ëkm TUNAS Trade, Tours Travel International B.V. 385 Beeklaan Telex: 34193 tunas nl. Met NECTAR-essence: Als halfwassen brasem zou hij begin nen aan zijn zeemansbestaan. Vader bracht Henk naar boord. Toen zij met een havenbootje over het IJ voe ren, zag hij de enorme oceaan-reuzen liggen, die hij tevoren nooit had aan schouwd. Met een verhoogde hartslag - dat wel! - beklom Henk de valreep, die danig onder zijn nog onwennige benen schommelde. Aan boord ge komen werd hij overgedragen aan de 1e Officier van Riet en daar nam hij afscheid van zijn vader. De "Riouw" was geen passagiersschip, maar een vrachtvaarder. Henk werd een hut gewezen, die hij deelde met twee andere jongelui, ook stuurmansleer lingen in opleiding. Het zeemansleven was begonnen voor Henk. Hoe bestaat het, gonsde het door zijn hoofd. Nog diezelfde middag voer hij het Noordzeekanaal uit als 16-jarige jongen, vol moed, vol jeugd, vol ver langen. Wat kon het hem schelen dat hij zijn eigen was moest doen, allerlei klusjes moest opknappen? Hij ging immers de wijde wereld in! Hij leerde elke dag: wat "oude wijven" waren (verkeerde knopen), wat "raasdonders" waren en "rotmok". Dat de "Ouwe" (kapitein) een soort halfgod was aan boord, maar ook leerde hij tijdens het wachtlopen met één der Officieren, de sterrenhemel te bewonderen. Als afscheidscadeau had Henk een boxje gekregen om foto's te maken. Daarmee wilde hij alles vastleggen, wat zijn enthousiaste ogen zouden opvangen. Dat deed hij: hij begon bij de Apenrots van Gibraltar, de poort naar de Middellandse zee en naar Marseille en Genua en verderop Egypte. Hij fotografeerde het Suez-kanaal met de enkele palmen, die verloren ston den in het wijde zand van de woestijn en in de verte het Sinaï-gebergte met af en toe een langstrekkende karavaan met kamelen, die schenen te zweven in de zinderende lucht. In de Rode Zee werd de Hollandse plunje verwisseld voor het tropenkostuum. Hij proefde de tropen in Bombay, waar hij de gouden tempels vastlegde met zijn boxje. Ceylon met de havenstad Colombo, waar zoveel houten olifantjes te koop waren en waar Mount Lavinia hoog boven de hitte troonde. En toen door naar Sabang, de eerste aanraking met Indië - de met wouden bedekte berg, die oprees uit de blauwe golven. Dit alles verrukte Henk: een nieuwe wereld ontvouwde zich voor hem. Tijdens zijn eerste zeereis had hij veel geleerd. Wachtlopen met één der Of ficieren. De Hondewacht tussen mid dernacht en vier uur vond hij wel het meest slopend. De dagwacht van 4 tot 8 uur, waarop het daglicht werd was prettig, terwijl de Platvoetwacht 's middags van 4 tot 8 uur na een dag vol intensieve arbeid, soms niet gemakkelijk was. Henk leerde toezicht houden in de ruimen tijdens het laden en lossen in havens, en het werk aan dek te ver richten: dek wassen en schuren, sop pen en schilderen, waarbij geen "heilige dagen" (overgeslagen plek ken) mochten voorkomen. Hij had zijn eerste zeeziekte doorgemaakt en rijst tafel gegeten, kortom er groeide een zeeman in hem. De "Riouw" was een goed schip en van de Officieren leerde Henk veel: vooral de radio-lessen van de 3e Offi cier vond hij interessant. Bij de op leiding hoorde eveneens, dat de stuurmansleerlingen 's zondags samen met de Officieren in de mess-room mochten (eh moesten) eten. Dan kleed den de leerlingen zich in een keurig schoon wit uniform (met de zo be kende "jas toetoep" en werden op hun wenken bediend. Het zeemansleven had zo zijn bekoring: het was vaak een ruw leven, het werk was zwaar en naast het avontuurlijke bestaan en het bezoeken van vreemde landen, had Henk zelfs geld verdiend. Na vier maanden kwam Henk weer terug en nadat in Amsterdam was afgemeerd, mocht hij drie weken naar huis, naar zijn dorpje op de Veluwe, waar hij veel kon verteilen over zijn reis en zijn avonturen op zee. Vooral Indië - de tropen - waar hij later heen zou gaan vond hij exotischer en weel deriger dan hij ooit had gedacht. Hierna volgden nog enkele reizen met het ss. "Saparoea" en het ss. "Kam- bangan", die hem ook weer naar Indië voeren. Na ruim een jaar varen had hij zijn benodigde "zeedagen" behaald en kon hij als stuurmansleerling gaan studeren aan de Zeevaartschool in Amsterdam, waar hij tijdens zijn studie op kamers woonde, samen met enkele klasgenoten. De crisis plaagde Neder land, maarvol ambitie begon Henkaan zijn studie, die hem terug zou brengen naar het rijk van duizenden eilanden, waar hij naar hartelust zou zwerven tussen zee en zon. (wordt vervolgd) 15 Jaar oud, de was doen op het dek van het s.s. Riouw. 2562 AZ DEN HAAG Telefoon 070 - 63 92 27 63 89 94 Uw Indonesië en Verre Oosten reis op de maat van uw beurs en wensen gesneden! Agent voor Europa van PT. TUNAS INDONESIA TOURS TRAVEL Jakarta Kantoren: Medan, Padang. Vogya, Surabaya, Bali. Ujung Pandang, Bandung, Singapore, Hongkong, USA. ter inzage of overname Spoor boekjes of Dienstregelingen in grafische vorm (z.g. Grafieken) van de Spoorwegen in Ned.- Indië 1872-1941. E. Krijthe, Bontiuslaan 4, 2242 PW Wassenaar, tel. 01751 - 1 04 11 OEOEPONBERD Zilveren Medaille Den Haag 1885 Luik 1902 Gouden Medaille Den Haag 1913 maakt U voordelig uw ROZENSTROOP sorbets, gebak en zeer fijne likeuren Nu ook Nectar kleurstoffen Vraag gratis receptenboekje bij uw Toko, drogist of Pharm. fabriek "Phytol" - Afd. Nectar essence. Wagenstraat 129, Den Haag 11 - -

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1988 | | pagina 11