ATAKA ^SLKOm Warme kleding voor Indische koukleumen Wat was Ataka, de naam die doet denken aan een Grieks eiland uit de tijd van Homerus? Waarvoor was Ataka nodig? Wat heeft Ataka in haar kort bestaan van slechts één jaar, betekend voor tienduizenden repatriërende landgenoten? In "Koers West" een informatief boekje van de Repatriëringsdienst stond dit artikel. Toen de Middellandse Zee onveilig was geworden voor de geallieerden en het gebruik van de haven van Alexandrië onmogelijk was gemaakt, werd ten zuiden van Suez een nieuwe tijdelijke haven aangelegd, die de naam droeg van Adabya. Vlakbij de woestijn, aan de voet van een steil rotsgebergte. Manschappen en materialen werden via Adabya naar de gevechtsterreinen vervoerd. Rond deze haven werden loodsen en tentenkampen gebouwd, mijlen ver de woestijn in, maar toch voorzien van water en elektriciteit. Welnu, één van de kampen bij Adabya was Ataka. Waarvoor was Ataka nodig? Zodra het vervoersprobleem voor de gerepatrieerden was opgelost, deed zich dadelijk een ander probleem voor: de kleding. De verzwakte, sterk ver magerde mensen uit Insulinde konden absoluut niet buiten kleding die be stand zou zijn tegen de ijzige koude van de winter en het vroege voorjaar. Er móest dus kleding zijn, massa's kleding. Maar hoe moest men daaraan komen? Nederland, nog geen halfjaar geleden zelf bezet gebied, had geen enkele voorraad. Met de grootste moeite en met inschakeling van de Distex konden ongeveer 11.000 pak ketten bij elkaar worden 'geschraapt', elk bestaande uit twee stel ondergoed, een stel bovenkleren, een jas of mantel en een paar schoenen. Maar daarmee was dan ook de uiterste grens bereikt. En er was veel meer hulp nodig, met de uiterste spoed, want de schepen waren reeds in aantochtde eerste van een hele reeks! Toen heeft men hulp ge zocht en ook gevonden bij Engeland en Amerika. Toestemming werd ver leend te Ataka, dat zo mooi als middel punt van de vaart uit Insulinde naar Engeland is gelegen en juist vóór de koude zone kon worden bereikt, een kledingcentrum in te richten. Het eerste kledingschip, de 'Ariadne', zette pre cies op eerste Kerstdag 1945 koers naar Ataka. Zózeer werd de nood toestand onderkend, dat de bemanning unaniem haar Kerstverlof prijsgaf, het eerste, dat zij sinds vijf jaar in haar gezin had kunnen vieren! Een prachtige geste. Wat heeft Ataka gedaan? Heel veel! Een repatriëringsschip kwam aan. Het hele personeel van Ataka stond gereed om de grote loods te herscheppen in een reusachtig kleding-arsenaal en nog veel meer! Een kleine groep van het personeel ging aan boord van het schip om de passagiers in te delen en de maten te nemen van de zieken, die zelf niet mee konden gaan. In groepen van 300 gingen de passagiers van boord en per trein of bus naar hun doel. Wapperende vlaggen verwelkom den hen. Voor de loodsen werden zij door leden van de Repatriëringsdienst opgewacht en naar binnen geleid. Daar kwamen zij in een grote, hoge en (lees verder volgende pagina) Welkom in Ataka en even bijkomen in de ruime ontvangsthal. Gepakt, gezakt en gekleed 10 nagewuifd door Ataka, verder naar het koude land!

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1988 | | pagina 10