SPECIALE MEIDAGEN IN CALIFORNIË door Lizelot van Balgooy In de maand mei viert men in Californië behalve Moederdag ook de Mexicaan se Cinco de Mayo (5 mei) en de nationale Memorial Day. Beide ge denkdagen hebben het vernieuwings thema: het herstel van de natie na doorstaan oorlogsgeweld. Memorial Day werd oorspronkelijk Decoration Day genoemd. Men ver siert nl. op die dag de graven van gevallenen met bloemen. Misschien is 't wel aardig te weten dat Decoration Day al dateert van het einde van de grote burgeroorlog tussen Noord en Zuid, maar toen herdacht men alleen de gevallenen van de Noordelijke sta ten, de Yankees dus. Decoration Day is pas een nationale herdenkingsdag geworden in de loop van deze eeuw en heet sindsdien Memorial Day. De plaatselijke Ameri kaanse veteranen groep vertelde me dat men nu op deze dag alle gevalle nen van alle oorlogen en schermutse lingen herdenkt. Zulke veranderingen spreken boekdelen. Oorspronkelijk viel Memorial Day op 31 mei. Maar sinds enkele jaren valt deze op de laatste maandag in mei, ongeacht de datum. Op die manier kan men nl. van een driedaags-weekeinde genieten. Alweer een verandering die boekdelen spreekt. Vele veteranen zien hierin een vermindering van res pect voor bewezen diensten. Zij wijzen op de honderden campers (kampeerauto's) die de vrijdag tevoren de steden uitstromen, weg van alle nationale begraafplaat sen en herdenkingsplechtig heden. De vroeger druk be zochte kransleggingen op militaire begraafplaatsen trekken hoe langer hoe min der publiek. Wat zegt men: Wie 't verleden niet (er)kent is gedoemd die te herhalen? De tweede typische meidag viering in Californië is Cinco de Mayo. Californië was tot 1845 Mexicaans bezit. Mexicanen zijn altijd bij drommen over de grens ge komen omdat ze hier mak kelijker en voor belangrijk meer loon kunnen werken dan in hun eigen land. Bo vendien beschouwen ze Ca lifornië nog altijd als "eigen lijk" van hen. Vele Mexicanen wachten popelend op de dag dat ze in Californië weer numeriek de overhand zul len hebben; en die dag na dert snel, want Mexicanen hebben veel kinderen en er komen honderdduizenden per jaar illegaal hier wonen. Niet zo lang geleden is men maar vast begonnen met Cinco de Mayo te vieren. Deze dag kan men eigenlijk 't best vergelijken met Leiden's Ontzet. Op 5 mei herdenkt men nl. de succesvolle verdediging van 't Mexicaanse dorp Puebla tegen de Franse troepen van Napoleon de Derde in 1862. Puebla is zelfs nu vrijwel onbekend en op de meeste kaarten onvindbaar. De meeste Mexicanen weten zelf ook niet waar dit dorp ligt. Mexicanen vertelden me lachend dat Cinco de Mayo in Mexico zelf ternauwernood herdacht wordt. Hier hebben we dus precies hetzelfde fenomeen als met de viering van St. Patrick's Day: in Amerika met veel dolle pret, in 't land van herkomst niet of nauwelijks. De Chicanos, zoals vele in Amerika geborenen van Mexicaanse afkomst zich tegenwoordig liefst noemen, begonnen zich een dozijn jaren ge leden te roeren. Ze hadden iets nodig om interesse op te wekken voor hun economische en politieke aspiraties, zowel onder de Anglos (Amerikanen) en hun eigen soortgenoten. Cinco de Mayo wordt nu dus in Californië met veel fanfare gevierd. Radio's zenden mariachi muziek uit tot je oren er van Een zg. Mexicaanse "charro" op een Appaloosa. Zo moeten de Californios, de Mexicaanse kolonisten van California, er in de vorige eeuw hebben uitgezien. De Appaloosa. te herkennen aan de witte bil met vlekken in dezelfde kleur als 't lichaam werd door de Nez Perce Indianen van Idaho gefokt uit Spaanse import. Ze zijn uitstekende werkpaarden, behalve dat ze er lief uitzien. tuiten; niet-Mexicanen eten vrolijk taco's, burrito's, enchillada's en huevos rancheros mee; Olvera Street, de eeuwenoude Mexicaanse (winkel) wijk in 't hart van Los Angeles wordt dan van alle kanten gefilmd op TV vertoond; kleurrijke Mexicaanse volks dansen met werkelijk beeldige kos tuums worden her en der opgevoerd; allerlei Mexicaanse (of is 't Chicano?) notabelen worden een week lang ge ïnterviewd, om dan weer de rest van 't jaar te verdwijnen. En men houdt overal "Miss Cinco de Mayo" schoon heidswedstrijden om de mooiste Chicana te vinden. De Mexicaanse bevolkingsgroep in Californië voelt zich niet erg eendrach tig, behalve dat ze zich achteruit gezet voelt met betrekking tot de rest van de bevolking, andere minderheden inbe grepen. Ze vechten er onderling nog steeds over of ze zich Mexican-Ame rican of Chicano zullen noemen, met de militanten stemmende op de term Chicano. Een beetje in de trant van onze groep waar men 't vaak niet eens is of men zich Indo of Indischman zal noemen. De grote meerderheid identi ficeert zich nog met Mexico en noemt zich dus Mexicaans. De patriciërs on der hen proberen zich weer van dit politiek moeras te distantiëren door zich Spanjaarden te noemen. Vooreen buitenstaander is 't nogal verwarrend. Vooral tijdens de Cinco de Mayo is 't dis creet zwijgen en lustig mee vieren. Ethnische feestdagen hebben een speciale charme die warmte en kleur aan 't leven geven. Ik denk in dit verband aan 't plezier waar mee we vroeger vaak Tjap Go Meh, Sekatèn en ik weet wat nog meer mee vierden zonder ons ook maar een ziertje eraan te storen dat dit niet "onze" festiviteiten waren. Dat gebeurt hier ook. De politieke achtergrond van Cinco de Mayo weerhoudt geen Californiër, mijzelf meegerekend, vrolijk mee te feesten, en daar hoort natuurlijk Mexicaans eten bij! Op zo'n gezellige Cinco de Mayo potluck, waar elke gast een specialiteit mee bracht om te delen (ik bracht pangsit mee), was iedereen weg van een gerecht dat een forse Mexicaanse dame zomaar in dezelfde enorme emaille pan waarin ze dit had bereid op tafel had gezet. Hoewel ik helemaal achter in de rij aanschuifel-

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1988 | | pagina 4