ORIENT TRAVEL BV de hoofden ons meegedeeld, dat op de hellingen van het Rindjani-stelsel ter ere van de Godin alleen Sassaks mocht gesproken worden (gelukkig werd Hollands ook door haar geper mitteerd) en dat tegenover zo n hoge persoonlijkheid alle rang en stand ver viel. Tegenover haar waren wij allen gelijk. Ik was niet langer de assistent resident, maar "Ama belik boemi", dat is de grote vader van het land, mijn heer van Eerde was niet langer contro leur, maar "Ama belik moeter", de grote vader die de lakens uitgeeft, of die regeert, de landmeter, een Javaan op leeftijd, die de tocht meemaakte was Papoe Mangoen" (grootvader Mangoen) met welke titel hij, naar het mij voorkwam, maar half ingenomen was, maar hij dorst niets te zeggen, want Ama belik moeter had die uit gevonden. Maar mevrouw de Godin is ook jaloers. Zij duldt geen andere dames op haar gebied en vrouwen worden daarom van de berg zorgvuldig geweerd. Of zonder dat gebod Mama b.v. mee zou zijn gegaan, betwijfel ik toch, maar moeder had er wel erg veel lust in. Of was Mama misschien wat jaloers van Mevrouw Rindjani? Maar alle gekheid op een stokje, we zijn nu aan 't afdalen en daarvoor hebben we al onze ledematen en zintuigen nodig. Zonder mijn beide gidsen was ik er zeker niet gekomen. Smalle paadjes langs diepe afgronden waren 't minst erge van 't geval; soms klommen wij langs gladde naakte rot sen, hier en daar een steunpunt zoe kend voor onze gladde zolen, met de wetenschap, dat een misstap ons het leven kosten kon. Het was werkelijk geen tijd om aardigheidjes te verko pen. Hoe onze dragers die moeilijke punten passeerden met ons goed op hun nek, is me tot nu een raadsel gebleven; maar er is geen ongeluk gebeurd. Tegen 11 uur waren allen veilig aan de oever van het meer. Halverwege de daling ongeveer, toen het terrein wat beter werd, heb ik op een schilderachtig punt een paar goed geslaagde foto's genomen. Het zijn die, waarop je De Rindjani op de achtergrond ziet en het meer in de diepte door de bomen aan de voet van de reus. Zo hadden we dan na een mars van vijf dagen eindelijk ons doel bereikt of liever we waren nu aangekomen op de plek waar we de Godin der Rindjani wilden verzoeken toch regen te geven voor de verdroogde velden. De Seda- han-Agoeng, het hoofd van het in landse waterschapsbestuur, had mij namelijk gezegd, dat de vorsten van Lombok in vroeger tijd als er zo'n aanhoudende droogte was, een visje of krabje of schildpadje van goud lieten maken en dat de godin als offer aan boden, door het in haar meer te wer pen en dat daarop gewoonlijk regen volgde. Hoewel me dit verhaal eerst wat kinderachtig en bijgelovig toe scheen dacht ik er, na enig nadenken toch anders over. Vooreerst, wie waarborgt ons, dat wij het met onze westerse begrippen, die alles brand merken met "bijgeloof" wat niet in het enge vakje van ons "geloof" past, bij het rechte eind hebben? Worden onze gebeden altijd verhoord, als volgens "onze" begrippen de landman smeekt om regen voor de dorstige velden? Of als we vragen om het behoud van één die ons dierbaar is? Bovendien de Inlanders, Sassaks en Baliërs geloven nu eenmaal dat de Rindjanigodin het geven of onthouden van regen in haar macht heeft, en symbolisch opgevat is dat toch juist, want ongetwijfeld wordt de regenval op dit eiland door die machtige berggroep beheerst; wel geloof ik in 't diepst van mijn hart niet, dat het gooien van een gouden prul in het meer, de regen zal doen neerdalen, maar 't was immers best te proberen, want lukte dat, dan zou ik hier immers de goede genius zijn, die welvaart bracht aan het land, en dat zou mij meer waard zijn dan een of andere vorm van geloof of als je wilt "bijge loof" wat in mijn oog precies hetzelfde is. En lukte de proef niet, welnu, men had in elk geval mijn goede wil gezien. Daarom ging ik op 't idee van de Sedahan-Agoeng in, liet van een sovereign een krabje maken en toog met dat voorwerp naar de Rindjani om het als smeekoffer te leggen aan de voeten van de berggodin. De plechtig heid, die aan 't brengen van dat offer voorafging was indrukwekkend, vooral door de ernst der daarbij assisteren- den. Toen 't was uitgemaakt, dat die donderdag een geschikte dag was, om het offer te brengen, werden aan de kust van het meer allerlei lekkernijen als gebak en vruchten neergelegd, op een in 't water enigszins vooruitsprin gende rots. Daarna werd een soort van wierook (menjan) gebrand in een droge klapperschil; de gewone manier om de aandacht van goden te trekken. Toen men berekenen kon dat zulks het geval was, begaf zich de enige Brah maan (Iva), die de tocht had meege maakt, tot de knieën in 't water, vouw de de handen in gestrekte houding voor zich tegen 't lijf en keek in eerbiedige houding naar de plaats waar hij meende, dat Rindjani was, want sedert een half uur had de berg zich als gewoonlijk in een dichte nevel gehuld. Hij had zich blijkbaar met de godin in contact gesteld en sprak met haar. Wat hij prevelde was niet te ver staan, maar ongetwijfeld vroeg hij haar om regen en om medelijden te hebben met de arme bevolking, die de velden niet kon bewerken door de uitgedroog de grond, en zeker beloofde hij haar het gouden krabje, als zijn gebed werd verhoord. Toen kwam hij uit het water, gaf mij het zorgvuldig omwikkelde en met een steen verzwaarde krabje in de hand en verzocht mij dat in de richting van de Rindjani in het meer te gooien. Het zou kinderachtig zijn niet te be kennen, dat ik op dat ogenblik geheel onder de indruk was van de in hun ogen zo gewichtige taak, die op mij rustte. Deftig, niettegenstaande de gro te winkelhaak in mijn enige witte pan talon, bij de daling opgelopen, stapte ik naarde rotspunt toe, koos zorgvuldig een plaats voor mijn voet om niet in 't water te tuimelen en wierp met al de kracht waarover ik in dat wankele evenwicht te beschikken had, het krabje in 't water in de richting, die men mij had aangegeven, waar de Rindjani zich moest bevinden. Dode- (lees verder pagina 12) RETOUR BANGKOK v a. f 1.295,-- RETOUR JAKARTA v a. f 1.750, - 31-daagse verzorgde reis JAVA en BALI v.a. f 3.670,-- (ANVR) GARANTIEFONDS REISGELDEN RETOUR BALI v.af 2.085,- RETOUR AUSTRALIË v.af 2.595,-- Singel 486 - 1017 AW AMSTERDAM Tel 020 -23 74 84 Laan van Meerdervoort 291 - DEN HAAG Tel. 070 - 63 83 67 Rokin 52 - AMSTERDAM - Tel. 020 - 24 25 38 9

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1988 | | pagina 9