Toen Village Indonesia Schilderijen Expositie bij Moesson BU DE VOORPLAAT Het steunen van het I.W.I. is meewerken aan het bewaren van onze geschiedenis Het is niet meer zoals het geweest is. Zoveel niet meer, allang niet meer. We zeggen regelmatig met spijt "het is niet meer zoals toen", maar hoe was het dan "toen". Toen was het gezellig. Toen was iedereen leuker. Toen kon zoveel en met zoveel enthousiasme. Toen waren we zo tevreden. ToenToen waren we jong, toen waren we sterk en toen was er nog zoveel te doen en zoveel mee te maken. Toen waren ze er nog: opa's, oma's, ooms en tantes. Nu zijn die allemaal dood of al oud en niet meer zoals toen. Maar herinneren doen we ons allemaal en als je dat doet, mis je soms en je zou willen dat het weer was als toen. "Was Pa er nog maar" denk je op zo'n moment, maar Pa is er niet meer. Pa rust want Pa heeft zijn tijd gehad. Zi'j'n tijd. Stel je voor dat hij opeens voor je zou staan. Nee, bang zou je niet zijn, verbaasd hooguit. Je zou vertellen, honderd uit en het zou even zijn als toen - of zoals je zou willen dat toen geweest was - maar dan zou je bijgepraat zijn en het daglicht van het heden zou de kamer vullen. "Het is niet meer zoals in jouw tijd" zou je bijna verontschuldigend zeggen en Pa zou zijn hoofd schudden. Hij hoeft alleen maar even naar de televisie te kijken. "Ga maar gauw weer" zou je zeggen "ik red me wel" want je wilt hem deze tijd niet aandoen. Ik red me wel. Dit is mijn tijd. Hoeveel er ook veranderd mag zijn, ik kan het nog redelijk bijhouden en eerlijk gezegd: ondanks alle gemis wil ik er nog niet uitstappen. De kinderen moeten later ook een "toen" hebben en er zijn dingen die ik nog wil en moet doen. Gek, hetverlangen naar "toen" legt het hiertegen af. Zal wel de levensdrang zijn. Petrus had ook een levensdrang. Toen hij werd aange sproken op alles wat hij had gedaan en lief gehad wist hij opeens van niets. Tot driemaal toe ontkende hij zijn verleden om te kunnen blijven leven. Toen hij weer voort mocht gaan huilde hij, want op die manier had hij het niet gewild. Hij had er zelfs op gezworen. Verdraaid eenzaam moet Petrus geweest zijn toen hij onzichtbaar voor iedereen in een hoekje zatte huilen en niets lieverwenste dan dat hij alles nog één keer over zou mogen doen en dan goed, zoals hij het zich had voorgenomen. Dagenlang heeft hij zich opgesloten, bang en zichzelf kwellend. Toen werd hij eruit getrokken en kreeg die kans: niet om het over te doen - want alles was gegaan zoals het gaan moest - maar om te doen wat hij nog doen moest en doen wilde. Levensdrang. Rot woord eigenlijk, klinkt zo verstikkend. Misschien is gewoon "leven" beter. Net als het leven op de voorplaat. De mensen in de graven zijn dood, de kambodja's zijn kaal. Graven die ooit leeg waren, bomen die ooit gebloeid hebben. En toch is het leven, want wij kijken ernaar. Wij zien nu waar "toen" gebleven is: hier, wachtend op ons en op de dag dat "toen" voor iedereen definitief "toen" zal zijn geworden en allen aangesproken zullen worden op wat men "toen" gedaan heeft. R.B. Op de voorplaat begraafplaats bij Batu. - Foto Mark Boon. In Ede is rumoer ontstaan over het Village Indonesia-project (Moesson 15 maart jl.). We dachten al waar de protesten nu bleven, want dat die er in dit land altijd moeten zijn, is bekend. Het is de "Stichting Milieuwerkgroepen Ede" die het helemaal niet eens is met de plannen voor een Indonesisch toe ristencentrum. De bezwaren betreffen het ontbreken van inspraak van bur gers, aantasting van het groene gebied en te verwachten grote verkeersover last. De stichting houdt het project vooralsnog op een 1 april-grap en wil er alles aan doen om Village Indonesia in ieder geval op de aangewezen plek te voorkomen. Redactie Moesson had door middel van een interview graag ook meer achtergrondinformatie willen geven over Village Indonesia, maar de heer Tjokrohamiajojo, de initiatiefnemer, blijkt vooralsnog onvindbaar: het Villa- ge Indonesia-project is misschien organisatorisch niet onderbouwd en vandaar het ontbreken van briefpapier, kantooradres en telefoonnummer. Maar we blijven pogen. Iets anders is de verhouding van Village Indonesia tot het project Mini Indone sia op Bronbeek. Blijkens mededelin gen van de heren Tjokrohamidjojo en Ruud Boekholt (commandant Bron beek) tijdens de persconferentie op 2 maart jl. doorkruisen deze projecten elkaar niet, integendeel. Mini Indonesia (een initiatief van de heer C. J. Stolk) moet een educatief-cultureel gebeu ren worden op non-profit basis, dat op schaal verschillende facetten van het eilandenrijk laat zien. Village Indonesia is een commercieel gebeuren waarbij alles op ware grootte wordt nagebouwd. Overigens is de heer Ruud Boekholt ook adviseur van het Village-project en kan hij erop toezien dat "zijn" Bronbeek niet wordt bedreigd. R.B. Door het overmaken van minimaal f 10,-- op gironummer 49 22 635 t.n.v. het Indisch Wetenschappelijk Instituut te Den Haag kunt u donateur worden van het I.W.I. en daarmee steunt u het werken aan het behoud van Indische cultuurgoederen. Voor verdere informatie: telefoon 070 - 54 55 00. w Van 15 april tot en met 23 april a.s. zullen de bij Christie's aan gekochte schilderijen (Eland, Dezentjé, Hal Wichers, Van der Does e.a.) te bezichtigen en ook te koop zijn. Ook werk van andere Indische kunstenaars o.a. René Schafer kunt u in Boek handel Moesson, Prins Maurits- laan 48A. Den Haag bewonderen en kopen. Dagelijks van 09.30-16.00 uur. Zaterdag van 10.00-15.00 uur. Wij rekenen op uw belangstel ling! 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1988 | | pagina 2