ORIENT TRAVEL BV
de hoofden ons meegedeeld, dat op
de hellingen van het Rindjani-stelsel
ter ere van de Godin alleen Sassaks
mocht gesproken worden (gelukkig
werd Hollands ook door haar geper
mitteerd) en dat tegenover zo n hoge
persoonlijkheid alle rang en stand ver
viel. Tegenover haar waren wij allen
gelijk. Ik was niet langer de assistent
resident, maar "Ama belik boemi", dat
is de grote vader van het land, mijn
heer van Eerde was niet langer contro
leur, maar "Ama belik moeter", de
grote vader die de lakens uitgeeft, of
die regeert, de landmeter, een Javaan
op leeftijd, die de tocht meemaakte
was Papoe Mangoen" (grootvader
Mangoen) met welke titel hij, naar het
mij voorkwam, maar half ingenomen
was, maar hij dorst niets te zeggen,
want Ama belik moeter had die uit
gevonden.
Maar mevrouw de Godin is ook jaloers.
Zij duldt geen andere dames op haar
gebied en vrouwen worden daarom
van de berg zorgvuldig geweerd. Of
zonder dat gebod Mama b.v. mee zou
zijn gegaan, betwijfel ik toch, maar
moeder had er wel erg veel lust in. Of
was Mama misschien wat jaloers van
Mevrouw Rindjani?
Maar alle gekheid op een stokje, we
zijn nu aan 't afdalen en daarvoor
hebben we al onze ledematen en
zintuigen nodig. Zonder mijn beide
gidsen was ik er zeker niet gekomen.
Smalle paadjes langs diepe afgronden
waren 't minst erge van 't geval; soms
klommen wij langs gladde naakte rot
sen, hier en daar een steunpunt zoe
kend voor onze gladde zolen, met de
wetenschap, dat een misstap ons het
leven kosten kon. Het was werkelijk
geen tijd om aardigheidjes te verko
pen. Hoe onze dragers die moeilijke
punten passeerden met ons goed op
hun nek, is me tot nu een raadsel
gebleven; maar er is geen ongeluk
gebeurd. Tegen 11 uur waren allen
veilig aan de oever van het meer.
Halverwege de daling ongeveer, toen
het terrein wat beter werd, heb ik op
een schilderachtig punt een paar goed
geslaagde foto's genomen. Het zijn
die, waarop je De Rindjani op de
achtergrond ziet en het meer in de
diepte door de bomen aan de voet van
de reus.
Zo hadden we dan na een mars van vijf
dagen eindelijk ons doel bereikt of
liever we waren nu aangekomen op de
plek waar we de Godin der Rindjani
wilden verzoeken toch regen te geven
voor de verdroogde velden. De Seda-
han-Agoeng, het hoofd van het in
landse waterschapsbestuur, had mij
namelijk gezegd, dat de vorsten van
Lombok in vroeger tijd als er zo'n
aanhoudende droogte was, een visje
of krabje of schildpadje van goud lieten
maken en dat de godin als offer aan
boden, door het in haar meer te wer
pen en dat daarop gewoonlijk regen
volgde. Hoewel me dit verhaal eerst
wat kinderachtig en bijgelovig toe
scheen dacht ik er, na enig nadenken
toch anders over. Vooreerst, wie
waarborgt ons, dat wij het met onze
westerse begrippen, die alles brand
merken met "bijgeloof" wat niet in het
enge vakje van ons "geloof" past, bij
het rechte eind hebben? Worden onze
gebeden altijd verhoord, als volgens
"onze" begrippen de landman smeekt
om regen voor de dorstige velden? Of
als we vragen om het behoud van één
die ons dierbaar is? Bovendien de
Inlanders, Sassaks en Baliërs geloven
nu eenmaal dat de Rindjanigodin het
geven of onthouden van regen in haar
macht heeft, en symbolisch opgevat is
dat toch juist, want ongetwijfeld wordt
de regenval op dit eiland door die
machtige berggroep beheerst; wel
geloof ik in 't diepst van mijn hart niet,
dat het gooien van een gouden prul in
het meer, de regen zal doen neerdalen,
maar 't was immers best te proberen,
want lukte dat, dan zou ik hier immers
de goede genius zijn, die welvaart
bracht aan het land, en dat zou mij
meer waard zijn dan een of andere
vorm van geloof of als je wilt "bijge
loof" wat in mijn oog precies hetzelfde
is. En lukte de proef niet, welnu, men
had in elk geval mijn goede wil gezien.
Daarom ging ik op 't idee van de
Sedahan-Agoeng in, liet van een
sovereign een krabje maken en toog
met dat voorwerp naar de Rindjani om
het als smeekoffer te leggen aan de
voeten van de berggodin. De plechtig
heid, die aan 't brengen van dat offer
voorafging was indrukwekkend, vooral
door de ernst der daarbij assisteren-
den. Toen 't was uitgemaakt, dat die
donderdag een geschikte dag was, om
het offer te brengen, werden aan de
kust van het meer allerlei lekkernijen
als gebak en vruchten neergelegd, op
een in 't water enigszins vooruitsprin
gende rots. Daarna werd een soort van
wierook (menjan) gebrand in een
droge klapperschil; de gewone manier
om de aandacht van goden te trekken.
Toen men berekenen kon dat zulks het
geval was, begaf zich de enige Brah
maan (Iva), die de tocht had meege
maakt, tot de knieën in 't water, vouw
de de handen in gestrekte houding
voor zich tegen 't lijf en keek in
eerbiedige houding naar de plaats
waar hij meende, dat Rindjani was,
want sedert een half uur had de berg
zich als gewoonlijk in een dichte nevel
gehuld. Hij had zich blijkbaar met de
godin in contact gesteld en sprak met
haar. Wat hij prevelde was niet te ver
staan, maar ongetwijfeld vroeg hij haar
om regen en om medelijden te hebben
met de arme bevolking, die de velden
niet kon bewerken door de uitgedroog
de grond, en zeker beloofde hij haar
het gouden krabje, als zijn gebed werd
verhoord. Toen kwam hij uit het water,
gaf mij het zorgvuldig omwikkelde en
met een steen verzwaarde krabje in de
hand en verzocht mij dat in de richting
van de Rindjani in het meer te gooien.
Het zou kinderachtig zijn niet te be
kennen, dat ik op dat ogenblik geheel
onder de indruk was van de in hun
ogen zo gewichtige taak, die op mij
rustte. Deftig, niettegenstaande de gro
te winkelhaak in mijn enige witte pan
talon, bij de daling opgelopen, stapte
ik naarde rotspunt toe, koos zorgvuldig
een plaats voor mijn voet om niet in 't
water te tuimelen en wierp met al de
kracht waarover ik in dat wankele
evenwicht te beschikken had, het
krabje in 't water in de richting, die
men mij had aangegeven, waar de
Rindjani zich moest bevinden. Dode-
(lees verder pagina 12)
RETOUR BANGKOK v a. f 1.295,--
RETOUR JAKARTA v a. f 1.750, -
31-daagse verzorgde reis JAVA en BALI v.a. f 3.670,--
(ANVR)
GARANTIEFONDS
REISGELDEN
RETOUR BALI v.af 2.085,-
RETOUR AUSTRALIË v.af 2.595,--
Singel 486 - 1017 AW AMSTERDAM
Tel 020 -23 74 84
Laan van Meerdervoort 291 - DEN HAAG
Tel. 070 - 63 83 67
Rokin 52 - AMSTERDAM - Tel. 020 - 24 25 38
9