GELD STINKT NIET DE WARE AARD Een paar tientjes of een nuttig gebruik ER ZIJN NOG Nabrink en Bestebreurtje zijn begrip pen voor degenen die geïnteresseerd zijn in boeken over Indië. Onlangs zijn deze twee antiquaren opgevallen door enkele uitspraken die zij in de krant hebben gedaan. "Indische boeken nieuwe rage" zei G. J. Bestebreurtje in De Telegraaf van 20 februari jl. aan de vooravond van de antiquarenbeurs. De Volkskrant van 28 februari jl. schreef onder meer: "De groeiende belangstelling voor het koloniale ver leden, de publikatie van allerlei studies verklaart Nabrink met: "De schaamte is minder. Dat doe je toch ook in je eigen leven als het om een rot ver leden gaat. Want het was toch een rot verleden?" De opmerking van Bestebreurtje was doorzichtig maar onschuldig, enkel ingegeven door commerciële motieven. Op de befaamde Zwarte Markt in Komt de jaarlijkse antiquarenbeurs in zicht, de boekhandelaren treden aan om in krant- en tijdschriftartikelen hun belangrijkheid, inzichten en deskun digheid naar voren te brengen. Dit jaar vielen de heren Nabrink en Bestebreurtje op door hun bovenge noemde uitspraken. Beiden zijn naar eigen zeggen deskundig en specialist op het gebied van boeken uit en over het voorm. Ned.-Indië. De keuze van de naslagwerken Bastin- Brommer en P. A. Tiele, steeds door Bestebreurtje geraadpleegd wijst daar echter bepaald niet op, immers wij missen de belangrijke bibliografie "Catalogus v.h. Kon. Inst. voor Taai- Land- en Volkenkunde". Bestebreurtje beschrijft de catalogus van Museum Nusantara "Met andere ogen" als een zeer specialistische uitgave, terwijl ik van mening ben dat de bijdragen van het Kon. Inst. voor Taal-, Land- en Volkenkunde maat gevend zijn. Stelt Bestebreurtje als deskundige wat teleur, als handelaar weet hij zijn weetje, hij vraagt voor zijn Indische boeken zeer hoge, en steeds weer hogere prijzen, onder het mom dat de vraag groot is en het materiaal Beverwijk bijvoorbeeld had dit gezeg de tot gevolg dat de prijzen voor Indische boeken met tientjes de lucht ingingen. Veel kwalijker echter was de uitspraak van Nabrink. Niet zozeer omdat hij het heeft over "dat rot verleden" - er lopen er meer rond met dat waanidee - maar omdat die man wel vette winsten wil maken met verkoop van boeken over "dat rot verleden". Of het een of het ander zou je menen, maar niet voor Nabrink. Nu kunnen de boeken er niets aan doen dat ze bij Nabrink op de planken staan, maar het is een prettig idee dat er nog meer antiquariaten zijn waar je terecht kunt. a Redactie Ik haat boeken: ze leren ons enkel over dingen te praten waarvan we niets afweten. Jean-Jacques Rousseau schaars. Dat is beslist niet waar, met enkele schommelingen is en blijft de vraag en belangstelling constant. Veilingen en boekhandelaren, hun catalogi bewijzen het, zien het Indische boek steeds meer als een beleggings-object, krachtig gesteund door heel kleine antiquariaten gerund als neven-verdiensten, die hun bezit door de opschroeving van de prijzen steeds meer waard zien worden. Een soort oudedags-voorziening. Dat men 25 jaar geleden Indische boeken aan de straatstenen niet kwijt kon, is een marktkoopmans-verhaal. Deze Indische boeken zijn altijd verzameld, uit weten schappelijk oogpunt, herinnering of omdat zij vaak een band waren met het verloren gegane vaderland. Nimmer was het een rage. Nee, mijn grote collectie Indische boeken straalt geen rot verleden uit, maar duidelijk "daar werd wat groots verricht". Zeker, er zijn exces sen geweest, diep te betreuren, maar men moet toch tegen de achtergrond van die tijd er een oordeel over uit spreken. Mw. ELDERHORST DE SISO Antiquaar te Den Haag Voor de grote man van de Volkskrant Jan Blokker heeft Moesson weer eens als steen des aanstoots gefungeerd. Blokker heeft zich daarbij gelukkig niet bezeerd maar hij "raakte vertederd". Het ging dit maal om het nummer van 15 februari jl., waarin op bladzij 3 een kadertje stond over het uitgestelde artikel van Rob Nieuwenhuis over Multatuli en de mythe van Lebak. In de Volkskrant van 28 februari jl. schreef Jan Blokker na het kadertje geciteerd te hebben onder meer: "Het taaltje van het onafhankelijk Indisch tijd schrift - die uitstervende schoolkrant van de laatste Katjangs - ik raak er altijd weer door vertederd." Verderop schrijft hij: "Het blad Moes son is opgericht in 1956, toen Neder landers al zeven jaar geen bestuurlijke verantwoordelijkheid meer droegen voor wat in de redactionele beginsel verklaring nostalgisch "de tropen- gordel" is blijven heten. Daarin schuilt me, de tragiek en de aanmati ging in die spijtoptantenkring De koperen ploert wordt al eenen dertig jaar bewaard in een Haags vriesvak, en ik weet 't niet, maar ik vrees dat nog menigeen de illusie koestert dat hij op een dag, ontdooid, weer de warmte kan schenken van een achtermiddag op de koloniale veranda". Redactie Moesson heeft naar aanlei ding van dit artikel uiteraard een open brief gestuurd aan de Volkskrant, die verkort werd opgenomen en geïllustreerd met - hoe origineel - een foto van etende Indische dames, maar hier willen we ons beperken tot de con statering dat Blokker met zijn goed kope (en daardoor kunnen ze niet echt beledigend zijn) opmerkingen op het niveau van Veronica en Vara's Nachtshow zich alsnog heeft begeven op een gebied waar hij een totale buitenstaander is en wil blijven. Die positie heeft hij in een eerder artikel ("De ondeelbare herinnering") zelf haarfijn aangegeven. Dat hij het toch niet heeft kunnen nalaten om op zijn manier een paar duizend Moesson lezers belachelijk te maken, getuigt eens te meer van de hypocrise van menig Nederlander die dagelijks tra nen plengt om allerlei onrecht, verdruk ten en minderheden overal ter wereld en daarbij in eigen land een compen satie zoekt om tegen aan te schop pen. De ware aard verloochent zich namelijk niet. Redactie Voor uw Indische boeken bestaat in uw direkte omgeving misschien geen belangstelling. U staat dan voor de keus: verkopen voor een paar tientjes aan een particulier of antiquariaat of schenken, maar aan wie? Het I.W.I. is een Indisch documentatiecentrum, dat boeken, foto's, films, muziek enz. verzamelt en ordent, opdat onze geschiedenis bewaard blijft voor ons nageslacht en voor een ieder die wil weten hoe het leven en werken in Indië was. INDISCH WETENSCHAPPELIJK INSTITUUT Prins Mauritslaan 36, 2582 LS Den Haag, tel. 070- 54 55 01 zoveel mensen die maar een klein duwtje nodig hebben om ook abonnee van Moesson te worden. U KENT ER VAST WEL EEN iiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiimiijiimimiiiiiiiiiiimiiiiiimiiiimiwiimiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimmiiiiiiiiiiimiiimimiiiiiiinuiiiiiiiiiiiiiim EEN ROT VERLEDEN IN DE KAST INDISCHE BOEKEN NIEUWE RAGE 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1987 | | pagina 4