wer tussen en z TOKO RADJA TOKO MELATI (SLOT) EVACUATIE VAN BAN KA Door Victoria Kaulbach naar gegevens van Henk van Eck Belgiëlaan 51 2034 AW HAARLEM Hèt adres voor alle rijsttafel artikelen. Tevens afhaalgerechten. Tel. 023-36 12 40. Op 5 februari 1 942 vertrok Henk van Pangkal Pinang naar het plaatsje Toboali, dat aan de zuidkust van Banka lag, om daar de ontscheping te regelen van verdedigingstroepen, die zouden worden aangevoerd en aan wal zouden komen. In de avond van dezelfde dag ankerde het ms. "van der Hagen" van de KPM ter reede van Toboali en werden gedurende de nacht de voor Banka bestemde troepen aan wal gebracht tot een totaal van 750 man en behorende tot het 9e bataljon. Na gereedheid vertrok het schip onmiddellijk naar de reede van Pangkal Pinang aan de oostkust van Banka om daar gevechtswagens en ander materiaal te lossen, en Henk vertrok eveneens daarheen om daar deze ontscheping te gaan regelen. Ledige prauwen werden gereed gemaakt en des namiddags naar de reede gesleept, waar het schip al ten anker lag. De lossing van de gevechts wagens en ander militair materiaal vond daarna plaats in de avond en nacht van 6 februari 1 942. De volgende dag werden besprekingen gevoerd in het Oranje-hotel te Pangkal Pinang inzake het afvoeren van de troepen, indien er een overmacht van Japanners op Banka zou landen. Tij dens deze bespreking werden de heren Lakkerwa, Kaub en ook Henk gemilitai- riseerd, zijnde de enigen die konden navigeren en als oud-stuurman de over vaart van de troepen naar Java zouden kunnen leiden. Verder werden 5 afvoerplaatsen be paald, gelegen aan straat Banka, waar op elke plaats voldoende vaartuigen gereed moesten liggen om de troepen te kunnen afvoeren. In Muntok - aan straat Banka - werden nog goederen en handelswaar aange voerd, en tevens werd nog tinerts afgescheept. Ook in Blinjoe aan de noordkust van Banka, waar Henk de leiding had over het agentschap, werden de kolen schepen gelost om de kolencentrale Mantoeng, die het eiland van stroom voorzag, van de nodige voorraad kolen te voorzien. De oorlogsberichten in die dagen werden ongunstiger en meldden dat de Japanners naar Singapore oprukten en een landing daarna op Banka verwacht moest worden, zodat op grond daarvan besloten werd om de vrouwen en kinderen te evacueren. Na telegrafisch overleg met de direktie der KPM werd opdracht gegeven om het lossen van één der kolenschepen te staken, en dit schip gereed te maken voor het vervoer van zoveel mogelijk vrouwen en kinderen van Blinjoe naar Palembang. Na overleg met de gezagvoerder van één der schepen werden deze "pas sagiers" door Henk aan boord gebracht, waarbij zij zich tevreden moesten stel len met een plaats in de nog halfvolle kolenruimen, die inmiddels met zeil doek enigszins geschikt waren gemaakt voor deze overtocht. De koffers en overige bagage werd bij elkaar aan dek gezet, waarna het schip met spoed naar Palembang vertrok. Door de aanwezigheid van militairen op het eiland met hun gevechtsmate riaal, en doorde evacuatie van mensen, heerste er op Banka een gespannen sfeer onder de bevolking, en velen vluchtten naar Palembang en vertrok ken naar Zuid-Sumatra. In Muntok werd het dagelijks leven steeds moeilijker door de vele onregel matige bombardementen en beschie tingen door de vijandelijke vliegtuigen. In het stadje en langs de wegen waren vele bomkraters ontstaan. Op het strand lagen twee KPM-schepen die door Japanse vliegtuigen waren gebombardeerd en beschoten en zo danig lek waren geslagen, dat deze om zinken te voorkomen, op het strand waren gezet. In deze omstandigheden was het moei lijk om werkvolk te krijgen en hierdoor konden vele prauwen met tinerts niet worden gelost. Door het vluchten en weglopen van de arbeiders was er geen mogelijkheid om werk uit te voeren. Hierdoor werd het wel erg moeilijk om lege prauwruimte ter beschikking te krijgen en gereed te houden op de diverse afvoerplaatsen. Na het besluit om vanaf Tempilang - één der voor afvoer bestemde plaatsen aan straat Banka - de troepen in te schepen vertrok Henk op 12 februari 1942 naar deze plaats, die ongeveer 20 km van Muntok verwijderd ligt. Onmiddellijk werd begonnen met het in gereedheid brengen van de beschik bare vaartuigen voor het vervoer van de troepen. Toen Henk met nog enkele mensen in Tempilang aankwam, was het strand plaatsje zo goed als verlaten en waren de bewoners gevlucht met achterlating van hun bezit. De volgende dag arriveerde een klein scheepje van de BPM, het ms. "Mesa- rong" met enige honderden vaten benzine aan boord. Deze werden in opdracht van de BPM gelost en de kapitein moest verdere orders afwach ten in Tempilang. in verband met de te verwachten afvoer der troepen, waarvoor het scheepje eveneens gereed moest worden ge houden, onderhield Henk nauw contact met de gezagvoerder. Dezelfde avond om circa 23.00 uur ontving Henk telefonisch bericht dat alles voor onmiddellijk vertrek in gereedheid moest worden gebracht. Het nog weinige op de plaats aanwe zige werkvolk was niette bewegen om te werken, zodat alles moest geschie den met de paar aanwezige Euro peanen. Gedurende de nacht liet Henk de sleepboot "Cato" die hij steeds onder bewaking had laten liggen met volle brandstoftanks, vaarklaar maken en liet o.a. de mast en de schoorsteen camoufleren met takken. Op de brug liet hij zandzakken stapelen ter be veiliging. De volgende morgen was de "Cato" gereed, maar door de lage waterstand en de helaas weinige arbeidskrachten, waren de prauwen niet gelost, en Nieuwstraat 30a 4531 CX TERNEUZEN Voor al uw rijsttafelartikelen, meeneemgerechten en Indische koekjes. Tel.: 01150-1 84 41. 16

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1988 | | pagina 16