ORIENT TRAVEL BV
"itrriT
De sociëteit Concordia. Voorzijde van Hotel Homann.
daverende ontploffingen hoorde. Later
bleek dat deze explosies waren ver
oorzaakt door mortiergranaten, welke
vanuit de Zuid-zone waren gelanceerd.
Eens te meer werd ons, in de Noord-
zóne, duidelijk dat wij ons in een
precaire positie bevonden en de Britse
legerstaf nam dan ook inderhaast
maatregelen.
De volgende morgen bevond ik me,
met de andere leerlingen van mijn klas
in het gebouw van het Christelijk
Lyceum aan de Dagoweg, toen enkele
Britse veldartillerie-batterijen aan de
Maclaine Pontweg het vuur openden.
Wij dachten echter dat we opnieuw
werden beschoten en leerlingen en
leraren renden dan ook in wilde paniek
naar buiten. Daar werd ons al snel
duidelijk, dat dit geen aanval van de
kant van de Indonesische nationalisten
was, want wij konden de Britse grana
ten horen weggieren en ergens in de
Zuid-zóne horen exploderen. Dit was
het Britse antwoord op de mortier
aanval van de middag tevoren. Wij
vonden unaniem dat de Britse militaire
autoriteiten wel eens hadden mogen
waarschuwen, alvorens met die artille
rie-barrage te beginnen en we waren
dan ook flink kwaad, als reactie op de
schrik.
Deze beschieting vormde echter een
voorproefje van wat het Britse bezet
tingsleger in petto had voor de Zuid-
zóne en dat moeten de Indonesische
nationalisten voorvoeld hebben, want
de avond daarop hoorden we in het
Zuiden een zware explosie en toen we
naar buiten renden, zagen we een
gloedwolk als een paddestoel omhoog
kolken. Op dat moment was men in de
Zuid-zóne bezig het telefoonkantoor
aan de Oude Hospitaalweg op te blazen.
Meerdere ontploffingen volgden en al
gauw was de Zuidelijke hemel rood
door de gloed van de vele branden.
Die nacht ging het Britse leger tot de
aanval over en veroverde heel Zuid-
Bandoeng. Enkele dagen later besloot
een groepje jongens, onder wie on
dergetekende, eens een kijkje te nemen
in de Zuid-zóne, waar de Britten het nu
ook voor het zeggen hadden. Enkelen
van ons waren al in het bezit van een
rijbewijs en we wisten een al wat
bejaarde Dodge los te krijgen. Wel
gemoed trokken we de spoorlijn over,
daarbij niet gehinderd door de Ghurka-
wachtposten. De stemming sloeg bij
mij al gauw om in een weemoedig en
verdrietig gevoel, toen ik de Braga
terugzag. Wat een onvoorstelbare sfeer
van verval hing er hier. De winkels
waren grotendeels leeg en geplunderd
en sommige vertoonden brandschade.
Sociëteit Concordia was helemaal
verwoest door brand. Niets herinnerde
er meer aan de oude en gezellige
winkelbuurt!
Ons verkenningstochtje kreeg overi
gens een voortijdig einde, want al bij
de aloon-aloon werden wij staande
gehouden door een stuurs kijkende
Britse officier van de militaire politie,
die ons op strenge en bitse toon
toevoegde: "What the bloody hell are
you young brats doing here?! Haven't
you even realized that there still could
be enemy snipers out here?! Now you
youngsters go back to the North zone
immediately and that is an order
Come on, shift!" Als een stel op katte-
kwaad betrapte schooljongens dropen
we daarop af.
Enkele weken na het voorval met deze
MP-officier stonden mijn vader, mijn
zusje en ik op het vliegveld Andir,
wachtend op onze beurt om aan boord
te gaan van een der R.A.F.-Dakota's.
Het was nog donker, maar toen we
aankwamen landde net de eerste
Dakota van die dag, die met brandende
navigatie-lichten langs ons heen
taxiede. Tegen negenen was het onze
beurt en eenmaal aan boord moesten
we eerst onze zitplaatsen langs de
raampjes ontdoen van het broodmeel,
waarmee het toestel tevoren bleek te
zijn geladen. De hele cabine leek
overigens wel wit bestoven.
Enige tijd later draaide de Dakota de
startbaan op en begon zijn aanloop.
Langzaam zag ik Bandoeng wegglijden
in de ochtendnevelen. De sawah's
diep onder het vliegtuig lagen er vredig
bij, trouwens alles, van regenwouden
tot bergen, leek kalmte en rust te
ademen, alsof ergeen perang merdeka
was. Na de aankomst op Tjililitan, toen
de formaliteiten waren vervuld, klom
men wij in de laadbak van een vracht
auto, die ons naar Tandjung F riok
bracht, waar wij aan boord gingen van
het rrrè. "Sloterdijk", die pas de moigen
daarop vertrok naar Nederland. Zelf
wilde ik om redenen van emotionele
aard geen getuige zijn van die afvaart
en hield me dus op dat moment
benedendeks op. Pas toen het schip
de straat Soenda invoer vertoonde ik
me en stond enige uren later naar de
wijkende contouren van Java's West
kust te kijken
A. POUTS MA
RETOUR BANGKOK vaf 1.480,--
RETOUR JAKARTA v.af 1.695,-
31 -daagse verzorgde reis JAVA en Bali v.a. f 3.670,-- GAreisgelisen*"
RETOUR BALI v.af 2.150.-
RETOUR AUSTRALIË v.af 2.595,-
Singel 486 - 1017 AW AMSTERDAM
Tel 020 - 23 74 84
Laan van Meerdervoort 291 - DEN HAAG
Tel. 070 - 63 83 67
Rokin 52 - AMSTERDAM - Tel. 020 - 24 25 38
23