Fa. Johs. Ouwejan Zn. HONG Indonesisch- Chin. Restaurant Nasi langi - Ayam petjel "INGET MATI" "AD PATRES" Met NECTAR-essence: (Vervolg: "Luchtscheepvaart Nederlands-lndië") wachtingen. En tochhet werd stil aan dit front. Eén jaar, twee jaren nog steeds doodse stilte, drie jaren.... en dan Als een donderslag bij heldere hemel werd op zaterdag 28 maart 1931 kond gedaan dat de scheepvaartmaat schappijen 'Stoomvaart Maatschappij Nederland' (S.M.N.) en 'Rotterdam- sche Lloyd' (R.L.) alsmede de dooreen drietal Nederlanders met grote belang stelling voor de vaart met luchtschepen in september 1930 opgerichte 'Neder- landsche Lucht-Lloyd' een officieel communiqué aan de pers hadden ver strekt, waarin melding werd gemaakt van de oprichting van een 'Syndicaat voor Luchtschip-verbindingen met Nederlandsch-lndië' op 9 januari 1931 en tevens van een overeenkomst, die genoemd syndicaat vier dagen daarna had gesloten met de LUFTSCHIFFBAU ZEPPELIN GmBH (LZ) te Friederichs- hafen. In die overeenkomst was onder meer opgenomen, dat de LZ bereid was om in samenwerking met het syndicaat door middel van een studiereis naar Batavia vast te stellen of de klimato logische omstandigheden van het tra ject voldoende waren om een lucht- schiplijn te exploiteren. In het beves tigende geval zou de LZ de levering verzorgen van luchtschepen, tech nische 'know-how' en alle verdere bijstand. Uiteraard veroorzaakte dit bericht in Nederland heel wat beroering. De hoofd- redakteur Henri Hegener van het belangrijke luchtvaarttijdschrift 'Het vliegveld' schreef een zeer kritisch artikel in het nummer van april 1931. Het syndicaat, waarvan het voorzitter schap in handen was gelegd van de heer A. F. Bronsing, tevens directeur van de Stoomvaartmaatschappij 'Ne derland' zou twee deskundigen naar Friederichshafen sturen; de ene moest een antwoord geven op de vraag: 'Hoe vaart men met een Zeppelin?' en de andere op de vraag: 'Hoe bouwt men een Zeppelin?' In Indië reageerde men daarop heel anders; de Europese gemeenschap aldaar beschouwde de luchtscheep- vaart-affaire meer als een 'ver van mijn bed show'. Men was in Indië meer in de ban van de vliegwereld. Op de hiervoren genoemde vliegtocht van Van der Hoop (1924) volgde die van de Amerikaanse krantenkoning (o.a. eige naar van de 'Baltimore Sun') Van Lear Black met een Fokker F-7a van de KLM en de vliegers Geijsendorffer en Scholte en daarna de solovlucht met een éénpersoons sportvliegtuig van Nederlands fabrikaat Pander van J. E. van Tijen, export-manager van de Per 1 augustus 1931 nam hij bij de firma Van Houten ontslag om voor het Syndicaat naar Friedrichshafen te gaan voor een 2-jarige studie van het lucht schip. bekende cacaofabriek Van Houten in Weesp in 1930.*) In datzelfde jaar werd de vliegdienst Nederland - Indië met een F-7b gestart; slechts éénmaal in de veertien dagen werd in elke richting gevlogen. Een jaar later werd de F-7b door een F-12 vervangen en werd het bedrijf in een wekelijkse dienst omgezet. Trouwens er was ook nog een heel ander facet, dat de gemoederen in Indië bezig hield. Dat was de 'Krach van 1929' met zijn catastrofale gevol gen voor de wereldeconomie. Op zwarte donderdag, 24 oktober 1929, waren volkomen onverwacht 12.994.650 aandelen in Amerika tegen verpletterend lage prijzen in andere handen overgegaan. Wilde geruchten deden de ronde dat elf speculanten zich van het leven hadden beroofd met revolverschoten. 11.30 uur: de beurs in New York gaf zich aan blinde vrees over. Dinsdag 29 oktober 1929 viel de genadeslag. Miljonairs werden in een paar minuten straatarm. De lange mars voor miljoenen in armoede wierp zijn schaduwen vooruitNederlands- lndië moest vanzelfsprekend de ramp spoed in de wereld delen. Ook hieréén litanie van ellende met slechts zelden een moment voor een glimlach. In 1931 kwam het bij grote machtige concerns voor dat medewerkers, die met verlof naar Holland gingen, vóór hun verlof of ook tijdens hun verlof in Holland te horen kregen dat ze niet meer behoefden terug te keren. Bij het Gouvernement gebeurde er iets, dat de ambtenaar nooit voor mogelijk had gehouden. Salarisvermin dering kwam in de lucht hangen. In leveren. De ambtenaar stond perplex. Het onvoorstelbare stond te gebeuren. April 1931salarisvermindering. Alom misère en protestvergaderingen, ook onder de ambtenaren, de gezags dragers. Vorengenoemd 'Syndicaat voor Lucht schip-verkeer met Nederlandsch-lndië' waartoe naderhand ook de KLM toe trad, zette intussen zijn activiteiten voort. Dr. Hugo Eckener, toenmalig directeur van het Zeppelinconcern en als zodanig de opvolger van Graf Zeppelin zou voor Nederlandse reke ning tussen december 1932 en maart 1933 de studiereis naar Indië maken ter bestudering van de meteorologische omstandigheden op de eventueel met luchtschepen te bevaren route. Oost- Beeklaan 269 - Den Haag Tel. 070 - 46 76 97 haven, Padang en Aden zouden worden bezocht. Deze studiereis en andere plannen die het syndicaat in de pen had drongen in Indië helemaal niet tot de publiciteit door. Al het nieuws werd overschaduwd door de malaise-berichten. Juist in laatstgenoemde periode, namelijk op maandag 2 januari 1933 kwam het Bataviaasch Nieuwsblad met het hoofdartikel: 'De Gouverneur Generaal voor de microfoon' met de ondertitel: 'Beeld des tijds'. De bijgeplaatste foto van de Landvoogd had als onderschrift: 'Een beroep op den volke'. De door de Landvoogd uitgesproken rede eindigde met: 'Thans weten we tenminste hoe diep wij gevallen zijn en dat wij ons op een veel lager niveau zullen moeten instellen'. Een week later wederom een hoofd artikel in het Bataviaasch Nieuwsblad over bezuinigingen met als kop: 'Een krachtig en ernstig woord tot de Regering. Advies om salariskor ting tot 15% terug te brengen.' Dat is nog eens heel andere koek, dan de bezuinigingen in de tachtiger jaren, de periode, waarin dit essay wordt geredigeerd. (slot volgt) Begrafenis- en Crematie-Onderneming Opgericht 1 924 ROUWKAMERS en ONTVANGKAMERS AIRCONDITIONED Kantoren: Fred. Hendriklaan 7 - Den Haag Tel. 070 - 55 64 27 (3 lijnen) vectarjA GEDEPONBERD Zilveren Medaille Den Haag 1885 Luik 1902 Gouden Medaille Den Haag 1913 maakt U voordelig uw ROZENSTROOP sorbets, gebak en zeer fijne likeuren I I Nu ook levensmiddelen kleurstoffen: rood- geel-groen-oranje-blauw en bruin. Vraag gratis receptenboekje bij uw Toko, drogist of Pharm. fabriek "Phytol" - Afd. Nectar essence. Wagenstraat 129, Den Haag 23

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1988 | | pagina 23