HAY LIE travel service Amsterdam-Jakartaretour f 1.750, Amsterdam-Hongkong-Jakarta retour f 2.350, Amsterdam-Singapore-Bali-Bangkok-Amsterdam 16 dagen in 1e klas hotelf 2.685, Zeedijk 109 - 1012 AV AMSTERDAM tel. 020 - 23 86 50 24 05 39 - Kantooruren: ma-vrij 11.00-1 7.00 uur (Vervolg: "De Nobat. hoforkest van de Maleise Vorsten") gedwongen terug te keren naar huis en toen hij voor de derde keer een bezoek bracht aan het paleis was een arts aan zijn gezelschap toegevoegd. Opnieuw werd het gezelschap op vor stelijke wijze onthaald met de muziek van het hoforkest, maar de volgende dag vond de arts de resident met grote pijnen in zijn kamer. Omdat de arts geen enkele medische uitleg kon geven over de oorzaak en geen enkel effectief medicijn er voor kon geven, besloot men zo snel moge lijk te vertrekken. De dokter zelf had in het geheel geen pijnen en hij merkte, dat zodra men de territoriale wateren van het eiland had verlaten dat ook de pijn van de resident verdween als sneeuw voor de zon. Volgens maleis geloof waren de pijnen ontstaan, omdat het hoforkest gespeeld had ter verwelkoming van de nederladse ge zant en omdat hij niet van vorstelijke bloede was, moest hierin de oorzaak van de pijnen te vinden zijn omdat de Nobat van Riou-Lingga dermate sterke krachten bezat. Om aan Tengku Embong te vragen om tijdens het bezoek van de resident de Nobat te laten zwijgen was ondenk baar,dus er kwam iemand met het idee om kostbare instrumenten te laten maken zodat deze gebruikt zouden worden i.p.v. de machtige, historische houten trommels. In Batavia bestond oorspronkelijk grote oppositie tegen dit plan, maar de vooruitzichten van grote inkomsten van de aanwezige tin in het sultanaat bleek een sterker argument en het schijnt dat maleise zilversmeden van mogelijk de firma Van Arcken opdracht kregen tot het maken van drie grote zilveren trom mels. Terwijl deze instrumenten ge smeed werden, ontving Tengku Em bong toestemming van de Ned.-In dische Regering om haar zoon Raja Abdul Rahman te laten installeren op de vacante troon van het sultanaat en tijdens deze installatie in 1885 werd voor de eerste keer op de kostbare zilveren trommels geslagen. Aan deze gebeurtenis herinnert nog een inscriptie op de trommels en wel de woorden Yang Di pertuan Riau dan Lingga Sanah 1303. De historische houten trommels wer den sindsdien niet meer gebruikt en opgeborgen in de schatkamer van het paleis en zouden nimmer meer hun tonen laten horen tijdens een vorste lijke ceremonie aan het hof van het sultanaat Riou Lingga. Tot op de dag van vandaag wordt op de zilveren trommels geslagen hoewel het sultanaat in het begin van deze eeuw in opdracht van Batavia werd opgeheven en de sultan met zijn fami lie in ballingschap werden gestuurd naar Singapore. Tussen de vorstelijke families van Riou/ Lingga en Trengganu bestonden sinds jaren familiebanden en zo had Sultan Zainal Abidin III van Trengganu (1 881 - 1918) wiens rijk lag aan de oostkust van het maleise schiereiland, ver scheidene malen de Nobat van Riou/ Lingga kunnen lenen voor belangrijke gebeurtenissen. In het jaar 1 91 7 werd tussen beide families overeengekomen, dat de zilveren Nobat in het vervolg permanent gebruikt kon worden in het paleis te Kuala Trengganu en zo klonk in het daarop volgende jaar 40 dagen lang de traditionele hofmuziek tijdens de huwelijksceremonieën van prinses Nong van Trengganu met prins Abdul Majid, kleinzoon van de laatste Sultan van Singapore. Het is niet verwonderlijk, dat in het Maleisië van vandaag de metalen klank van deze zilveren trommels als zeer uitzonderlijk wordt beschouwd, wier faam zelfs de engelse BBC er toe bracht een tiental jaren geleden ge luidsopnames te maken van de niet minder dan 25 verschillende melodieën die erop gespeeld worden. Het meest kostbare hoforkest, dat in dit deel van Azië bestond, is dat van het sultanaat Patani geweest want er klonken niet minder dan 4 gouden en 4 zilveren trompetten, 2 gouden en 2 zilveren oboes, 12 staatsie-trommels alsmede nog 8 andere slaginstrumen ten van grote betekenis. Het is bekend, dat de Raja van Patani geïnstalleerd werd bij het spelen van traditionele muziek op deze instru menten, maar na 1563 verviel ge leidelijk dit eeuwenoude gebruik omdat men niet meer voldoende man kracht kon vinden om de instrumenten te bespelen. Het rijk van Patani bestaat niet meer, want het is opgegaan in het zuiden van het koninkrijk Thailand, maar gelukkig zijn haar tradities blijven bestaan in het sultanaat Kelantan dat eeuwen lang sterke banden onderhield met het machtige Patani. In het noord-oosten van Maleisië ligt Kelantan, dat al ruim 2000 jaar bekend staat als "het land van de bliksem" en waarover in de 1 3de eeuw geschreven werd als één van de maleise rijken dat schatting betaalde aan het rijk Sri Vijaya. Sinds mensenheugenis vindt in deze staat een keer per jaar de viering van Puja Umur plaats, de officiële verjaar dag van de vorst. Sinds de eerste helft van de 1 9de eeuw vindt een deel van deze verjaardag plaats in de enorme troonzaal van het houten paleis Balai Besar in de hoofdstad Kota Bahru en de hofceremonie begint nog voordat de Sultan aanwezig is in zijn paleis. Vroeg in de ochtend worden de tradi tionele woorden "DaulatTuanku" uit geroepen door een hoge functionaris, waarna de melodie Daulat Tuanku wordt gespeeld door de musici van het hoforkest terwijl op het binnenplein van het paleis de persoonlijke vlag van de vorst, de vlag van het sultanaat en de vlag van het koninkrijk Maleisië worden gehesen. Het hoforkest in Kelantan draagt niet de naam van Nobat maar Gendang Besar en wordt bespeeld door mannen wier families al eeuwenlang werkzaam zijn voor de heersers van dit vorstenrijk. Tradities schrijven voor dat alleen zij en leden van de sultansfamilie de instrumenten mogen aanraken, omdat anders kwa de geesten ongeluk over Kelantan kunnen brengen. Een dergelijk geloof bestaat er ook in het sultanaat Perak, waarbij de on zichtbare geesten zelfs dermate goed gezind gestemd moeten worden, dat tijdens de troonsbestijging van de vorst er een speciale ceremonie voor de pusaka en de nobat gehouden moet worden. Tijdens deze Istiadat Tabal Pusaka worden alle voorwerpen van de regalia en de instrumenten van het hoforkest door de hofambtenaar Raja Chik Muda Di-Raja gezegend en waarbij hun uit zonderlijke macht wordt vermeld en alle krachten worden aangeroepen om het kwaad te verdrijven. Op een bepaald moment wordt ge zegend water in één van de blaas instrumenten gegoten en volgens overleveringen accepteren de geesten dit vocht, want het water verdwijnt direkt alsof het opgedronken wordt. Deze ceremonie is zo bijzonder, dat er in de troonzaal alleen genodigden (lees verder volgende pagina) 24

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1987 | | pagina 24