vervend I» **1 REEDE VAN SEMARANG EN BERGING GEZONKEN PRAUW op de reede oproepen om bij hem te komen om de nodige orders te halen. Op een dag vroeg de agent van de KPM in Semarang aan het Prauwen veer om ledige prauwen ter beschik king te stellen voor een schip dat de volgende morgen zou aankomen ter reede om o.m. een hoeveelheid cement te lossen. Het ging om zakken cement, in de bekende papieren zakken verpakt, die moesten worden gelost. Naar aan leiding van dit bericht werden zoals gebruikelijk, de nodige prauwen ge reserveerd en deze werden bij elkaar aan één der steigers in de haven gereed gelegd voor de volgende morgen. De sleepboot "Castor" onder kapitein Soewarno kreeg opdracht om deze lege prauwen de volgende morgen naar het betreffende schip van de KPM te slepen, en prompt om 6 uur in de morgen, toen het daglicht reeds vol was na een rose Indische dageraad, voer hij met de "Castor" en zijn sleep naar de reede en wachtte daar op de aankomst van het schip, dat al in de verte zichtbaar was. Zodra het schip ten anker was gegaan stond de stuur man al aan de railing om de nodige aanwijzingen te geven, waar de prau wen moesten worden aangelegd. Nadat alle prauwen waren gemeerd langszij van het schip, haastte de sleepboot "Castor" zich weer naar de haven naar binnen om zijn volgende opdracht te gaan uitvoeren, h.l. het ophalen en uitslepen van weer andere prauwen voor een ander schip dat ook die dag ter reede zou arriveren. En zo had elke sleepboot en elke motorboot een bepaalde taak en opdracht te vervullen gedurende de hele dag. De prauwen zijn van hout en stevig gebouwd, doch door de golvende zee en de deining slaan zij altijd tegen de huid van het schip. En wat gebeurde er? Door de forse stoten tegen het schip ontstond een lek, waardoor de prauw water maakte en al spoedig - reeds voor de helft beladen met cement - moest worden weggesleept. Op het sein van het schip "assistentie gevraagd" haastte Henk zich naar het schip, nam de bemanning van de prauw aan boord van zijn eigen bool en nam de zinkende prauw op sleep touw. Hij riep direkt per seinvlag de sleepboten op, en de eerste sleepboot die aankwam maakte aan de prauw vast en nam de sleep over. Henk gaf daarbij de opdracht om de prauw niet in de richting van de haven te slepen maar in westelijke richting te gaan van de pier, naar het strand. Na enkele honderden meters slepen zonk de prauw echter als een "cementen bak" naar de bodem van de zee in 10 meter diepte. Semarang, gezien vanuit het uiteinde van de pier. Door Victoria Kaulbach naar gegevens van Henk van Eek De reede van Semarang is wijds en groot en ligt tegenover Tjandi, dat mooie stuk van Semarang, dat heuvelachtig is en vol geboomte, fraaie huizen, die daar de koele zeewind vangen in tuinen, waar de tjemara-bomen zachtjes ruisen in de wind. In deze omgeving - in Semarang - had Henk een functie aanvaard als reede- employé bij het Semarangse Stoomboot- en Prauwenveer, kortweg genoemd het "Prauwenveer". Dit bedrijf regelde het vervoer te water van vracht en passagiers in de haven en op de reede, en Henk was daarbij de verantwoordelijke coördinator. Voor de te verwachten schepen moet de afscheeplading op tijd gereed liggen in de prauwen, terwijl lege prauwen beschikbaar dienen te zijn voor schepen, die lading voor Semarang aanvoeren. Op de reede liggen altijd veel schepen van alle nationaliteiten: uit Engeland, Amerika, Japan, China, Duitsland enz. en uit alle werelddelen afkomstig, die geladen en gelost moeten worden. Het is er een gekrioel van kleine motorboten en grote sleepboten, die puffend over de golvende zee van het éne schip naar het andere varen. Als driftige koeriers te water spoeden zij zich van het schip naar de wal en omgekeerd. Het kantoor van het Prauwenveer ligt aan de zeekant van de haven en heeft een magnifiek uitzicht op de hele reede. De uitkijktoren van het bedrijf staat op de punt van de haven. De "uitkijk" is altijd bemand door één of meer mensen, die het gejakker, geloei en de eventuele seinen van de sleep boten en schepen in de gaten houden. Wordt er een vlag gehesen of een sein, dan rapporteert hij dat stante pede per telefoon aan het kantoor van het Prauwenveer. Zo'n sein kan b.v. be tekenen "verzoeke met spoed agent van de maatschappij aan boord" of "er is een ongeluk gebeurd, zend een dokter" of "verzoeke reede-employé aan boord komen". De reede-employé van het Prauwen veer is een belangrijk man; hij vaart steeds rond op de reede met zijn zeer snelle boot genaamd "Scotty". Hij is verantwoordelijk voor een goede gang van zaken op de reede en lost de eventuele moeilijkheden die er rijzen, op. De activiteiten op de reede worden door hem gecoördineerd en hij houdt contact met de stuurlieden aan boord der schepen inzake de lossing en de belading van de prauwen en zorgt voor een juiste verdeling van de prauw ruimte. Door middel van een vlagge- sein op zijn boot kan hij de sleepboten 6

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1988 | | pagina 6