Belevenis wmm Mag ik de velen bij Moesson danken die zo hard hebben meegewerkt aan de totstandkoming en het welslagen van de beide onvergetelijke toneelavonden voor mij persoonlijk. En ook vanuit deze plaats het publiek dat in zo grote getale naar mij kwam luisteren en kijken, danken voor hun komst. TONNIE GROSSE Een open doekje en bloemen voor Tonnie Grosse, regisseur Peter Luiten en plantersvrouw Harryet Marsman. Woorden schieten mij tekort om mijn diepe bewondering uit te spreken voor diegenen die het toneelstuk "Planters vrouw" tot stand hebben gebracht. Een belevenis om nooit te vergeten! Aanvankelijk stond ik er nogal scep tisch tegenover. Weliswaar had ik het boek enthousiast in één ruk uitgelezen, maar van een toneelstuk met één vrouw als weergave van het hele boek kon ik mij niet veel voorstellen. Mijn scepsis sloeg al spoedig om in waardering en later in ontroering en bewondering voor het acteertalent van Tonnie Grosse. Voor de soberheid en natuurlijkheid van haar optreden, haar subtiele weergave van de omstandig heden op de plantages met de schitte rende natuur, de vogels en vlinders, de heerlijke geur van bloemen, het kab belen van de kalies. Maar ook de kracht waarmee ze subliem het brute geweld van de oorlog weergaf. Met vochtige ogen en een dikke prop in mijn keel leefde ik mee in het afscheid bij de trein, de stoet van onze mannen als krijgsgevangenen, de ont vangst van de briefkaart uit gevangen schap, het weerzien van papa met mama en de vijf kinderen in Soerabaja. Zo meeslepend en boeiend gebracht, en oh, zo bekend voor mij en voor velen van ons. Daar zaten we met ons allen urenlang geboeid te luisteren naar één vrouw, eenvoudig gekleed, op een toneel met slechts één palm boompje, twee tafeltjes en drie stoe len. Acteerkunst op het hoogste niveau!! Wat mij betreft had het nog urenlang mogen voortduren. Het samenzijn na de voorstelling boven in de foyer was gezellig. Voor mij was het een ware belevenis met de "kinderen" uit het boek een paar woorden te kunnen wisselen. Met de oudste dochter Non van het "anak radja" wiegje, met Harryet jr., en de knappe jongste zoon Huib, die ik voor Rob aanzag, en vooral met Petra, het babytje van toen dat zo dapper voor haar leven heeft gevochten. Ik moest gewoon zachtjes haar arm aanraken om zeker te zijn dat het geen droom was. Maar boven alles was ik ontroerd en zeer vereerd even met Harryet Marsman te mogen praten. Een kleine Grand Old Lady, lief, natuur lijk, die me spontaan en hartelijk voor een bezoek uitnodigde. De paar woor den die ik met Tonnie Grosse mocht wisselen zijn voor mij onvergetelijk. Vriendelijk signeerde ze mijn pro gramma. De hoop die Lilian Ducelle uitsprak in haar openingswoord "dat wij een mooie, zinvolle avond mochten be leven" is ruimschoots waargemaakt. Ik spreek zeker uit veler harten wanneer ik nogmaals de initiatiefneemster, de auteur Harryet Marsman en de be werkster ervan Francine Schregel, de regisseur Peter Luiten en last but not least de grandioze Tonnie Grosse ons aller eer en dank betuigen. HEDWIG TROUERBACH 19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1988 | | pagina 19