KARTINI "MOEDERTJE, MIJN MOEDERTJE Tot dusver onbekende brieven van Kartini ROB N I EU WEN H U YS (I) Kartini heeft in een paar jaar van haar korte leven honderden brieven geschreven. Ze schreef ze meestal 's nachts in de slaapkamer die ze met haar zusjes Roekmini en Kardinah deelde. Ze zat dan op de vloer met gekruiste benen - silo noemen we dat - bij een olielampje of een lampu tèmplèk. Urenlang bleef ze schrijven, soms de hele nacht door. Ze schreef alles op wat ze te zeggen had. Ze schreef zoals ze praatte en pratend getuigde ze op haar manier, in haast feilloos Nederlands. Ze schreef heel persoonlijk met een bijna volledige overgave. Ze keerde zich soms binnenste buiten. Schrijven betekende voor haar vragen om menselijk contact, weerklank zoeken door zichzelf te geven. En dat voor een Javaanse omstreeks 1 900! Het enige wat Kartini geschreven heeft zijn brieven en enkele nogal onbetekenende artikelen in damestijdschriften. Brieven, brieven en nog eens brieven, direkt in het Nederlands. Op grond van deze overweging heb ik Kartini in de Oost- Indische Spiegel vrij uitvoerig besproken nadat ik al eerder een lang artikel over haar geschreven had in het maandblad Oriëntatie dat te Jakarta verscheen, in het zevende nummer van de eerste jaargang, van april 1 948, veertig jaar geleden dus. Ik beschikte toen als enige bron - en ik heb mij daar bewust toe beperkt - over de bekende brievenuitgave Door duis ternis tot licht, waarvan de eerste druk in 1911 verscheen. Ze was samen gesteld door Mr. J. H. Abendanon, oud-directeur van Onderwijs, Eredienst en Nijverheid. Uit zijn levensbericht komt een rechtschapen man naar voren, een idealist van de goede soort, ge dreven door één gedachte: werkzaam te zijn voor het Indonesische volk. Dat was in die tijd moeilijk. Zo'n mentaliteit als de zijne stuitte op weerstanden in een toen nog volop koloniale samen leving. In januari 1 880 - hij is dan nog geen achtentwintig jaar - schrijft hij aan zijn vrouw vanuit Pati: "Vergeet toch nietdatikzogoedalsalleensta in mijn pogingen, in mijn innig streven de Inlander vertrouwen in te boezemen en te doen gevoelen dat er Nederlan ders zijn die een hart voor hem hebben en hem willen beschermen tegen onrecht en willekeur En die zag hij als Landraadsvoorzitter bijna elke dag: onrecht en willekeur, brute be handeling en grof optreden. De erva ringen die hij toen opdeed, hebben hem nooit verlaten. Op 3 maart 1900 werd hij benoemd tot directeur van Onderwijs. Hij interes seerde zich in het bijzonder voor de opvoeding en opleiding van het Ja vaanse meisje. Zij werd dubbel achter gesteld. Op 8 augustus 1900, dat was dus enkele maanden na zijn benoeming, bracht hij tijdens een dienstreis, ver gezeld van zijn vrouw een bezoek aan de regent van Japara Sosroningrat, de raden ayu, en de toen blijkbaar al bekende drie dochters, het "klaver blaadje", "om met hen te overleggen op welke wijze het best te voorzien zou zijn in de geestelijke ontwikkeling van de Javaanse meisjes der hogere en lagere klassen." Dit bezoek werd voor de regents dochters van eenentwintig, twintig en negentien jaar een openbaring. De komst van de directeur en zijn vrouw werd door hen als iets ongelooflijks ervaren, als een wonder: dat er zulke Nederlanders bestonden, met zoveel achting, respect en liefde voor de Inlander! De directeur zou de oprichting van scholen voor Javaanse meisjes voor bereiden. Natuurlijk verklaarde ook de Sosroningrat, regent van Japara, vader van Kartini. Kartini regering - de tijden waren aan het kenteren - dat ze sympathie voelde voor het streven, maar het bleven voorlopig uitspraken. Een jaar na Kartini's dood, nam Abendanon z'n ontslag, in 1905 en zette zich toen als particulier in voor dat wat hij als een levensdoel was gaan zien. Hij stichtte een fonds dat hij naar Kartini noemde. Intussen bereid de hij een uitgave voor van de brieven van Kartini aan verschillende bekende Nederlanders om haar denkbeelden bekend te maken. Puttend uit een tiental correspondenties deed hij een fragmentarische keuze die uitgegeven werd onder de voor de ethische rich ting zo typerende titel Door duisternis tot licht. Hij wilde met de uitgave een bepaald doel dienen. Hij wilde Kartini presenteren als vertegenwoordigster van de Javaanse vrouw uit de priyayi- klasse, de ambtsadel, die in verzetwas gekomen tegen haar positie in die samenleving. Daarop legde hij in zijn brievenuitgave zoveel nadruk dat hij daarmee ongewild een legende in het leven heeft geroe pen: Kartini als strijdster tegen de polygamie, het gedwongen huwelijk en de prostitutie, als wegbereidster, als voorvechtster van de emancipatie, niet alleen van de Indonesische vrouw, maar ook van het Indonesische volk. Men heeft Kartini in haar brieven een boodschap laten uitdragen. Vooral door een oudere generatie wordt ze in Indonesië vereerd en geëerd in her denkingen, in toespraken, met bede vaarten enzovoorts. Ze is zelfs officieel tot "nationale heldin" verheven naast verzetshelden als Diponegoro, Teuku Umar, Cut Nya Din en andere helden. Dit heeft de laatste tijd nogal verzet gewekt bij een jongere generatie van Indonesische intellectuelen. De legen devorming staat hen tegen omdat deze een vals beeld van Kartini geeft, en misschien ook omdat ze officieel gesanctioneerd is. Wat zou met Kartini gebeurd zijn, vragen zij en vragen wij ons af, als Abendanon haar brieven niet had uit gegeven? Dan zou ze in de vergetelheid 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1988 | | pagina 4