J^SJEMOETLEREN TE J^SSIMILEREN 9 (1) door Guus Weinhold Eind juN 1 951 kwam ik met de "Willem Ruys" aan in Rotterdam en werd ik door D.M.Z. geplaatst in klooster "Mamelis" nabij Vaals in het Zuiden van Limburg. Behalve Indische Gerepatrieerden, woonden daarin ook Hollandse gezinnen die uit hun woonomgeving waren "verbannen", omdat zij in de oorlog met de Duitsers hadden gecollaboreerd. Ofschoon zij eigenlijk helemaal geen recht van spreken meer hadden, keken zij toch min of meer op die "Nederlands-Indische Zigeuners zoals sommige van deze ex-Nazi medewerkers ons betitelden, neer. Iedere maandagmorgen kwam er een ambtenaar van D.M.Z. (Dienst Maat schappelijke Zorg) om te inspecteren of die Indische gerepatrieerden wel goed "zindelijk" waren en in de ge meenschappelijke keuken hun potje kookten en niet stilletjes op hun kamers. Want die Hollandse moffen hadden vaker bij deze D.M.Z. ambtenaar ge klaagd dat die "Indonesiërs" een "stin kende" geur (trassie!) veroorzaakten en met flessen water naar de toiletten zeulden. Maar voornamelijk kwam deze D.M.Z. ambtenaar om wekelijks die 60% van ons netto-loon te vorderen! En van deze ambtenaar kreeg ik o.a. mijn boter, koffie en kledingbonnen en een voorschot in contanten, ad. f 1 50,-, om de eerste maand in Nederland te kunnen rondkomen. Ook moest ik mij binnen 14 dagen melden op het arbeids-bureau te Maas tricht voor werk, want anders zou de D.M.Z. steun (beter gezegd; voor schotten, die alle Indische Nederlanders later toch moesten terugbetalen!), worden stopgezet. Maar deze D.M.Z. ambtenaar had reeds deze arbeids-bureau-formulieren bij zich en min of meer gedwongen moest ik deze formulieren dus in zijn aanwe zigheid invullen, want anders mis schien kreeg ik mijn D.M.Z. steun niet. En ik hoefde niet naar Maastricht te gaan, want deze ambtenaar zou deze arbeids-formulieren daar zelf gaan brengen. Dus buskosten uitgespaard. Inderdaad, met "Hollandse Zuinigheid en Vlijt", kwamen toen vele Indische Nederlanders uit het "Krijt". Maar in het begin was het wel moeilijk "asje- 16 moetleren te assimileren"! En daar sta je dan als "Bruintje" met een "Oranje-Boven-Bleke-Kop" in de kou, om je in Holland direkt weer voor de Nederlandse "Wederopbouw-Gro- bak" te moeten laten in-spannen en om je verkleumde stijfkoude bruine handjes weer te moeten laten wappe ren in die gure wind, met slechts wat Indische getuigschriften op zak en een verklaring dat ik in 1940 de R.K. Strada-Mulo school te Batavia, met "vrucht" (waarschijnlijk vanwege de, voor en na schooltijd, vele gejatte manga's langs de Theresiakerkweg en de "Heilige Brug") heb doorlopen 'door-gelopenzou ik zeggen, stiekem langs de broeders-leraren; "Tapir", Athanasius, Valens, Quirinus, Pah Pen- dek (hr. Reynders), Pah Batoe (hr. Steen) en de directeur Romualdus. En gelukkig maar, dat na de Duitse inval in Nederland, het Duits voor het eind-examen werd afgeschaft. Want anders had ik misschien nooit met zo'n Indisch Mulo-papiertje uit dat "Apenland", in dit koude avondland, hier in die gure wind kunnen wap peren. Wat zouden deze Indische papieren-koloniale-waarden in Holland waard zijn? Als men toen in Indië die totok-Hol landse verhalen daarover zou moeten geloven, kon men alle Indische diplo ma's hier in Holland wel in de prullebak gooien; niets waard! Men zou in Holland weer helemaal opnieuw moeten beginnen, vanaf de onderste keldertrap van de Hollandse tangah. Wahsoedah, apa boleh boeat, dat bruine apenboel moet dat! Dus probe ren maar. Zelf had ik ook uit advertenties uit o.a. De Volkskrant, eigenhandige sollicita tie-brieven verstuurd en binnen twee weken reeds enkele aanbiedingen ontvangen. Omdat ik er niets voor voelde, om de volgende maand opnieuw weer mijn hand om steun en voorschot naar de D.Z.M. uit te steken en in de schulden te stinken, accepteerde ik een dienstbetrekking bij Van Roosma- len's Transport, Grind- en Zandbagger bedrijf te Maastricht, waar ik na een persoonlijk kennismakings-onderhoud op hun kantoor, werd aangenomen als diesel-monteur, met een uurloon van f 1,52 en een 48 urige werkweek, want toen werkte men zaterdag's nog tot 13.00 uur. Mijn werkzaamheden waren onderhoud en reparaties aan diesel-waterpompen en scheepsdieselmotoren van de grind en zandschepen en draglines, zowel in de werkplaats op de werf, als buiten op het water, de kali Maas bij Maas tricht. Als enige, nieuwbezienswaar- dig klein bruin monteurtje in het bedrijf werd ik overal bijgeroepen, om mijn vakkunstjes te vertonen vooral ook, omdat toentertijd, vlak na de oorlog, nieuwe onderdelen en fijne test-appa raten, schaars of helemaal nog niet te verkrijgen waren en het nog reilende, zeilende en varende materieel door de oorlogstijd, zo goed als versleten was geraakt. En Nederland had voor zijn wederopbouw, zand, grind en cement uit de St. Pietersberg, hard nodig. En zo werd de "Hoogste Berg van Neder land" een heden daags heuveltje, en ontstonden o.a., bij Roermond langs de Maas, die grote wa tervlakten van de grindgaten. En ondanks schaar ste, moest alles toch blijven draaien. Daar om ook vroegen ze mij vaak om raad en advies, omdat wij, de meeste Indischen, behendig en bedre ven zijn in "akalans" en improvisaties. En fijne handjes om af te stellen. Maar op de zand- en grind- schepen werd ik meestal voor de kleinste reparatie geroepen, min of meer uit heimelijke nieuwsgierigheid of kennismaking van een schippersvrouw of dochter(s), met zo'n Indonesiër of Ambonees, of Mo- lukker, of Keiees (de ex KNILmilitairen van de Kei-eilanden afkomstig, die meestal R.K. waren, werden toen grotendeels in Zuid-Limburg onder gebracht, o.a. in een kamp bij Eysden aan de Maas). Ook hadden zij meestal reeds het één of ander gehoord over "die gasten" en en de radio en kranten stonden ertoen bol van. En ondanks dat de scheepsra- dio-telefonie toen helemaal nog niet bestond, was de "mond-telegrafie" onder de schippers en het werf-perso- neel nog sneller dan de tam-tam's in Afrika. En steeds weer opnieuw moest ik geduldig hun vragen beantwoorden; "Ben je ook een Molukker?" "Ben je ook een Ambonnees?" "Ben je ook

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1987 | | pagina 16