BOENGA MAS
PASSAR BABOE
ORIENT TRAVEL BV
derhalve niet te gebruiken bij de afvoer
der troepen.
Telefonische verbinding was niet meer
tot stand te brengen op het eiland,
zodat van enig overleg geen sprake
kon zijn.
De volgende dag op 13 februari 1942
arriveerden een groot aantal troepen
op het plaatsje Tempilang, en ook de
heren Lakkerwa en Kaub waren hier
inmiddels aangekomen. Zij beiden
maakten hun sleepboot eveneens vaar
klaar en gereed voor het vervoer van
troepen. Het aan de steiger liggende
scheepje "Mesarong" werd ook gere-
quireerd en moest gereed gemaakt
worden voor de afvoer van 300 man
schappen. Bij aankomst der troepen
werd de plaats onmiddellijk afgezet
met wachtposten en niemand mocht
de plaats nog verlaten.
Overdag vlogen vele Japanse vliegtui
gen over straat Banka op enkele kilo
meters van Tempilang en ook voor de
monding van de Moesi-rivier (de toe
gang tot Palembang). Varende schepen
werden gebombardeerd en zonken of
werden op het strand gevaren. De
bemanningen lieten de schepen in de
steek en zochten een veilig heenkomen.
Toen één der luitenants met een op
dracht naar Pangkal Pinang werd ge
zonden, gelukte het om de heer Stam
van het Prauwenveer mee te laten
gaan, die het zich nog in de kas
bevindende geld uit kon gaan delen
aan het nog aanwezige werkvolk.
In de namiddag van dezelfde dag
kwam de order om alles gereed te
houden voor een vertrek naar Palem
bang, doch deze order werd - zoals
begrijpelijk - vervangen door een an
dere opdracht n.l. om te trachten met de
troepen de rivier Soengei Loempoer in
Zuid-Sumatra op te varen, om via de
plaats Kota Boemi assistentie te verle
nen aan de zich in de Lampongs
bevindende troepen.
In de loop van de nacht werd hiervan
echter weer afgezien, in verband met
de val van Palembang en op zondag 15
februari 1942 werd bekend gemaakt
dat de aftocht zou plaats vinden naar
Java.
De definitieve order hiertoe werd ont
vangen op zondag 15 februari 1942
om 15 uur waarna ten 18 uur bij het
invallen van de duisternis het gehele
transport op weg ging naar Java, met
achterlating van enige prauwen die
beladen waren met tinerts, en nog
enkele prauwen waarvoor geen ver-
nietigings-opdracht was gegeven.
Op dezelfde zondag 1 5 februari 1942
ten 15 uur landden de Japanners te
Muntok op ongeveer20 km verwijderd
van Tempilang.
Het troepentransport naar Java werd
uitgevoerd door in totaal drie sleepbo
ten en vijf prauwen onder commando
van respectievelijk Lakkerwa, Kaub en
van Eek.
Veiligheidshalve werd hierbij niet in
convooi gevaren, maar ieder voor zich
zette een eigen koers uit en voer een
eigen snelheid.
De opdracht van Henk was om in
Toboali aan de zuidkust van Banka een
detachement onder commando van
kapitein Alting von Geusau op te halen
en mee te nemen naar Java.
Gedurende de nacht voer Henk met
een zodanige snelheid door straat
Banka, dat hij om ongeveer 4 uur 's
morgens bij daglicht in Toboali zou
aankomen.
Een merkwaardige aankomst. Want bij
het naderen van Toboali ontdekte Henk
in volle zee vele sampans - kleine
prauwtjes - met vier a vijf man aan
boord, die naar hem bleven zwaaien.
Bij nader onderzoek bleken dit militai
ren te zijn, die voor de Japanners
waren gevlucht, en één van hen was
een sergeant.
Henk vertelde hem dat hij opdracht
had om naar de steiger van Toboali te
gaan, om daar kapitein Alting von
Geusau met enige manschappen op te
halen.
De sergeant antwoordde dat Toboali
reeds bezet was door de Japanners,
die met mitrailleurs op de aanleg
steiger zaten, zodat hij Henk ontraadde
om daarheen te gaan om zijn opdracht
uit te voeren.
"Nog liever spring ik nu overboord"
aldus de sergeant. Henk liet de man
e.e.a. opschrijven en ondertekenen,
waarna hij besloot om Toboali niet aan
te lopen.
Na het aan boord nemen van enige
tientallen ontvluchte militairen is Henk
naar het in de buurt liggende eilandje
"Pandjang" gevaren, waar ten anker
werd gegaan en wel zo dicht mogelijk
tegen de wal, opdat het gecamoufleer
de schip niet zou opvallen aan de
Japanse vliegtuigen.
Daar heeft Henk de rest van de dag
veiligheidshalve afgewacht tot de duis
ternis weer inviel, en zette hij op
maandag 16 februari 1942 des avonds
verder koers naar Java, geblindeerd
varende.
De volgende dag dinsdag 17 februari
1942 is Henk doorgevaren en werd hij
Volendamlaan 690-694
2547 CK DEN HAAG
Voor Padang's gerechten en
Padang's specialiteiten en grote
sortering Indonesische artikelen.
Ook voor party's en selamatans.
in de Javazee opgespoord door Neder
landse vliegtuigen, waarop Henk een
Nederlandse vlag liet uitleggen op het
achterdek van de sleepboot. Niet lang
daarna arriveerde een patrouille-schip
van de marine en de commandant
droeg Henk op, hem op een zeer
nauwkeurige wijze te volgen. Op deze
wijze werd ook door de mijnenvelden,
die bij de Duizend-eilanden voor Priok
lagen, heen gevaren en Henk kon
daardoor veilig afmeren aan de kade in
Tandjong Priok. Hij werd daar ontvan
gen door een marine-officier, die de
sleepboot overnam en hem mede
deelde, dat hij verzocht werd zich zo
spoedig mogelijk naar Semarang te
begeven in opdracht van de direktie
van het prauwenveer aldaar.
Voor Henk was zijn taak nog niet
beëindigd. Hij meldde zich in Semarang
bij het prauwenveer aan de haven,
waar op de reede talloze schepen
lagen, alsof er niets aan de hand was.
Dat was er echter wel.
Henk kreeg de opdracht met een
sleepboot een stel prauwen in veilig
heid te brengen naar Tjilatjap, aan de
zuidkust van Java, de uitvalshaven
naar Australië. De autoriteiten vreesden
(lees verder volgende pagina)
Leyweg 1190
2545 HJ DEN HAAG
Passar Baroe sinds 1968. Kant en
klaar maaltijden, keukengerei,
verse boemboe's, altijd goedkope
aanbiedingen. Tel.: 070-665302.
RETOUR BANGKOK v a. f 1.295, -
RETOUR JAKARTA v a. f 1.750. -
31-daagse verzorgde reis JAVA en BALI v.a. f 3.670,—
(ANVR)
GARANTIEFONDS
REISGELDEN
RETOUR BALI v.a2.085,-
RETOUR AUSTRALIË v.af 2.595,-
Singel 486 - 1017 AW AMSTERDAM
Tel 020 -23 74 84
Laan van Meerdervoort 291 - DEN HAAG
Tel. 070 - 63 83 67
Rokin 52 - AMSTERDAM - Tel. 020 - 24 25 38
17