ponmiÉ "Batavia, een Swingende Stad Indonesië, Nederland en de Indische franje zo gaat het boek van Allard Möller over de bekendste dansorkesten en jazzbands in Batavia van 1922-1949 heten. 9 OKTOBER FEESTELIJKE PRESENTATIE HET BOEK Nederland voert al geruime tijd een strijd tegen het klompen- en molen imago dat het buitenland van de 12 provincies heeft. De export- en investeringscijfers geven aan dat deze strijd met succes wordt gevoerd. Opmerkelijk is het echter dat Nederland op zijn beurt wel stereotype beelden van het buitenland koestert, bijvoorbeeld ten aanzien van Indonesië. Regelmatig worden hier en daar zogeheten Indonesië-manifestaties gehouden en altijd zie je hetzelfde: wajangpoppen, maskers, batik, krissen en saté. Misschien is omdat wij vaak dergelijke manifestaties bezoeken dat het een beetje begint te vervelen, maar we kunnen ons voorstellen dat ook het grote publiek uitgekeken raakt. Geven al deze attributen dan een vals of achterhaald beeld van Indonesië? Geenszins, maar er is natuurlijk meer uit dat eilandenrijk dat waard is om getoond te worden. Bovenstaande is eigenlijk maar een zijpaadje. Waar we het hierover willen hebben is de Indonesiëzaal, die op 22 mei j.l. in het Museon in Den Haag is geopend. Over die permanente expo sitie willen we kort zijn: als je helemaal uit Leeuwarden zou komen om speciaal deze zaal te bezichtigen, is de kans groot dat je teleurgesteld de terugreis aanvaardt. Gelukkig is het Museon aan de Stadhouderslaan 41 zo groot en heeft het zoveel andere dingen te bieden, dat je teleurstelling voor een goed deel gecompenseerd wordt. Dat wat de Indonesiëzaal betreft. En dan gaan we nu even naar vrijdag 22 mei j.l. 16.00 uur. Toen werd de Indonesië expositie geopend door schrijfster Margaretha Ferguson, niet dus door de Indonesische ambassa deur of een andere autoriteit, maar die beslissing is uiteraard aan het Museon. Ferguson dus en van haar is bekend dat zij anti-koloniaal geboren is. Zoiets komt meer voor en voor de betrokkene kan dat heel vervelend zijn, vooral - zoals in het geval van Margaretha Ferguson - wanneer zij vanaf haar 9e jaar (1929) tot 1946 in "Heeft niets met die hoge specialisten tarieven te maken, dokter, hij is gewoon aan 't sparen voor een reis naar Indonesië." een kolonie heeft moeten leven. Dat gaat knagen natuurlijk en wanneerdan ook nog blijkt dat het nationalisme ook niet direkt en helemaal brengt wat je - als anti-koloniaal - ervan verwacht had, dan ga je je afvragen of jij de bus hebt gemist of dat de bus misschien te laat is. Over haar roman "Bloed en haaien" (1965) schreef Rob Nieuwenhuys in zijn Oost-Indische Spiegel onder meer: "Zij heeft zich niet in de hand kunnen houden. Haar schrijfwijze heeft geleid tot een algehele overbelasting, tot een te grote nadrukkelijkheid, tot over- volledigheid en een opeenstapeling van huilbuien, hysterische aanvallen, erotische frustraties enzovoorts en dat is jammerf Precies, maar dan ook precies dezelf de gebreken toonde Ferguson ook in haar toespraak ter gelegenheid van de opening van de Indonesiëzaal van het Museon. "Themataai" noemde ze het zelf, de aaneenschakeling van nega tieve gedachten en emoties, die zij de bomvolle aula inslingerde en waarvan zij aan nam dat die het geweten van de aanwezigen zouden doen knagen wanneer ze denken aan Indië en Indonesië. Applaus natuurlijk. Thema- taal is niet gemakkelijk te volgen en als je het spoor bijster bent, klap je maar. Dan val je niet op. Maar ook wat fronsende gezichten en enkele boze. Om kort te gaan: Margaretha Ferguson had moeten beseffen dat zij niet sprak voor haar trouw lezers- en luister publiek, maar voor een gedifferentieerd (lees verder volgende pagina. 1e kolom) Een verzameling van unieke foto's, namen en informatie die voor hen die die tijd hebben meegemaakt, de herinnering aan het swingende leven doen herleven. Jaren van speurwerk besteedde de auteur aan dit boek en dank zij vele nog in leven zijnde musici of vrienden daarvan, kreeg hij het materiaal bij elkaar. Uitgeverij Moesson liet het graag in druk verschijnen. Zo n bijzonder boek verdient een bijzondere presentatie en dat zal gebeuren op 9 oktobera.s. inde HOUTRUST ROTONDE in Den Haag. Het wordt een feestelijke dans- en luisteravond en hopelijk ook een ontmoeting met oude jazzmusici voor zover ze nog bereikbaar zijn en kunnen komen. Uiteraard zal "real jazz" de sfeermaker zijn, daarvoor zullen zorgen "Aunt Hagar's Gang" uit Breda en "Swing Session Combo" van Fons Pfefferkorn. Als gast konden wij alvast noteren Charlie Overbeek Bloem en wie weet laten nog meer oude bekenden zich nietalleen zien, maar ook horen. zal op deze eerste dag van verschijning ook te koop zijn tegen een flinke reductie voor hen die in het bezit zijn van een plaatsbewijs. Het aantal plaatsen in de Rotonde is ca. 400 zodat tijdig gereserveerd moet worden. Maar hierover meer in onze volgende Moesson. Wij willen u nu alleen even laten weten dat er weer een bijzonder Moesson feest in het verschiet ligt. De datum kunt u alvast op uw kalender noteren: Vrijdag, 9 oktober 1987, Houtrust Rotonde (bij de Houtrusthallen) aanvang 19.30 uur. Dansen en gezellig weerzien tot 00.30 uur! 6

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1987 | | pagina 6