Indië, Onderwijs en Een Gewone Jongen We horen het van alle kanten en we weten het allemaal: het onderwijs op school over Indië houdt niet veel in en als het wat inhoudt, dan is het niet zelden de befaamde veroordeling van die kwalijke koloniale tijd, waarin de Indonesiër werd onderdrukt en uitgebuit door de Hollanders. Bepaald bevorderlijk voor een juist historisch besef en een goed begrip van bijvoorbeeld Indische Nederlanders is dat natuurlijk niet, maar wat doe je eraan? Wanneer er goede leerboeken zouden zijn, docenten die niet bij voorbaat veroordelen, verantwoorde lesstof en tijd in het lesrooster, ja dan zou er bij de leerlingen van nu interesse gekweekt kunnen worden voor de Nederlandse overzeese geschiedenis en in ieder geval zouden ze een eerlijk stukje geschiedenis kunnen leren. Maar ja, dat alles is er niet en wat doe je eraan? Ron van Rhee heeft een oplossing gevonden. Het enige dat gedaan moet worden is zelf iets doen. Wat doet Ron van Rhee en wie is hij? Ronald van Rhee, in 1 952 in Amsterdam geboren, woont in IJmuiden, werkt in ploegendienst bij Hoogovens, is ge trouwd en heeft twee kinderen. Zijn vader heeft na de oorlog bij de Tijger brigade in Indië gediend en daarna nog een paar jaar bij de Leger Film Dienst. Hij trouwde met een Indisch meisje uit Cheribon en Ronald is een van hun zonen. Een gewone jongen dus, recht toe recht aan. Maar ook gewone jongens kunnen iets bijzon ders hebben en Ron van Rhee heeft dat: hij doet wat, in zijn eentje nog wel. "Is dat nou alles" kunnen we zeggen en het antwoord is dan "ja dat is alles". Want ga maar na hoeveel mensen nu werkelijk zelf iets doen. Praten kun nen we allemaal, kritiek hebben ook. Vellen vol schrijven met allerlei ideeën en suggesties is ook niet zo moeilijk, maar wat doen is wat anders. De hobbies van Ronald zijn jeugdwerk, zaalvoetbal en zoveel mogelijk kennis vergaren over Indië en Indonesië. Waarom hij dat laatste wil, zegt hij zelf het duidelijkst: "Als ik mensen hoor zeggen, je lijkt wel Indisch dan voel ik me trots. Als ik mensen hoor praten over het land Indonesië voel ik me trots. Als ik mensen hoor zeggen dat Indisch eten heerlijk is, voel ik me trots. Als ik hoor zeggen dat Indonesië mooie muziek, cultuur en kunst heeft, dan voel ik me trots. Zes jaar geleden begon Ron post zegels uit Indonesië te verzamelen. Daarmee was zijn interesse voor het land definitief gewekt. Hij wilde weten, moest dus lezen, ging naar de biblio theek en kocht boeken. Hij bewaarde knipsels, verzamelde muziek en aller lei kunst- en gebruiksvoorwerpen. Nu is IJmuiden geen centrum van allerlei belangwekkende aktiviteiten en ook niet van allerlei Indische happenings, integendeel. Daarvoor moet hij af en toe naar Den Haag of Amsterdam. Maar als je eenmaal in IJmuiden woont en je wilt je eigen interesse delen en overbrengen, dan moetje zelf wat doen. Nu heeft Ron twee kinderen die op de basisschool zitten en omdat hij ze daar heeft zitten, wil hij ook meewerken en meedenken met de school, dus werd hij lid van de ouder raad. Vanuit die positie heeft hij inder tijd het voorstel gedaan om op school iets te gaan doen aan Indonesië. Om kort te gaan: zijn idee resulteerde in een jaarlijks terugkerend Indonesië- project voor de hoogste klassen, tegen woordig groepen geheten. Daarvoor stelt Ron een expositie samen aan de hand van boeken, knipsels, films, voor werpen enz. die hij zelf heeft verzameld. Met de leerlingen bouwt hij bijvoor beeld miniatuur batak-huizen en voor de presentatie van de Indonesië-avond voor de ouders gaat hij de keuken in om spekkoek te maken, lemper en pasteitjes. Iemand wordt uitgenodigd om iets te vertellen over Indië en Indische Nederlanders en nauwe con tacten worden onderhouden met finan ciële adoptiekinderen. Ronald zelf daarover: "Ik probeer om Indonesië op een posi tieve wijze op school te introduceren als lesprogramma om te vertellen en te laten zien waarom Indonesië zo belangrijk is geweest voor Nederland en om te tonen hoe het leven en werken daar was. Door de leerkrach ten en leerlingen wordt dit projekt erg positief benaderd. De kinderen vinden het erg leuk ook zelf aan het projekt te kunnen werken en een Indische avond voor hun ouders te organiseren. Ik probeer er voor mezelf altijd achter te komen wat nu Indisch is en waarom. Een echt antwoord op die vraag vinden de mensen prettiger dan alleen maar een: "dat is normaal, dat is Indisch Niemand laat zich graag wat wijs maken. Ronald van Rhee Ronald heeft een wens: om ooit van zijn hobby zijn werk te maken. Om bijvoorbeeld op scholen Indonesië- projekten op te zetten. Of dat ooit werkelijkheid zal worden, is maar de vraag, maar wat wel al zeker is, is dat Ron in zijn eigen omgeving met zijn eigen middelen met heel veel liefde en plezier in zijn eigen tijd werk verzet dat in de toekomst ongetwijfeld nog zijn vruchten zal afwerpen. Twee vruchten heeft hij al mogen zien: twee leerlin gen die naar aanleiding van het projekt hun ouders wisten over te halen met vakantie naar Indonesië te gaan. En al zou hij geen full-timer kunnen worden, dan nog blijft hij graag bereid om een ieder, die iets dergelijks wil doen in zijn of haaromgeving, te vertellen over zijn ervaringen en om hen desgewenst te helpen. Want van een ding is Ron overtuigd geraakt: als je wilt dat er op scholen iets positiefs aan Indië en Indonesië wordt gedaan, dan moet je dat zelf doen. Goede jongen die Ron van Rhee. Moesten er meer van zijn. R.B. Wie met Ronald van Rhee contact wil opnemen, kan dit doen via redactie Moesson. RETOUR BANGKOK VOOR SLECHTS f 1.550. RETOUR JAKARTA 1.795, 31-daagse verzorgde reis JAVA en BALI v.a. f 3.670, RETOUR BALI v.a. RETOUR AUSTRALIË (ANVR) GARANTIEFONDS REISGELDEN f 2.085 - f 2.600 - Rokin 52 - AMSTERDAM - Tel. 020 - 24 25 38 Laan van Meerdervoort 291 - DEN HAAG Tel 070 - 63 83 67 Singel 486 - 1017 AW AMSTERDAM Tel 020 - 23 74 84 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1987 | | pagina 4