Bataviase Schouwburg in nieuwe glorie hersteld HENNEMAIMbv Sinds 1916 ELEKTRISCHE, SANITAIRE, C.V. installaties Wat voor ras Molly was? Heaven knows, van alles wat, prachtig rood bruin zacht lang haar, witte bef, witte pootjes. En eindeloos mooie ogen. Ze ving van alles, ratten, slangen en legde die als bewijs van dapper gedrag voor mijn deur. Net als alle honden die een vrij leventje kunnen leiden had ze een extra zintuig, ze "rook" dingen lang van te voren. Als we zonder haar waren weggegaan, zat ze, lang voor de auto onze straat binnenreed al bij de poort te wachten. Het personeel van kantoor had er schik in, Molly hóórde bij onze RVD. Kediri ging over. Het was een tijd van steeds weer afscheid nemen en op nieuw beginnen, een vermoeiende, treurige tijd eigenlijk. We moesten terug naar Djakarta, wat ons daar te wachten stond wisten we niet. Ik keerde nog even terug naar Soerabaja waar ik overvallen werd door een afschuwelijk gevoel van leegte. Voor het eerst na de dood van mijn ouders voelde ik het gemis van een home. Alles was weg, ik had alleen een koffer kleren, een kist met boeken en Molly. En Molly verdiende eerder een tehuis dan ik. Dat kreeg ze bij onze goede vrienden de familie Loebis. Hij was hoofdredac teur van de Surabaya Post. Ze woonden in een heerlijk huis bij Sepandjang met wild terrein rondom, grenzend aan de kali. We logeerden er een week, Molly kon dan wennen aan haar nieuwe familie. De kinderen waren meteen gek met haar en Molly genoot zichtbaar van de vrijheid en haar jachtterrein. Op het moment van vertrek was Molly er niet. We riepen en floten maar ze kwam niet opdagen. Vreemd, anders had ze altijd een voorgevoelHet moet zo zijn dacht ik, het is beter zo, ze zal ons niet direkt missen en tegen de tijd dat ze het beseft dat we niet meer terugkomen is ze opgegaan in haar nieuwe vrienden. Ik liep met een reus achtige steen in m'n borstkas. We reden weg, een heel eind langs de rivier tot we bij het kruispunt bij Wonokromo linksaf moesten. Ik bleef naar haar uitkijken, langs de zand- en grindbergen, de struiken. Ineens ont dekte ik haar, ik zag de wuivende witte punt van haar staart, neen, ze was te ver om ons te zien. We passeerden haar. Toen door de achterruit kijkend zag ik haar ineens naar de weg komen. Molly stond stil, rende snuivend langs de weg een eind onze richting op. "Stop even", riep ik tegen Tjalie. Maar Tjalie gaf gas. "Niet", zei hij kort. Het was beter zo. We reden uit Molly's leven weg, even abrupt, genadeloos als alles uit ons leven in die tijd. Doet een langzaam afscheid minder pijn dan een snel vaarwel? Nog even keek ik achterom, het stipje dat Molly heette was van de weg verdwenen. We schreven de familie Loebis nog een paar keer, toen raakten we elkaar kwijt. Hij overleed, zij verhuisde naar de stad. In haar laatste brief schreef ze me dat Molly het goed maakte, weer een nest jongen had gehad. Twee ervan hadden ze gehouden, zulke mooie beestjes en net zo lief als Molly. 20 Jaar later stond Loekie Loebis ineens voor m'n neus. Op weg naar haar dochter die in Duitsland woonde. "Molly? Die is nog oud geworden. Hoe oud was ze toen ze bij ons kwam, een jaar of 5? Dan moet ze 12 jaar zijn geweest. Ze had die laatste maanden zo'n nare gewoonte om midden op de straat te gaan liggen, in de verte turend of ze iets verwachtte. Als je haar riep gehoorzaamde ze met tegenzin. Ze is aangereden door een truck, die kon er ook niets aan doen. Ze was op slag dood gelukkig." Hoe lang kan een afscheid pijn doen, vraag je je af. LILIAN DUCELLE Zaterdagavond 5 september van dit jaar werd de oude Bataviase schouw burg, na gerestaureerd en gerenoveerd te zijn, weer in gebruik genomen met een concert geleid door de bekende Indonesische musicus Idris Sardi, in tegenwoordigheid van de gouverneur van Jakarta, Soeprapto. Uiterlijk is er niets veranderd en de restaurateurs hebben zich de moeite getroost het oude uiterlijk niet te ver anderen. Maar van binnen is er heel veel veranderd, terwijl ook de con structie van het oude gebouw grondig werd gerenoveerd. De oude schouwburg dateert van het jaar 1816 en werd op 7 december van dat jaar in gebruik genomen met een opvoering van Othello. Met het bouwen van de schouwburg werd reeds een begin gemaakt onder het bewind van Raffles. De bouw werd toevertrouwd aan de firma Lie A Tjie. Hij gebruikte daartoe echter geen spiksplinternieuw materiaal, maar restanten van een oude gevangenis, een school en een Chinees ziekenhuis. Dit bleek bij de renovatie toen bleek wat voor materiaal Lie A Tjie gebruikt had. De bouwkosten bedroegen toen, in 1816, 67.000 Nederlandse guldens. De stijl mag eklektisch genoemd worden, een mengsel van Griekse en Renaissance stijl, een en ander aangepast aan de tropische omstandigheden, o.a. door het gebouw met een gaanderij te omringen die tevens gebruikt kon worden als foyer. Die gaanderij is nu door een dubbele glazen wand van de buitenlucht afgesloten, waardoor ook het lawaai van het verkeer van Pasar Baru tot 35 decibel kon worden ge reduceerd. Maar dit alles kan alleen gerealiseerd worden, als men een centrale airconditioning toepast, wat dan ook gebeurd is. In de Hollandse tijd werd de schouw burg geregeld gebruikt voor concerten en opera's. Tijdens de Japanse bezet ting zetelde er enige tijd een militair apparaat in, maar werd daarna weer gebruikt voor culturele aktiviteiten van vooraanstaande Indonesische kunste naars. Cornel Simanjuntak o.a. voerde er zijn opera op, Madah Kelana. Ook schilders gebruikten de oude schouw burg als hun trefcentrum, terwijl eind augustus 1945 het Komite Nasional Indonesia Pusat (het voorlopige parle ment) er zijn eerste zitting hield. Daar na ging het bergaf en werd de schouw burg gebruikt als tweede-rangs bios coop. De renovatie van dit historisch ge bouw werd toevertrouwd aan Ir. Triono Tasman, gesecondeerd door drie spe cialisten op het gebied van acoustiek, twee Nederlanders en een Indonesiër, te weten Martin Veldt, Klaas van Helden en Margana Kusumadinata. Al met al kan gezegd worden, dat de acoustiek van dit gebouw prima is, nog beter dan vroeger. De restauratiekosten hebben een kleine 3 miljard rupiah verslonden oftewel 3,75 miljoen Hollandse guldens. Alleen, ook in de gerenoveerde toe stand biedt de oude schouwburg, nu Gedung Kesenian, slechts plaats aan 420 toeschouwers. Dus alleen bestemd voor een elite, zoals ook vroeger. Hettarief van de goedkoopste ticket zal dan ook een kleine Rp. 20.000 bedragen, in Hollands geld omgerekend een kleine 25 gulden. Maar ja, voor veel inwoners van Jakarta is dit maar een peuleschilletje D.H. Itu dia Den Haag Aanleg en onderhoud van alle Dak- en zinkwerk Onderhoudsabonnementen Dag en nachtservice 070 - 54 94 94

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1987 | | pagina 5