"PASATt JWAIAM "BESAU verhuist! MALIEVELD - DEN HAAG 6e lustrum - 24 JUNI Vm 3 J U L11988 - de oudste en grootste 2585 TM Den Haag, tel. 070 - 55 77 77 Vanaf 1680, met de gouverneur-gene raal Camphuys, liet zich een volgende nieuwe ontwikkeling zien; die van de keus voor een permanente vestiging op Java, daarmee een praktijk vesti gend die voor de mindergefortuneer- den uit Europa uit noodzaak al steeds had bestaan. Huwelijk met een Azia tische of deels-Aziatische vrouw deed het recht op repatriëring verliezen. Het concubinaat, toch al in alle sociale lagen ingeburgerd, trad dan ook vaak in de plaats van het huwelijk. Voor de meeste getrouwde of met concubines samenlevende mannen uit Europa werd de vestiging overzee echter hun thuis en het enige vaderland van hun Euraziatische kinderen. Tegen het midden van de achtttiende eeuw, toen de mestiezencultuur zijn hoogtepunt naderde, werd de Euraziaat Dirk van Cloon gouverneur-generaal en dus de hoogste VOC-gezagsdrager in alle Aziatische vestigingen van Nederland. Het was ook in deze periode dat de bestuurs-elite in Batavia de grootste feitelijke onafhankelijkheid van Nederland heeft vertoond. Bijna alles wat benoembaar of regelbaar was werd toen in Batavia, niet in Nederland beslist. De Heren XVII (de VOC-bestuurstop in Nederland) kon den meestal weinig meer doen dan gedogen en zich neerleggen bij de in Batavia genomen besluiten. In deze tijd van mestiezencultuurbloei zag de Indische samenleving van 'wet tige Europeanen' er duidelijk niet langer Nederlands uit. Ook hierachter moet de invloed worden gezien van Aziatische, deels-Aziatische en in Azië opgevoede vrouwen. Opgegroeid als zij, met hun broers, waren in slaven huishoudingen waarin Aziatische sla ven hun min, kindermeisje, speel kameraadje, bediende, mentor en opvoeders waren geweest, waren zij - hadden ze dat gewild - later niet in staat hun kinderen van Europese vaders een Europese opvoeding te geven. De mannen uit de bestuurs-elite die deze gang van zaken toch een bezwaar hadden gevonden, hadden anderhalve eeuw lang hun zonen op jonge leeftijd naar Nederland gezonden voor onder wijs en opvoeding aldaar. Slechts zel den kwamen deze zonen in Azië terug. Maar hun dochters hielden zij in Azië, om hen vanaf een zekere leeftijd naar Oosterse trant in een halve 'purdah' af te zonderen en hen vroeg (13-16 jaar) uit te huwelijken, bij voorkeur aan een veel oudere invloedrijke en vermogen de immigrant in de VOC-hiërarchie. Deze dochters trouwden niet zelden meerdere malen in hun leven en wer den zo de stammoeders van uitgebreide Indische clans. In de tweede helft van de achttiende eeuw had Europa voor de leden van deze clans zoveel minder te zeggen, dat zelfs in de VOC-top men het steeds minder wenselijk ging vinden zijn zonen voor opvoeding naar Nederland te sturen. Men probeerde nu hun loopbaan te bevorderen binnen de VOC-hiërarchie in Azië. Hoe Aziatisch, of beter hoe 'mesties' deze VOC-hiërarchie in veel opzichten geworden was, bleek bij de confronta tie met de Britse bezettingsmacht gedurende het zogenaamde 'tussen- bewind' (1811-'16). In deze korte periode had de eerste grote aanval op de koloniale mestiezencultuur plaats. De tweede begon na hetvertrek van de Britten, leek veel meergematigd, maar duurde heel veel langer. In deze perio de kreeg de tendentie die ik eerder noemde, die van het scheppen van een 'tweede Nederland in de tropen' nieuwe kansen en onder omstandig heden die veel gunstiger waren. Die kansen zouden niet meer verloren gaan. De vroegere VOC-elite die had bestaan uit mannen met wel 40 jaar ervaring in Azië, mannen die boven dien getrouwd waren met Euraziatische of Creoolse vrouwen die geen andere opvoeding hadden genoten dan een Aziatische, deze elite verdween uit de bestuurszetels. Ze ging zich richten op het binnenland van Java waar de grote landgoederen waren en verbreidde daar de mestiezencultuur die zich op nieuw aanpaste en veranderde. De nieuwe bestuursélite, vertegen woordigers van het jonge Koninkrijk der Nederlanden, bestond nu uit man nen zonder bestuurlijke of andere ervaring in Azië. Hun ambtsperiode in Indië was nu niet meer dan een korte onderbreking van hun carrière in Europa. En de vrouwen die hen naar Indië vergezelden waren blanke Euro pese en ontwikkelde vrouwen. Met hun komst, met de immigratie van steeds meer mannen - en nu ook vrouwen! - rechtstreeks uit Nederland, met de instelling van scholen en spe cifiek westerse instituten, met de ver plichting het Nederlands als voertaal te gebruiken in plaats van Maleis of verbasterd Portugees, werd de laatste beslissende aanval op de mestiezen cultuur ingezet. Die cultuur heeft altijd toch iets 'mesties', in de betekenis van on-Nederlands, behouden. Maar aan de vooravond van Wereldoorlog-ll was dat mestiezen-karakter nog maar een flauwe afspiegeling van wat het in de achttiende eeuw moet zijn geweest. Ik vind het van groot belang dat velen van dit boek kennis nemen, maar zeg er tegelijk bij te twijfelen of dit zou moeten gebeuren via de vertaling, die op sommige plaatsen ronduit slecht is en op te veel andere erg slordig. Na een snelle eerste lezing heb ik al op achttien pagina's vertaalfouten of - slordigheden aangetroffen en op acht en twintig pagina's spel- of zetfouten (lees verder volgende pagina) Dit jaar niet in de Houtrusthallen, maar op het Malieveld, 5 minuten lopen van het Centraal Station. Vraag de gratis Pasarkrant aan (verschijning half-juni) - dit jaar geen huis-aan-huis verspreiding in Groot-Den Haag. Gewijzigde openingstijden; dagelijks 12.30-23.00 uur, behalve vrijdag 24 juni 16.00-24.00 uur, vrijdag 1 juli en zaterdagen 12.30-24.00 uur. Nu al toegangskaartjes bestellen? De prijzen zijn ongewijzigd: volw. f 8,50; CJP/65+ f5,00; Kind. (tot 12 jr.) ƒ4,00. Pasarpas (10 dagen onbeperkt in- en uitlopen) volw. ƒ45,00; Kind./CJP/65+ f 25,00 (pasfoto meesturen en geboortedatum en -plaats vermelden). Geld overmaken op giro 75 83 89 t.n.v. St. Tong Tong, onder duidelijke vermelding van het gewenste. Totaalbedrag vermeerderen met 2,25 adm.- en portokosten. Girobetaalkaart sturen kan ook (pasnr. invullen!). LET OP! Wie op de openingsdag vrijdag 24 juni de jarige Pasarfeliciteert met een gele of rode bloem krijgt 3,50 korting op de toegangsprijs voor volwassenen. Deze toegangsbewijzen zijn niet tevoren te bestellen. Hang wel een kaartje met uw naam en adres aan de bloem. Tot ziens! Stichting Tong Tong, Celebesstraat 62, 15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1988 | | pagina 15