de onwetende Hollandse klant adviseren en informeren over wat hij moet eten en hoe. Bijgestaan in de drukke uren wordt hij door "ome" Henk van Helden, ooit eens militair en ambtenaar die het leven in de horeca verkiest boven andere baantjes. Twee kinderen zijn er, Claudia (8) en Frank (7), krijgen ondanks druk bezette ouders toch veel aandacht en een ouderwetse opvoeding. Op ruimen en helpen horen daar ook bij. "Vakantie? Die kunnen we niet als andere nemen. In juli-augustus sluiten we de halve week, de kinde ren krijgen de andere helft, dan zijn ze genoeg uitgeweest om ze weer drie dagen zoet in huis bezig te houden. Prettig dat we boven de zaak wonen". Plannen voor de toekomst? "We zouden graag iedere dag een vol restaurant hebben natuurlijk, dan kunnen we denken aan moder niseren. Nu hebben we er het geld niet voor. De kwaliteit van het eten gaat voor". "Een andere naam zou jullie goed doen, heus, men denkt dat het een Chinees restaurant is en dat doet jullie goede reputatie van Indisch eten geen goed". Dat is ook een zorg voor de toekomst. Hong bete kent "paradijsvogel" en dat is een beschermde vogelsoort. Dat is in ieder geval goed! "Onze kracht ligt in onze arbeid" zegt Tonny Pieterse. Zo simpel ligt dat voor deze aardige, moedige, ijverige mensen als Tonny en Nelly Pieterse. Ze verdienen een vol res taurant. En dit schrijf ik niet alleen omdat ik "Hong" een lang leven wens, maar u de kennismaking met werkelijk zalig eten. De gimbal niet te vergeten! LILIAN DUCELLE Ome Henk van Helden en Harry van Kempen, serveerders in restaurant Hong. Geen vakschool opleiding, toch vlotte, gemoedelijke bediening, belangrijk voor de goede sfeer. Rechts: "Hong", Beeklaan 269. Iedere dag open behalve dinsdags. Een rij gaspitten, soms 4 wadjans en 4 pannen tegelijk op het vuur. Een kleine, brandschone keuken, alles bij de hand. Alle gerechten worden iedere dag vers, elke bestelling apart aangemaakt.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1987 | | pagina 17