Herinnering aan Paul Overbeek Bloem Tentoonstelling in Overloon DE GEKOOIDE JEUGD Er zijn mensen die in hun leven werkelijk niets presteren maar toch handig de kans zien, hun naam voortdurend in de publiciteit te krijgen. Er zijn ook mensen die een leven lang prestaties leveren en het daarmee zo druk hebben dat publiciteit niet belangrijk is. Men kent hem of haar door wat hij of zij doet en daar gaat het toch om? Maar tochook voor die mensen neemt het leven een andere loop, ze gaan wat anders doen, ergens anders. En men vergeet. "Die, o ja, nu je zijn naam noemt, dat was toch die geweldige voetballer? Tekende hij niet voor de krant? Ik herinner me dat hij ook goed viool speeldeDan brengt de herinnering na vele jaren een portret van iemand die toen, een halve eeuw geleden iedereen kende, "ledereen" is natuurlijk maar betrekkelijk want iedereen gaat dood vroeger of later. Ook deze Paul Overbeek Bloem, in de '30-er jaren wel een van de bekendste Batavianen. In maart van dit jaar over leed hij, 87 jaar, stil en ongenoemd, en het spijt ons dat we als Indisch tijd schrift niet eerder over hem hebben geschreven. Toen hij nog leefde. Paul was een van de oudere broers van Charlie Overbeek Bloem, jazzpianist en overbekend. Maar voor Charlie's doorbraak in de muziekwereld had Paul al meer noten op zijn viool gehad. Nooit les gehad speelde hij feilloos de moeilijkste stukken. Zo goed dat zelfs zijn kritische oom en vioolleraar Van Zele hem een van zijn mooie violen schonk. Behalve viool spelen tekende en schilderde Paul - ook alweer zonder lessen - meer dan verdienstelijk. Dat hij later in Nederland voor "Het Vaderland" karikaturen tekende (vooral zijn koppen waren bijzonder goed) bewees zijn talent dat hij in zijn jonge Indische jaren spelenderwijs ontwik keld had. Naast zijn binnenshuis-talenten deed hij ook als voetballer (back bij het befaamde Oliveo) van zich spreken. Pas 17 jaar oud werd hij reeds ge kozen voor het Batavia'se Bondselftal. Op de jaarlijkse rolschaatswedstrijden behaalde hij strijk en zet de eerste prijs. Zijn groot gevoel voor humor, de makkelijke manier waarmee hij zich overal bewoog, maakten Paul geweldig populair. Hij werkte voor Geo Wehry, later bij het Reclamebureau de la Mar. Zijn werk bij de eerste firma plaatste hem over naar de buitengewesten en daar kwamen Pauls capaciteiten niet tot hun recht. Hij raakte min of meer in de vergetelheid. Zijn vrouw (een begaafd pianiste) over leed na 8 maanden huwelijk bij een tragisch ongeval. Paul Overbeek Bloem hertrouwde, hij overleefde de Birma spoorweg, zij de vrouwenkampen. In Nederland leefden zij nog vele jaren gelukkig tot zij 8 jaar geleden door een beroerte werd getroffen. Van de eens zo bekende Paul Overbeek Bloem hoorde niemand meer iets. In zichzelfgekeerd en eenzaam overleed hij, nu alweer maanden geleden. Wij willen hem nu toch nog gedenken, ons zijn creativiteit en activiteit herin neren in het bruisende Batavia van toen. q Paul Overbeek Bloem. Wat moet je in hemelsnaam van een expositie vertellen? Als je er van uit gaat (moet je ook), dat alles wat door een eenling of groep publiekelijk wordt getoond een integere uiting der diepste zieleroerselen is, dan dien je daar respect voor te hebben. Je gaat er heen en je wacht af of je er door wordt geraakt, of niet. Met Gekooide Jeugd bleek dit systeem echter niet helemaal te kloppen. Het uitermate goed verzorgde totaalbeeld loog er niet om. Schilderijen, pen tekeningen, plastieken en andere kunstwerken van de vier exposerende dames waren perfect ondergebracht en van de juiste belichting voorzien. Waar het precies aan lag, dat Gekooide Jeugd me niet helemaal kon overuigen, is moeilijk in woorden om te zetten. De binding met het gegeven is er wel. Ik heb de jonge jongens uit de vrouwen kampen bij ons zien binnenkomen in de Boeboetan gevangenis en later in Tjimahi. Nog veel meer kind dan wij met onze zeg 17 jaren en ik kan mij voorstellen, dat deze episode voor velen moeilijk verteerbaar is gebleken en iedereen zo zijn eigen manier van verteren of verwerken heeft gehad of nog steeds heeft. Daarom viel het me tegen dat, behalve bij het aanschouwen van een enkel stuk, de gevoelige snaar niet werd geraakt. Misschien is het 't mannen- oordeel dat geveld wordt over iets dat vanuit een typisch vrouwelijke optiek tot stand is gekomen. Niet denigrerend maar wel vanuit en totaal ander stand punt. Heel zeker ook zal het te maker hebben met het verglijden van de tijd en het afslijten van de scherper gekante herinneringen, waardoor je de zaken met een zekere lauwheid en dus min der oprecht over je heen laat gaan. Het laatste zal hoogstwaarschijnlijk ook gelden voor het gemiddelde publiek, dat zich in beginsel al ongeïnteres seerd pleegt op te stqllen ten opzichte van wat zich daar heeft afgespeeld en daarnaast bezig is veel van zichzelf te vergeten. Een nuchter en bezonken oordeel blijft moeilijk. De nuchterheid is vanwege de betrok kenheid dus eigenlijk al heel betrekke lijk en het bezonkene sticht alleen maar verwarring, doordat je in vele gevallen achteraf tot de slotsom komt, dat het in eerste instantie positief beoordeelde naderhand negatief kan uitpakken en andersom. Zoek het maar uit, het is moeilijker dan je denkt. Met dat al blijft "Gekooide Jeugd" de moeite van een ritje Overloon best waard. Mij heeft het niet zoveel gedaan, maar andermans oordeel is nou eenmaal geen rooie cent waard, dus kijk maar zelf. J. POIRRIE Na een dapper gedragen ziekbed verloren wij op 21 mei 1987 onze liefste moeder en mijn geliefde vrouw EDITH FLOWER WILHELM-VAN DAVELAAR geboren te Blitar 1 2 augustus 1926. Het is met dankbaarheid dat wij aan haar blijven denken. Paul Wilhelm Tiana en Lester Eric en Nina Desirée en Marcel Sonja, Fiete Josta en Jan Willem Roerstraat 1 2584 TS Scheveningen tel. 070 - 54 43 25 23

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1987 | | pagina 23