ëkm
TUNAS Trade, Tours Travel International B.V.
385 Beeklaan Telex: 34193 tunas nl.
Met NECTAR-essence:
Als halfwassen brasem zou hij begin
nen aan zijn zeemansbestaan.
Vader bracht Henk naar boord. Toen zij
met een havenbootje over het IJ voe
ren, zag hij de enorme oceaan-reuzen
liggen, die hij tevoren nooit had aan
schouwd. Met een verhoogde hartslag
- dat wel! - beklom Henk de valreep,
die danig onder zijn nog onwennige
benen schommelde. Aan boord ge
komen werd hij overgedragen aan de
1e Officier van Riet en daar nam hij
afscheid van zijn vader. De "Riouw"
was geen passagiersschip, maar een
vrachtvaarder. Henk werd een hut
gewezen, die hij deelde met twee
andere jongelui, ook stuurmansleer
lingen in opleiding. Het zeemansleven
was begonnen voor Henk.
Hoe bestaat het, gonsde het door zijn
hoofd. Nog diezelfde middag voer hij
het Noordzeekanaal uit als 16-jarige
jongen, vol moed, vol jeugd, vol ver
langen. Wat kon het hem schelen dat
hij zijn eigen was moest doen, allerlei
klusjes moest opknappen? Hij ging
immers de wijde wereld in! Hij leerde
elke dag: wat "oude wijven" waren
(verkeerde knopen), wat "raasdonders"
waren en "rotmok". Dat de "Ouwe"
(kapitein) een soort halfgod was aan
boord, maar ook leerde hij tijdens het
wachtlopen met één der Officieren, de
sterrenhemel te bewonderen.
Als afscheidscadeau had Henk een
boxje gekregen om foto's te maken.
Daarmee wilde hij alles vastleggen,
wat zijn enthousiaste ogen zouden
opvangen. Dat deed hij: hij begon bij
de Apenrots van Gibraltar, de poort
naar de Middellandse zee en naar
Marseille en Genua en verderop Egypte.
Hij fotografeerde het Suez-kanaal met
de enkele palmen, die verloren ston
den in het wijde zand van de woestijn
en in de verte het Sinaï-gebergte met
af en toe een langstrekkende karavaan
met kamelen, die schenen te zweven
in de zinderende lucht. In de Rode Zee
werd de Hollandse plunje verwisseld
voor het tropenkostuum. Hij proefde
de tropen in Bombay, waar hij de
gouden tempels vastlegde met zijn
boxje. Ceylon met de havenstad
Colombo, waar zoveel houten olifantjes
te koop waren en waar Mount Lavinia
hoog boven de hitte troonde. En toen
door naar Sabang, de eerste aanraking
met Indië - de met wouden bedekte
berg, die oprees uit de blauwe golven.
Dit alles verrukte Henk: een nieuwe
wereld ontvouwde zich voor hem.
Tijdens zijn eerste zeereis had hij veel
geleerd. Wachtlopen met één der Of
ficieren. De Hondewacht tussen mid
dernacht en vier uur vond hij wel het
meest slopend. De dagwacht van 4 tot
8 uur, waarop het daglicht werd was
prettig, terwijl de Platvoetwacht 's
middags van 4 tot 8 uur na een dag
vol intensieve arbeid, soms niet
gemakkelijk was.
Henk leerde toezicht houden in de
ruimen tijdens het laden en lossen in
havens, en het werk aan dek te ver
richten: dek wassen en schuren, sop
pen en schilderen, waarbij geen
"heilige dagen" (overgeslagen plek
ken) mochten voorkomen. Hij had zijn
eerste zeeziekte doorgemaakt en rijst
tafel gegeten, kortom er groeide een
zeeman in hem.
De "Riouw" was een goed schip en
van de Officieren leerde Henk veel:
vooral de radio-lessen van de 3e Offi
cier vond hij interessant. Bij de op
leiding hoorde eveneens, dat de
stuurmansleerlingen 's zondags samen
met de Officieren in de mess-room
mochten (eh moesten) eten. Dan kleed
den de leerlingen zich in een keurig
schoon wit uniform (met de zo be
kende "jas toetoep" en werden op hun
wenken bediend. Het zeemansleven
had zo zijn bekoring: het was vaak een
ruw leven, het werk was zwaar en
naast het avontuurlijke bestaan en het
bezoeken van vreemde landen, had
Henk zelfs geld verdiend.
Na vier maanden kwam Henk weer
terug en nadat in Amsterdam was
afgemeerd, mocht hij drie weken naar
huis, naar zijn dorpje op de Veluwe,
waar hij veel kon verteilen over zijn
reis en zijn avonturen op zee. Vooral
Indië - de tropen - waar hij later heen
zou gaan vond hij exotischer en weel
deriger dan hij ooit had gedacht.
Hierna volgden nog enkele reizen met
het ss. "Saparoea" en het ss. "Kam-
bangan", die hem ook weer naar Indië
voeren.
Na ruim een jaar varen had hij zijn
benodigde "zeedagen" behaald en
kon hij als stuurmansleerling gaan
studeren aan de Zeevaartschool in
Amsterdam, waar hij tijdens zijn studie
op kamers woonde, samen met enkele
klasgenoten. De crisis plaagde Neder
land, maarvol ambitie begon Henkaan
zijn studie, die hem terug zou brengen
naar het rijk van duizenden eilanden,
waar hij naar hartelust zou zwerven
tussen zee en zon. (wordt vervolgd)
15 Jaar oud, de was doen op het dek van het s.s. Riouw.
2562 AZ DEN HAAG Telefoon 070 - 63 92 27 63 89 94
Uw Indonesië en Verre Oosten reis op de maat van uw beurs en
wensen gesneden!
Agent voor Europa van PT. TUNAS INDONESIA TOURS TRAVEL Jakarta
Kantoren: Medan, Padang. Vogya, Surabaya, Bali. Ujung Pandang, Bandung, Singapore,
Hongkong, USA.
ter inzage of overname Spoor
boekjes of Dienstregelingen in
grafische vorm (z.g. Grafieken)
van de Spoorwegen in Ned.-
Indië 1872-1941.
E. Krijthe, Bontiuslaan 4, 2242
PW Wassenaar, tel. 01751 -
1 04 11
OEOEPONBERD
Zilveren Medaille Den Haag 1885
Luik 1902
Gouden Medaille Den Haag 1913
maakt U voordelig uw ROZENSTROOP
sorbets, gebak en zeer fijne likeuren
Nu ook Nectar kleurstoffen
Vraag gratis receptenboekje bij uw Toko,
drogist of Pharm. fabriek "Phytol" - Afd.
Nectar essence. Wagenstraat 129, Den Haag
11
- -