BOENGA MAS PASSAR BABOE ORIENT TRAVEL BV derhalve niet te gebruiken bij de afvoer der troepen. Telefonische verbinding was niet meer tot stand te brengen op het eiland, zodat van enig overleg geen sprake kon zijn. De volgende dag op 13 februari 1942 arriveerden een groot aantal troepen op het plaatsje Tempilang, en ook de heren Lakkerwa en Kaub waren hier inmiddels aangekomen. Zij beiden maakten hun sleepboot eveneens vaar klaar en gereed voor het vervoer van troepen. Het aan de steiger liggende scheepje "Mesarong" werd ook gere- quireerd en moest gereed gemaakt worden voor de afvoer van 300 man schappen. Bij aankomst der troepen werd de plaats onmiddellijk afgezet met wachtposten en niemand mocht de plaats nog verlaten. Overdag vlogen vele Japanse vliegtui gen over straat Banka op enkele kilo meters van Tempilang en ook voor de monding van de Moesi-rivier (de toe gang tot Palembang). Varende schepen werden gebombardeerd en zonken of werden op het strand gevaren. De bemanningen lieten de schepen in de steek en zochten een veilig heenkomen. Toen één der luitenants met een op dracht naar Pangkal Pinang werd ge zonden, gelukte het om de heer Stam van het Prauwenveer mee te laten gaan, die het zich nog in de kas bevindende geld uit kon gaan delen aan het nog aanwezige werkvolk. In de namiddag van dezelfde dag kwam de order om alles gereed te houden voor een vertrek naar Palem bang, doch deze order werd - zoals begrijpelijk - vervangen door een an dere opdracht n.l. om te trachten met de troepen de rivier Soengei Loempoer in Zuid-Sumatra op te varen, om via de plaats Kota Boemi assistentie te verle nen aan de zich in de Lampongs bevindende troepen. In de loop van de nacht werd hiervan echter weer afgezien, in verband met de val van Palembang en op zondag 15 februari 1942 werd bekend gemaakt dat de aftocht zou plaats vinden naar Java. De definitieve order hiertoe werd ont vangen op zondag 15 februari 1942 om 15 uur waarna ten 18 uur bij het invallen van de duisternis het gehele transport op weg ging naar Java, met achterlating van enige prauwen die beladen waren met tinerts, en nog enkele prauwen waarvoor geen ver- nietigings-opdracht was gegeven. Op dezelfde zondag 1 5 februari 1942 ten 15 uur landden de Japanners te Muntok op ongeveer20 km verwijderd van Tempilang. Het troepentransport naar Java werd uitgevoerd door in totaal drie sleepbo ten en vijf prauwen onder commando van respectievelijk Lakkerwa, Kaub en van Eek. Veiligheidshalve werd hierbij niet in convooi gevaren, maar ieder voor zich zette een eigen koers uit en voer een eigen snelheid. De opdracht van Henk was om in Toboali aan de zuidkust van Banka een detachement onder commando van kapitein Alting von Geusau op te halen en mee te nemen naar Java. Gedurende de nacht voer Henk met een zodanige snelheid door straat Banka, dat hij om ongeveer 4 uur 's morgens bij daglicht in Toboali zou aankomen. Een merkwaardige aankomst. Want bij het naderen van Toboali ontdekte Henk in volle zee vele sampans - kleine prauwtjes - met vier a vijf man aan boord, die naar hem bleven zwaaien. Bij nader onderzoek bleken dit militai ren te zijn, die voor de Japanners waren gevlucht, en één van hen was een sergeant. Henk vertelde hem dat hij opdracht had om naar de steiger van Toboali te gaan, om daar kapitein Alting von Geusau met enige manschappen op te halen. De sergeant antwoordde dat Toboali reeds bezet was door de Japanners, die met mitrailleurs op de aanleg steiger zaten, zodat hij Henk ontraadde om daarheen te gaan om zijn opdracht uit te voeren. "Nog liever spring ik nu overboord" aldus de sergeant. Henk liet de man e.e.a. opschrijven en ondertekenen, waarna hij besloot om Toboali niet aan te lopen. Na het aan boord nemen van enige tientallen ontvluchte militairen is Henk naar het in de buurt liggende eilandje "Pandjang" gevaren, waar ten anker werd gegaan en wel zo dicht mogelijk tegen de wal, opdat het gecamoufleer de schip niet zou opvallen aan de Japanse vliegtuigen. Daar heeft Henk de rest van de dag veiligheidshalve afgewacht tot de duis ternis weer inviel, en zette hij op maandag 16 februari 1942 des avonds verder koers naar Java, geblindeerd varende. De volgende dag dinsdag 17 februari 1942 is Henk doorgevaren en werd hij Volendamlaan 690-694 2547 CK DEN HAAG Voor Padang's gerechten en Padang's specialiteiten en grote sortering Indonesische artikelen. Ook voor party's en selamatans. in de Javazee opgespoord door Neder landse vliegtuigen, waarop Henk een Nederlandse vlag liet uitleggen op het achterdek van de sleepboot. Niet lang daarna arriveerde een patrouille-schip van de marine en de commandant droeg Henk op, hem op een zeer nauwkeurige wijze te volgen. Op deze wijze werd ook door de mijnenvelden, die bij de Duizend-eilanden voor Priok lagen, heen gevaren en Henk kon daardoor veilig afmeren aan de kade in Tandjong Priok. Hij werd daar ontvan gen door een marine-officier, die de sleepboot overnam en hem mede deelde, dat hij verzocht werd zich zo spoedig mogelijk naar Semarang te begeven in opdracht van de direktie van het prauwenveer aldaar. Voor Henk was zijn taak nog niet beëindigd. Hij meldde zich in Semarang bij het prauwenveer aan de haven, waar op de reede talloze schepen lagen, alsof er niets aan de hand was. Dat was er echter wel. Henk kreeg de opdracht met een sleepboot een stel prauwen in veilig heid te brengen naar Tjilatjap, aan de zuidkust van Java, de uitvalshaven naar Australië. De autoriteiten vreesden (lees verder volgende pagina) Leyweg 1190 2545 HJ DEN HAAG Passar Baroe sinds 1968. Kant en klaar maaltijden, keukengerei, verse boemboe's, altijd goedkope aanbiedingen. Tel.: 070-665302. RETOUR BANGKOK v a. f 1.295, - RETOUR JAKARTA v a. f 1.750. - 31-daagse verzorgde reis JAVA en BALI v.a. f 3.670,— (ANVR) GARANTIEFONDS REISGELDEN RETOUR BALI v.a2.085,- RETOUR AUSTRALIË v.af 2.595,- Singel 486 - 1017 AW AMSTERDAM Tel 020 -23 74 84 Laan van Meerdervoort 291 - DEN HAAG Tel. 070 - 63 83 67 Rokin 52 - AMSTERDAM - Tel. 020 - 24 25 38 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1988 | | pagina 17