door de jagers zelf naar het emplacement (betau) van de gast heer zou worden gebracht. De meest Islamitische bevolking was nl. niet bereid om als dragers op te treden, zwijnen waren voor hen onrein ("haram"). Mijn medejager was het er mee eens dat 2 zwijnen per persoon wel het maximum moest zijn, het samen pi- kollen van een ontweid (van inge wanden ontdaan) zwijn over een afstand van een kilometer was afmattend. Het schieten zelf was feitelijk geen kunst, er waren er zo veel, dat wij voor het uitzoeken had den. Uiteraard werd een zitplaats in een boom uitgezocht, een aanvallend zwijn was levensgevaarlijk. Eerlijk heidshalve moet worden geconsta teerd dat onze interventie resultaat nul komma nul opleverde, het afschieten van een tiental stoorde de kudde nauwelijks! En nu de foto: staande van links naar rechts: E. G. Monteiro - bosarchitect Bengkalis; hr. Meelhuyzen - werktuig kundige, chef Gewestelijke vaartui gen; mevr. E. von Mauw; Chinees?; hr. Meiman - boekhouder b.h. Bos wezen; hr. E. Schoonenberg Kegel, Opium en Zoutregie; Chinees?. Hurkend v.l.n.r. Chinees?; hr. von Mauw - Belastingdienst; Chinees?, medewerker van E. Schoonenberg Kegel. Welke geweren de anderen gebruik ten is mij ontschoten, mijn "spuit" was een Winchester 1 903, semi-automatic, 14-shots, cal. 6 mm precies. Dus geen "tjies" van 5.6 mm (short, long, long- rifle) maar 1 soort patroon van ca. 2 cm lengte, 6 mm kogel met koperen mantel met een groot doordringings vermogen en dus weinig "stopping power". Deze uitleg voor de insiders. E. G. MONTEIRO NONSENS Ik kan me zo kwaad maken op mensen, die Moesson maar sentimentele non sens vinden. Het zijn tenslotte niet alleen Indo's die graag terugkijken naar hun verleden (die nou toevallig "koloniaal" was), kijk maar naar de advertenties van schoolreünies b.v. van scholen hier in Nederland en die TV-uitzending van klasgenoten. Ik ge loof, dat iedereen graag terugkijkt op een prettige jeugd, of dat nou in Indië ligt of in een ander werelddeel, denkt u ook niet? Dat stuk van Ralph Boekholt bij de voorplaat van 1 5 oktober jl. "Weet je nog" gaat daar ook over. Hardstikke goed geschreven! Ik hoop, dat mijn jongens ook net zo denken en voelen als Ralph, al kunnen ze het dan niet zo mooi verwoorden. In Moesson van 15-10-86 staat: "Tante Lien komt terug". Eerlijk ge zegd, voor mij hoeft 't niet zo nodig. Ik neem direkt aan, dat Wieteke niet de bedoeling heeft de Indo's belachelijk te maken (is ze zelf ook, zegt ze) maar voor het overgrote deel van de Ned. bevolking komen we wel zo over. Als ik daags na een tante Lien-uitzending op kantoor kwam, werd ik prompt begroet met "Adoeh, daar is mevr. Soute" met Lien-accent. Oh, goed bedoeld, hoor, maar wel irritant. Eigenlijk is het wel raar, waarom ge nieten we wel van "Piekerans van een straatslijper" en ergeren we ons aan tante Lien? Is het omdat Tjalie één van ons is en Wieteke niet of omdat we het boek in privacy kunnen lezen en we bij tante Lien te kijk worden gezet voor heel Nederland? ANITA SOUTE-VERKOUTERN IS ER EEN PAEDAGOOG IN DE ZAAL? In de plaats waar ik woon, sluiten de winkels tusen twaalf en half twee vanwege het "jaar van het kind"; de toekomstige terroristen maken het in de lunchpauze zo bont, dat de verkoop niet opweegt tegen de gap- en verniel- verliezen gedurende die anderhalf uur "vrijheid" van de toekomstige voetbal- supportige, krakerige, antiracistische, onkruiterige landgenoten. Toegegeven, het plaatsje is het "cul tuur-centrum" van een agrarisch land schap. Veel scholieren kunnen niet even naar huis voor hun lunch. Maar dat konden wij in b.v. Cheribon in de twintiger jaren ook niet. De afstanden waren daar zelfs zo groot, dat alleen de schoolbus (05.00 u. heen en 13.30 u. terug) uitkomst bracht. Maar wij konden spelen. Iets wat ik in dit zich zo progressief voordoende land, nog niet ben tegengekomen. Als nu eens na 300 jaar, naast "sate" en "nasi", de volgende "koloniale" erfe nis werd gebruikt: 1"Sodor" 2. "Djirik" 3. "Bok-Bok-Sta-vast" 4. "Bok-springen" (met accent op "springen") 5. "Knikkeren", a. ."Tobogan", b. "Kop en staart", c. "Kuiltjes" etc. 6. "Plaatjes" 7. "Gatrik" Wat deze spelen inhouden, kan bij voldoende belangstelling, bij de auteur worden aangevraagd. Een ding is m.i. zeker: door deze spelen in te voeren op de basis-scholen, zou een belangrijke besparing op de onderwijs begroting volgen. Geen dure lidmaat schappen, sportkleding en andere attri buten, maar vooral veel minder "gogen" en "logen" of andere bijverschijnselen. In ieder geval geen verslaafdheid aan de beeldbuis of radiotoeter, met hun veelvuldig cultuurterrorisme. BERS-BERS TANTE NON's Franko thuis in speciale verpakking. Min. 500 gram f 20,- Min. 750 gram f 25,— stort op giro 38 92 616 Mevr. F. Y. ROBERT-FLAMAND Mozartlaan 629 5011 SP TILBURG, tel. 013-56 08 35 6

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1986 | | pagina 6