I Ons eerste kind Gezocht: reizen STERK VERLAAGDE MARTINAIR TARIEVEN! We waren nog geen half jaarop Java of daarvroeg onze kokkie zo maaraan mijn vrouw of ze een kind wilde kopen, alsof dat de gewoonste zaak van de wereld was. "Een kind", vroeg mijn vrouw verbaasd, "wat moet ik daar nu mee beginnen?" "De moeder vraagt erom, want ze heeft al drie kinderen kort na hun geboorte verloren. Dit kind wil ze graag in leven houden. Door het nu te kopen zou U haar een grote dienst bewijzen." Snel was mijn vrouw van haar verbazing bekomen. Ze had in de paar maanden in het nieuwe land al vaker in merk waardige situaties verkeerd en ze begon zich al aardig aan te passen. "Ik zal er eens over denken Rasima", zei ze dus bedaard. 's Middags, tijdens het eten vertelde ze het wonderlijke verhaal. We besloten om Mimi maar eens te raadplegen. Mimi was de vrouw van onze bos- architect en onze toeverlaat in moei lijke gevallen. Ze had haar hele leven al op Java gewoond en ze was ver trouwd met de gebruiken en gewoon ten, dus belde mijn vrouw haar op en vertelde het verhaal. "Dat komt meer voor mevrouw," zei Mimi opgewekt. "Mij isdatookal eens overkomen. Vermoedelijk denkt de moeder dat een boze geest het op haar gemunt heeft en daarom haar babies doodt. Als ze het kindje nu verkoopt komt de geest niet meer in de ver leiding deze nieuwe baby ook ziek te maken, omdat het niet meer haar kind is. Het heeft een nieuwe onbekende moeder gekregen. Javaanse geesten denken wat primitief, die laten zich op die manier vaak om de tuin leiden. "Als ik het doe, kan ik er geen kwaad mee", vroeg mijn vrouw. "Nee hoor, er kan niets gebeuren. Als dit kind ook weer sterft, dan is de geest toch pienterder geweest dan de moeder verwacht had. In dit geval wordt hij echter wel erg op de proef gesteld omdat U een blanke njonja bent. Die verdenkt hij niet zo gauw. "Nu dan zal ik het er maar op wagen. Nog een vraag, moet het kindje dan op ons erf komen wonen?" "Nee dat hoeft niet, want zodra de koop gesloten is, herkent de geest het kind niet meer. Hij ziet het voor een kind van een andere onbekende vrouw aan. Het is gewoonte de moeder met een kleinigheid te betalen en ook om met "lebaran" moeder en kind wat nieuwe kleren te geven." Rasima kreeg opdracht om het vrouwtje te vertellen dat de koop door zou gaan en zo verscheen het tweetal de vol gende dag in de bijgebouwen. Het kindje had een spierwit gepoederd gezichtje. Uit het witte masker keken een paar nieuwsgierige, zwarte schit teroogjes. "Dag moedertje", zei mijn vrouw, "is dit het kindje datje mij verkopen wilt?" "Ja mevrouw en dank U wel, dat U het wilt aannemen. Ik ben nu helemaal niet bang meer dat het ook dood zal gaan net als mijn vorige kleintjes" en ze pakte even mijn vrouws hand en streelde die. "Hoeveel moet ik betalen" vroeg mijn "Bosganger" is de auteur van het destijds door Moesson uitgegeven "Darimana kemana" een bundel genoeglijke vertellingen over zijn leven in de cultures in Ned. Indiëen Indonesië. Als houtvester verloor hij zijn hart aan de (djati) bossen en met zijn vrouw denkt hij nog met dankbaarheid terug aan de mooiste jaren van hun leven in de tropen. En het werk dat daar verricht werd voor het behoud van de natuur en de ontwikkeling van het land. Nu de Nederlandse media en enkele "onderzoekers" zich geroepen voe len met ziekelijk enthousiasme de koloniale tijd en alles wat daarin verricht werd. de grond in te boren, is het lezen van een boek als "Darimana kemana" een verade ming. Ach ja, maar Bosganger en die duizenden kolonialen hebben ook zelf in het land gewérkt, ge- lóéfd en liefgehad. vrouw. Maar nu mengde Rasima zich in het gesprek. "Slechts een kwartje", zei ze, "dat is abvoluut genoeg. Meer mag U echt niei geven mevrouw." "Een kwartje, hoe kom je erbij. Dat is toch veel te weinig voor zo n mooi kindje", stribbelde mijn vrouw tegen. Maar Rasima bleef op haar stuk staan. Het Javaanse vrouwtje legde het meisje in de armen van mijn vrouw, die het heel nauwkeurig bekeek. Ze zei: "Het is een lief en heel mooi kindje dat ik van je heb mogen kopen. Ik hoop dat het tot een flinke vrouw op zal groeien." Daarna legde ze de baby weer voor zichtig in de slendang en vroeg aan het moedertje of ze het kindje voor haarwilde opvoeden. Plechtig haalde ze een kwartje uit haar portemonnaie en legde dat in de smalle bruine hand van de bezoekster. Zo verwisselde de baby tenslotte voor een kleine zilveren munt van moeder, een munt met een waarde waarvoor men nauwelijks een kip kon kopen. De volgende dag liet mijn vrouw door kokki wat kleertjes en een sarong brengen naar dochter en moeder. Een jaar later kwamen ze weer op bezoek en vol trots werd aan mijn vrouw een stevige kleuter vertoond. Het kleine meisje, veilig geleund tegen de knie van haar moeder, nam de witte pseudo-moeder nauwkeurig op. "Wat is ons kindje gegroeid", zei mijn vrouw terwijl ze even de wang van het meisje streelde. "Je hebt er heel goed voor gezorgd, dat kan ik wel zien." "Ja mevrouw", zei de moeder stralend, "en het is gelukkig nog geen dag ziek geweest." BOSGANGER OUD-INDONESISCHE BRONZEN VOORWERPEN UIT DE INDO- JAVAANSE PERIODE (7de - 16de eeuw na Chr.), zoals godenbeeldjes, lampen, bellen enz. ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek en eventueel tentoonstelling van Indo- Javaanse bronsgietkunst. Graag een foto opsturen aan: Pauline Scheurleer, conservator Aziatische Kunst. Rijksmuseum, Postbus 50673,1007 DD Amsterdam Laan van Meerdervoort 610 2563 BN DEN HAAG Telefoon 070 - 46 89 50 51 Dagelijks geopend van 09.00-17.00 u. en op zaterdag van 10.00-13.00 u. Vertrek: t/m 14 jun 1 5 jun- 26 jun- na 1 4 aug. Plaats 25 jun 14 aug Boston 990 1090 1290 1090 New York 990 1190 1390 1 190 Washington 1220 1290 1490 1290 Miami 1390 1390 1585 1390 Detroit/Cleveland 1180 1340 1560 1340 Minneapolis Seattle/Los Ageles/ 1350 1500 1660 1460 San Francisco Speciale 60+tarieven op aanvraag Reisverzekering en luchthavenbelasting inbegrepen bij een meerprijs van f 30.- per persoon. VRAAG DE GRATIS BROCHURE AAN 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1987 | | pagina 5