O Kennismaken Naar Indonesië op eigen houtje? HUMPHREY'S RACKET c SPORTS Moesson beschikt over complete logeeradressen- lijsten van guesthouses, particuliere adressen, etc. Inlichtingen: tel. 070 - 54 55 00 Als u iemand weet die kennis wil maken met Moesson dan sturen wij hem of haar het gratis Moesson-kennismakings nummer. Geeft u ons dan de naam en het adres? Ons telefoon nummer is 070 - 54 55 01 En daar gingen we weer en stoven over de vrij smalle, maar toch bepaald goed onderhouden weg noordwaarts, "om de noord" zoals wij op zee plegen te zeggen. Het zal zo'n uur of één a half twee in de middag geweest zijn, toen we écht voor de lunch stopten; d.w.z. ons werden zo'n 20 minuten gegund om de inwendige mens te voeden en te laven. Het voeden was zelden een probleem, er was altijd wel iets dat er lekker uitzag en met name in Atjèh vond ik de hapjes langs de weg beter dan waar ook tijdens onze rondreis. Met het laven echter is het droevig gesteld in Indonesië, want het begrip gekoelde dranken kent men in wezen nergens, behoudens dan een enkel Europees aandoend restaurant in een grote stad, zoals "Tip Top" op de Kesawan in Medan. En Pohon-Linde kan u melden, dat afgezien van het feit dat een biertje zgn. niet te krijgen is in Atjéh en derhalve door hem zeer gemist werd (maar er waren altijd uitzonderingen op deze Atjèhse regel!) een lauwe cola of lauwe sinas afschuwelijk smaakt bij een rijst schurfje met een lik sambal. Een héél enkele keer kon men voor een grijpstuiver een klont ijs erbij krijgen, maar dat deden we niet uit angst voor besmet water. Maar ook in dat soort zaken wordt een mens vindingrijk, want een plastic zakje is overal te verkrijgen en alvorens men nu de dorst lest, legge men het gekochte flesje horizontaal in het plastic zakje en legt er de klontjes ijs bovenop. En mocht men u een te grote klont geven, dan vraag je eenvoudig: "Mintah bikin es-gossok", waarna men het ijs voor u aan stukjes klopt en men met grote verbazing ziet hoe je het ijs in plastic zakjes doet. Het systeem werkt perfekt, want na een kwartier is uw flesje lekker gekoeld en menigmaal zagen we in het smeltwater wat gruis rond drijven, hetgeen ons deed vermoeden dat het ijs van "ayer-kali" wordt gemaakt. Al vrij laat in de middag reden we het stadje Lhok Seumawé binnen en nabij het centrum zagen we een beeld van een houten Hollands stationnetje staan, met de ruiten en de luiken zelfs nog intact. We stoven er echter voorbij, zodat we besloten het gebouwtje op de terugweg te kieken, hetgeen - zoals later bleek - niet mogelijk was en wel omdat de bus via een andere route het stadje uitreed. We hadden besloten om hier te overnachten, deels omdat de rit naar Banda Acèh (het oude Kota Radja) nog vele uren zou duren en deels omdat we wat van de sfeer van Atjèh wilden proeven. Een van de vele - nog door de Hollanders gebouwde - bruggen. Uit de voordeur van de bus hangt de "knèk" argwanend loerend naar voertuigen die zijn bus straks in z'n vaart zouden kunnen belemmeren, of misprijzend kijkend naar een vehikel die tijdens het inhalen zijn bus hebben gehinderd vrienden, een Hollandse Njonja die nog was blijven hangen tijdens die tijd "van toen fan froeher", haar zoon Nelson die daar werkte en diens gezin, te weten vrouw en schattige kindertjes die allemaal dol op Oom Ambon bleken te zijn. Na een interessante rondrit over het immens grote terrein, volgde een heerlijke maaltijd op het terras van de plaatselijke soos en wel onder een flonkerende sterrenhemel. (wordt vervolgd) Oom Ambon had een keurig hotelletje "ge-oeroest" en na inchecken, was de zoon van de eigenaarzo vriendelijk om ons even naar het strand te rijden, waar we heerlijk hebben gezwommen. Zaaalig, bijna lauw water en een paar nieuwsgierige jonge lieden kwamen in Pohon-Linde's buurt zwemmen en wilden van alles over de grote wijde wereld horen. Ja, ze wisten dat er vroeger Belanda's in Atjéh geweest waren, en of we ook varkensvlees aten en waarom? Op de uitleg, dat het bij ons kouder is en ook wat schoner, knikte men begrijpend, maar dat bij ons de meisjes en de vrouwen ook mochten zwemmen, dat vonden ze wel wat gek. Vlak bij dit stadje bevindt zich een groot gasveld en met Japanse- en als ik het goed onthouden heb, ook met Amerikaanse know-how (wij als Hol landers kwamen er niet aan te pas) wordt dit gas in zeer koude toestand vloeibaar gemaakt en per schip ge- exporteerd. Oom Ambon had daar OOK REPARATIES Klipperstraat 26, I826 DW Alkmaar tel. 072 - 6/ 32 5/ 15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1988 | | pagina 15