ORIENT TRAVEL BV "itrriT De sociëteit Concordia. Voorzijde van Hotel Homann. daverende ontploffingen hoorde. Later bleek dat deze explosies waren ver oorzaakt door mortiergranaten, welke vanuit de Zuid-zone waren gelanceerd. Eens te meer werd ons, in de Noord- zóne, duidelijk dat wij ons in een precaire positie bevonden en de Britse legerstaf nam dan ook inderhaast maatregelen. De volgende morgen bevond ik me, met de andere leerlingen van mijn klas in het gebouw van het Christelijk Lyceum aan de Dagoweg, toen enkele Britse veldartillerie-batterijen aan de Maclaine Pontweg het vuur openden. Wij dachten echter dat we opnieuw werden beschoten en leerlingen en leraren renden dan ook in wilde paniek naar buiten. Daar werd ons al snel duidelijk, dat dit geen aanval van de kant van de Indonesische nationalisten was, want wij konden de Britse grana ten horen weggieren en ergens in de Zuid-zóne horen exploderen. Dit was het Britse antwoord op de mortier aanval van de middag tevoren. Wij vonden unaniem dat de Britse militaire autoriteiten wel eens hadden mogen waarschuwen, alvorens met die artille rie-barrage te beginnen en we waren dan ook flink kwaad, als reactie op de schrik. Deze beschieting vormde echter een voorproefje van wat het Britse bezet tingsleger in petto had voor de Zuid- zóne en dat moeten de Indonesische nationalisten voorvoeld hebben, want de avond daarop hoorden we in het Zuiden een zware explosie en toen we naar buiten renden, zagen we een gloedwolk als een paddestoel omhoog kolken. Op dat moment was men in de Zuid-zóne bezig het telefoonkantoor aan de Oude Hospitaalweg op te blazen. Meerdere ontploffingen volgden en al gauw was de Zuidelijke hemel rood door de gloed van de vele branden. Die nacht ging het Britse leger tot de aanval over en veroverde heel Zuid- Bandoeng. Enkele dagen later besloot een groepje jongens, onder wie on dergetekende, eens een kijkje te nemen in de Zuid-zóne, waar de Britten het nu ook voor het zeggen hadden. Enkelen van ons waren al in het bezit van een rijbewijs en we wisten een al wat bejaarde Dodge los te krijgen. Wel gemoed trokken we de spoorlijn over, daarbij niet gehinderd door de Ghurka- wachtposten. De stemming sloeg bij mij al gauw om in een weemoedig en verdrietig gevoel, toen ik de Braga terugzag. Wat een onvoorstelbare sfeer van verval hing er hier. De winkels waren grotendeels leeg en geplunderd en sommige vertoonden brandschade. Sociëteit Concordia was helemaal verwoest door brand. Niets herinnerde er meer aan de oude en gezellige winkelbuurt! Ons verkenningstochtje kreeg overi gens een voortijdig einde, want al bij de aloon-aloon werden wij staande gehouden door een stuurs kijkende Britse officier van de militaire politie, die ons op strenge en bitse toon toevoegde: "What the bloody hell are you young brats doing here?! Haven't you even realized that there still could be enemy snipers out here?! Now you youngsters go back to the North zone immediately and that is an order Come on, shift!" Als een stel op katte- kwaad betrapte schooljongens dropen we daarop af. Enkele weken na het voorval met deze MP-officier stonden mijn vader, mijn zusje en ik op het vliegveld Andir, wachtend op onze beurt om aan boord te gaan van een der R.A.F.-Dakota's. Het was nog donker, maar toen we aankwamen landde net de eerste Dakota van die dag, die met brandende navigatie-lichten langs ons heen taxiede. Tegen negenen was het onze beurt en eenmaal aan boord moesten we eerst onze zitplaatsen langs de raampjes ontdoen van het broodmeel, waarmee het toestel tevoren bleek te zijn geladen. De hele cabine leek overigens wel wit bestoven. Enige tijd later draaide de Dakota de startbaan op en begon zijn aanloop. Langzaam zag ik Bandoeng wegglijden in de ochtendnevelen. De sawah's diep onder het vliegtuig lagen er vredig bij, trouwens alles, van regenwouden tot bergen, leek kalmte en rust te ademen, alsof ergeen perang merdeka was. Na de aankomst op Tjililitan, toen de formaliteiten waren vervuld, klom men wij in de laadbak van een vracht auto, die ons naar Tandjung F riok bracht, waar wij aan boord gingen van het rrrè. "Sloterdijk", die pas de moigen daarop vertrok naar Nederland. Zelf wilde ik om redenen van emotionele aard geen getuige zijn van die afvaart en hield me dus op dat moment benedendeks op. Pas toen het schip de straat Soenda invoer vertoonde ik me en stond enige uren later naar de wijkende contouren van Java's West kust te kijken A. POUTS MA RETOUR BANGKOK vaf 1.480,-- RETOUR JAKARTA v.af 1.695,- 31 -daagse verzorgde reis JAVA en Bali v.a. f 3.670,-- GAreisgelisen*" RETOUR BALI v.af 2.150.- RETOUR AUSTRALIË v.af 2.595,- Singel 486 - 1017 AW AMSTERDAM Tel 020 - 23 74 84 Laan van Meerdervoort 291 - DEN HAAG Tel. 070 - 63 83 67 Rokin 52 - AMSTERDAM - Tel. 020 - 24 25 38 23

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1988 | | pagina 23