9 Een gedeelte van de abdi-dalem in de Pendopo Ageng Sasono- sewoko, met op de achtergrond de deuren van de Dalem Ageng Probosuyoso. Pendopo te horen. Een knik is het antwoord, en na een sembah gemaakt te hebben, gaat ze weg, waarna een stilte volgt. Plotseling wordt de stilte verbroken wanneer de gamelan (slechts enkele instrumenten) de Suluk Patetan Bedaya Ketawang begint te spelen. Onder het beheerste gezang verschijnen de negen Bedaya's vanuit de Dalem Ageng Pro bosuyoso. Langzaam en statig lopen zij de troonzaal in, gaan links achter de troon langs, vooraf gegaan door twee abdi-dalem, die hen naar het midden van de Pendopo leiden. Deze abdi- dalem helpen tijdens de twee uur durende opvoering, wanneer de kleding niet goed valt door de bewegingen, deze weer goed te doen. Wanneer de Bedaya's voor de Susu- hunan zitten, maken ook zij een sem bah en wachten op zijn teken dat zij mogen beginnen. Uitdrukkelijk wordt er wierook gebrand in de buurt van de pesinden, omdat de woorden van het lied toegeschreven zijn aan de Ratu Kidul, die onder de Bedaya's kan verschijnen. De muziek, de geur van de wierook, de dans en de verlichte Pendopo scheppen samen een mystie ke sfeer. De dans begint, hij is lang zaam met bewegingen die de rusteloze golven van de zee voorstellen. De Bedaya Ketawang is een zeer sacrale dans, die slechts eenmaal per jaar wordt opgevoerd tijdens de Jumenen- gan. De dans wordt in de Kraton als Pusaka bewaard. Het gehele jaar door, om de 35 dagen, elke Selasa Kliwon (Hanggarakasih) wordt de dans geoefend. Het verhaal van het ontstaan van de dans is als volgt: Op een dag, tijdens zijn medita tie, ontmoet de Panembahan Senopati Ingalogo Sutawidjaja (1575-1601, stichter van de Paku Buwana dynastie) de Godin van de Zuidzee, de Kandjeng Ratu Kidul Kencanasari. Hij gaat met haar mee naar haar paleis op de bo- nieuwe dynastie. Het huwelijk tussen de zichtbare en onzichtbare wereld, welke de macht van de vorsten van Mataram versterkt. Duurde de dans vroeger 2Vi uur, onder Paku Buwana X werd hij met een half uur ingekort tot 2 uur, die de huidige vorm is. Na de afscheids sembah, wachten de Bedaya's op toestemming om de Pen dopo te verlaten. Even statig als zij zijn binnengekomen, verlaten zij de Pen dopo, de troon rechts van zich latend (Pradaksina). Wanneer de Susuhunan opstaat wordt onmiddellijk de Gending Tjolopito ingezet. De Susuhunan gaat nu ook weer terug naar de Dalem Ageng Probosuyoso, gevolgd door de abdi-dalem met de Ampilan en de Dampar Kencana. Hierna krijgen de gasten en andere officiële aanwezigen wat kleine hapjes te eten en wat te drinken. Meestal is er dan ook ge legenheid om de Susuhunan en de Bedaya's te fotograferen. Bij de Bedaya Ketawang zijn de Be daya's gekleed en getooid als de tradi tionele koninklijke Javaanse bruiden. Ze dragen alle negen de Dodot Bangun Tulak Alas-Alasan, een acht meter lange kain met een blauwe achter grond met tekeningen van dieren, planten en zee-figuren, in goud op gebracht. Onder de kain wordt een andere kain van rode cindé gedragen, met een sleep. De haarwrong (Bokor Mengkureb geheten) wordt omvat door een net van melati bloemen (Rudji Timun). Van hieruit hangt een slinger van melatibloemen, welke een meter lang is. In het haar worden talloze sieraden gestoken, waaronder gouden en zilveren trilornamenten in de vorm van vlinders. Op het voor hoofd wordt de Paesan aangebracht, de zeven-puntige voorhoofdstooi van de bruiden, waarbij vijf punten over het voorhoofd vallen en twee overde oren. (De foto's bij dit artikel werden door de auteur gemaakt.) De schrijver van dit artikel (rechts) in de Kraton Surakarta Hadiningrat, na afloop van de Jumenengan. dem van de zee, en daar ziet hij de meest verbazende dansen. Wanneer hem wordt gevraagd te blijven in het onderwaterpaleis, weigert hij dit met de woorden: "Hoe kan ik hier blijven, want zo mis ik de bron en het doel van mijn leven". Wel zegt hij, dat de Ratu Kidul hem een grote dienst zou bewij zen, wanneer zij zijn danseressen in de Kraton de dans zou leren die hij gezien heeft. Met gevoelens van spijt, belooft de Ratu Kidul te komen om Panembahan's danseressen in Mataram te onderwijzen, en zo geschiedt. De Bedaya Ketawang wordt hierdoor ook wel gezien als de huwelijksdans tussen de Panembahan Senopati en de Ratu Kidul, waardoor deze als het ware een inwijdingsritueel is van een K.G.R.A. Kus Murtiyah, dochter van Susu hunan Paku Buwana XII. na de opvoering van de Bedaya Ketawang, samen met R.T. Pamardi Srimpi, welke ruim 30 jaar de Bedaya Ketawang gedanst heeft.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1988 | | pagina 9