BATAVIA DE GESCHIEDENIS V A N D E EERSTE "NEDERLAND BOUWT DE BATAVIA" Op 28 oktober 1628 voer het kort daarvoor gereedgekomen retourschip "Batavia", voor zijn eerste reis, die tevens ook de laatste reis zou zijn, uit vanaf de rede van Texel. Het schip, een 55 meter lange driemaster en een van de grotere compagnieschepen, was uitgerust door de Kamer Amster dam van de VOC. De "Batavia" voer in een convooi van drie schepen dat ondercommando stond van Francisco Pelsaert, de kapitein van de "Batavia" was Ariaen Jacobsz. Door stormen en andere tegenslagen waren de schepen elkaaral vóór Kaap de Goede Hoop kwijtgeraakt. In de nacht van 3 op 4 juni 1629 liep de "Batavia" op een koraalrif bij de Abrolhos-eilanden voor de westkust van Australië waarvan men volgens de berekeningen van de schipper, nog ver verwijderd was. Nadat de schipbreukelingen zich op twee nabijgelegen eilandjes in veiligheid hadden gebracht, besloot Pelsaert met de grootste sloep hulp in Batavia te gaan halen, waar hij na een zware overtocht begin juli aankwam. Een reddings actie om de achtergebleven schipbreukelingen te redden werd direkt op gang gebracht en op 13 sept. bereikte de daartoe uitgezonden "Saerdam" de Abrolhos-eilanden. Intussen had de onderkoopman Jeronimus Cornelisz. zich als leider van een groep muiters opgeworpen en had een waar schrikbewind onder de schipbreukelingen gevoerd, tegenstanders werden zonder pardon uit de weg geruimd. Niet minder dan 125 schipbreukelingen werden op gruwe lijke wijze door de muiters om het leven gebracht. Wegens dit trieste feit gingen de eilanden de geschiedenis in als "Batavia's kerkhof". De muiters hadden zich meester gemaakt van kisten zilvergeld, juwelen en drank uit het wrak van de "Batavia". Gewaarschuwd door de soldaat Wiebe Hayes slaagde Pelsaert erin, de muiters te overmeesteren. De hoofd schuldigen werden na het toepassen van snelrecht ter plaatse terechtgesteld, de anderen werden meegenomen !v 'Het schip word aan alle kanten opgetimmerd' Siewert van der Meulen, ca. 1700. (Scheepvaartmuseum Amsterdam) Sinds 1985 is de kiel gelegd en tot de zomer van 1987 de voor- en achtersteven geplaatst en heeft het schip vorm gekregen door de spanten.. naar Batavia en daar berecht. Meegebrachte duikers wisten nog een deel van de lading van de gestrande "Batavia" te bergen. In de jaren zestig van deze eeuw werd het wrak van de "Batavia" ontdekt en werden de overblijfselen door een groep Australische onderzoekers geborgen. In het Western Australian Maritime Museum" in Fremantle is men thans nog bezig de vele vondsten van deze expeditie te verwerken. Op 12 sept. 1985 werd de Stichting Nederland bouwt VOC-retourschip opgericht, die zich ten doel stelde de herbouw van de "Batavia", een VOC-schip dat in 1628 op zijn eerste reis naar Indië schipbreuk leed op een koraalrif voor de westkust van Australië. In 1980 werd door de heren W. Vos en T. Faber het plan opgevat om door de herbouw van de Batavia, de houten scheepsbouw in Nederland struktureel te bevorderen. Gekozen is voor een toeristische opzet, gecombineerd met scholing van jonge werklozen, houtpromotie en, na vol tooiing, exportpromotie. Gedurende 5 jaar heeft het plan steeds verder gestalte en ondersteuning gekregen en is de nodige research verricht teneinde het schip zo oorspronkelijk mogelijk te kunnen bouwen, geheel op basis van historische gegevens. Om de benodigde 8 miljoen gulden bijeen te brengen, is een fonds gevormd dat gevoed wordt uit de opbrengst van een landelijke loterij, sponsorgelden, donaties, entreegel den en verkoop Batavia-artikelen. De aktiviteiten van de Stichting zijn gericht op de verwerving van een brede steun van het Nederlandse volk en het bedrijfsleven. Met deze aktie wordt in dubbel opzicht een nationaal belang gediend. Allereerst wordt Nederland met de Batavia een monument rijker. Kastelen, kerken en andere historisch belangrijke bouwwerken zijn in grote getale gerestaureerd. Maar in ons land, met zijn roemrijk verleden als zeevarende natie, is niet één compleet 17e eeuws zeeschip meer te vinden. Met de Batavia zal ook Nederland weer een zeilende driemaster bezitten. Bovendien vormt de bouw van de Batavia een uniek werkgelegenheidsprojekt voor aankomende jonge vakmen sen. Een trots ambacht, dat ons land ooit groot hielp maken, wordt ermee in ere hersteld. Op 4 okt. 1985 werd in Lelystad de kiel gelegd voor de nieuwe Batavia. De bouw is thans in volle gang. De bouwplaats van het schip aan de Oostvaardersdijk, is een historische plek, omdat de eerste Batavia op 28 oktober 1628 op haar eerste en laatste reis naar Indië dit punt passeerde, nadat zij de haven van Amsterdam had verlaten. 14

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1988 | | pagina 14