POIRRIÉ'S PERIKELEN Ed en Jet ORIENT TRAVEL BV Het scheefgezakte huisje lag heel idyllisch verscholen tussen een groepje populieren. Het door een ringvaart omzoomde rondweggetje, dat om de een of andere onduidelijke reden vlak voor het huisje was aangelegd, had geen enkel nut maar brak wel de slaapverwekkende eentonigheid van de onmetelijk lange doodlopende weg aan welks eind het huisje heel lang geleden was gebouwd. Het enige, eveneens scheef in de haveloze voorgevel hangende venstertje bood uitzicht op het vreemde rondweggetje en, als je goed keek, tevens op wat vage contouren aan de horizon, die de aanwezigheid van een dorp deden vermoeden. De twee voor bruggetjes doorgaande plankieren over de ringvaart hadden ook hun beste tijd gehad, wat wel de reden zal zijn geweest, waarom de rijwielhandelaar uit dat verre dorp zijn bestelautootje voor het eerste bruggetje parkeerde en te voet het bestelde rijwiel met hulpmotor compleet met bedieningshandleiding afleverde. Ed en Jet, die vanwege hun allergie voor contractpensions dat scheef gezakte huisje hadden gehuurd, namen het nieuwerwetse vehikel verheugd in ontvangst. Jet, iets minder verheugd, omdat het ding zijn benzinetankje op de bagagedrager bleek te hebben en zij dus nooit mee kon gontjeng naar het dorp en Ed des te meer, omdat hij in het vervolg zonder zich suf te trap pen de immense afstand naarzijn werk kon overbruggen. Toen de rijwielhandelaar zijn autootje had gekeerd en in een stofwolk was verdwenen, steeg Ed met rode konen van opwinding in het zadel en begon als een wilde te trappen en te oetik- oetik aan alle hendeltjes en knopjes die hij kon vinden. Jet, die het klamme zweet in de handen had staan en al aan een miskoop begon te denken, slaakte een diepe zucht van verlichting toen het motortje eindelijk aansloeg en Ed in dichte rookwolken gehuld over de rondweg slingerde. Na een respectabel aantal rondjes scheen Ed het juiste hendeltje of knopje te heb ben gevonden, want er kwam geen rook meer uit de uitlaat en het motortje snorde dat het een lust had. Met een voldaan gezicht strekte hij zijn armen, rechtte zijn kletsnatte rug en stoof met een vaart van minstens 20 km per uur rond. Na op deze wijze keer op keer, zonder er af te vallen, zijn rondjes te hebben gedraaid, verstoutte hij zich zelfs Jet bij iedere passage iets toe te roepen en één hand van het stuur te nemen om haar daar mee toe te zwaaien. Jet sprongen de tranen van ontroering in de ogen. Hij leek wel een Romeinse wagenmenner, die zegevierend naar zijn trotse bewonderaarster wuifde. Ze kon hem echter niet verstaan, omdat de hulpmotortjes uit die tijd nogal rumoerig waren. Met het typisch vrouwelijk gebrek aan uithoudings vermogen om dit soort glorierijke gebeurtenissen tot aan het eind bij te wonen, gaf Jet er echter na een goed uur de brui aan en begaf zich naar haar keukentje om het avondmaal te berei den. Eenmaal bezig schudde zij nog wel vertederd het hoofd om de op gewonden kreten, die regelmatig naar binnen kwamen waaien, maarconcen- treerde zich verder geheel op haar potten en wadjans. Toen de nasi-goreng en nog wat lalapans gereed waren, ging Jet naar buiten, om de nog steeds rondtoeren de Ed naar binnen te roepen. Op dit punt splitst het verhaal zich in twee lezingen, die niet alleen totaal ver schillend zijn, maar ook door beide echtelieden met de grootste hardnek kigheid worden verdedigd. Ed houdt nog immer vol, dat hij alles onder controle had en er beslist niets aan de hand was totdat hij wilde afstappen en toen per ongeluk struikelde. Terwijl Jet zelf gezien heeft, hoe hij uit de bocht vloog en met ploffiets en al de ringvaart in dook. Alleen zijn hoofd stak nog boven water uit. De rijwielhandelaar, die in het echte lijk gekrakeel dat op deze gebeurtenis volgde geen stem had, beweerde, dat het vastzitten van de gasschuif en het in ongerede raken van het rem- en ontkoppelingsmechaniek te wijten was aan het ondeskundig oetik-oetik van Ed aan al die hendeltjes en knop jes. Als hij het benzinekraantje dicht had gedraaid, had hij de tank niet hoeven leeg te rijden om te kunnen stoppen, maar ongeduldige Ed had dat niet geweten omdat hij de gebruiks- handleiding niet had doorgenomen. Die ringvaart was trouwens maar 3 meter breed en gelukkig ondiep, al zat hij wel vol kroos en kikkers. De plof fiets heeft nog ongeveer een week ondersteboven in Jet's keukentje ge staan om de rotzooi er uit te laten lopen en omdat er nergens anders plaats voor was. Ed en Jet wonen al lang niet meer in dat scheefgezakte huisje. Ze kijken nu vanuit het voorraam van hun Rotter damse flat op een grote verkeersroton- de. Soms vliegt er daar eentje uit de bocht en dan kijken beide echtelieden elkaar aan zonder wat te zeggen. Volgens zeggen gaat het hun uitste kend. Ze zijn gezond, hebben zowat evenveel kinderen en kleinkinderen als destijds kikkers in die ringvaart en lijden, dankzij hun besluit om toen voor dat scheefgezakte huisje te kie zen, ook niet aan het beruchte contract pension-syndroom. RETOUR BANGKOK v.af 1.295,-- RETOUR JAKARTA v.af 1.695,- VVj^// 31 -daagse verzorgde reis JAVA en Bali v.a. f 3.670,-- garantiefonds REISGELDEN RETOUR BALI v.af 2.050,-- RETOUR AUSTRALIË v.af 2.595,- Singel 486 - 1017 AW AMSTERDAM Tel. 020 - 23 74 84 Laan van Meerdervoort 291 - DEN HAAG Tel. 070 - 63 83 67 Rokin 52 - AMSTERDAM - Tel. 020 - 24 25 38 19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1988 | | pagina 19