Over Pasardagen, woe koe's en de betrekking tussen hemel en aarde NUMEROLOGIE bepalend voor karakter en levenspad Mevrouw Beer uit Weesp vraagt in een kort stukje, of iemand haar kan vertellen, op welke pasardag zij is geboren. Haar moeder zei altijd tegen haar, dat zij een "Dorro Kassé" was en dat betekent: Geliefde Meester of Meesteres. Toen ik het las, fladderde een Nederlandse uitdrukking mijn hoofd binnen: "Er stond een goede fee aan zijn wieg. En ik zag het verhaal van Doornroosje voor me. Als zij wordt geboren, staat er ook een fee aan haar wieg om het kind te zegenen. Je zou kunnen zeggen, dat mensen altijd hebben geloofd, dat er betrekkingen bestaan tussen de hemel en de aarde. Daarom staan er feeën aan een wieg, daarom staan er engelen aan de wieg van Jezus in Bethlehem en brengen wijzen uit het Oosten hun geschenken. De hemel in de gestalte van een fee of van een engel is bij je, als je geboren wordt. In Moesson van 15 juli (pag. 14) kwam een verzoek van mevrouw Beer uit Weesp aan de lezers om uit te zoeken op welke pasar dag zij geboren was. Er zijn op deze vraag verscheidene reac ties gekomen die wij inmiddels hebben doorgezonden. De laat ste reactie kwam van de heer G. Wassing uit Spanje die niet al leen de vraag beantwoordde maar zich de moeite nam een uitvoerige en duidelijke uitleg te geven van deze moeilijke Ja vaans/Mohammedaanse tijdre kening en de mystieke betekenis. Zeker de moeite waard om ook door u gelezen te worden. Me vrouw Beer is in ieder geval zeer dankbaar voor alle brieven en telefoontjes die ze kreeg. In het goede land, waar de meesten van ons zoveel jaren heel bewust leefden, geloven ze ook, dat er altijd iemand aan je wieg staat. Ze weten, dat de hemel zich met de aarde be moeit. Ze weten, dat er betrekkingen bestaan tussen de hemel van God en de aarde van de mensen. En ze gelo ven, dat ze iets van die betrekkingen in een eeuwenlange oefening hebben leren kennen. DE GEESTENWERELD VAN VAN HIEN H.A. van Hien heeft in het begin van deze eeuw vijf boekdelen vol geschre ven over de "Javaanse geestenwereld en de betrekkingen, die er tussen de geesten en de zinnelijke wereld be staan". Hij vertelt erin over de Javaanse tijd rekening. De twaalf maanden van het Mohammedaanse jaar hebben weken van zeven dagen, die achtereenvolgens Ahad, Senen, Selasa, Rebo, Kemis, Djoemahat en Saptoe heten, overeen komende met onze zondag tot en met zaterdag. Daarnaast is er een vijfdaagse week, die van Hindoe oorsprong is, in de Javaans Mohammedaanse tijdreke ning opgenomen. De namen van die dagen zijn: Wagé, Kliwon, Legi, Paing en Pon, onze pasardagen. Elke dag heeft dus twee namen: één naam uit de zevendaagse week en één naam uit de vijfdaagse. Zo zijn er 7 X 5 35 combinaties mogelijk. In het prachtige boek van Maria Der- mout "Nog pas gisteren leeft het kleine meisje Riek in een mooi huistussen de Lawoe en de Wilis. Op een dag reist ze met haar moeder en haar baboe naar een familielid, dat de "oude meneer" wordt genoemd. De oude meneer woont in de buurt van Diëng. Hij weet veel van de betrekkingen tussen hemel en aarde en van heinde en verre komen de mensen van Java bij hem om raad. In zijn tuin staat ergens een beeld van Ganesha. Riek is erg door alles getroffen, maar de vader van Riek heeft het over het "klungellandje" van de oude meneer en over zijn "hokus-pokus". En als ze erover spreken in de buurt van Diëng, waar hoog in de bergen de oude goden van Java woonden, zegt de oude me neer wat verlegen lachend: "Je moet er natuurlijk een beetje in geloven." De oude meneer spreekt me erg aan. Ik denk, omdat hij zo heel rustig overtuigd is van de betrekkingen tussen hemel en aarde. Voor hem heeft er bij ieders wieg iemand gestaan: een bescherm heilige, zou je kunnen zeggen. Als je wilt weten wie, heb je aan bovenstaande tijdrekening niet genoeg. Dan moet je een tijdrekening raadple gen, die vóór hetjaar78na Christus op Java in gebruik was en bij de komst van de Hindoe Brahmanen in het jaar 50 werd ingevoerd. WOEKOE'S Deze tijdrekening bestaat uit woekoe's oftewel weken van een verschillend aantal dagen. De meest bekende is de zevendaagse week, die een dertigste deel is van het halve woekoejaar van dertig weken. De mensen van Java geloven - geloofden? -, dat in elke woekoe een bepaalde god de wacht hield op aarde. In elke woekoe staat er dan ook een ander bij de wieg van het kind, dat geboren wordt, om het te zegenen. De pasardag van mevrouw Beer is Kliwon. Aangezien zij op dinsdag ge boren werd, is het dus Selasa Kliwon. Maar voorlopig is belangrijker, dat zij werd geboren op de derde dag van de negentiende woekoe, de woekoe Tam- bir. Wie staat aan de wieg van het kind, dat in die woekoe geboren wordt, wie is, om zo te zeggen, zijn beschermengel? In dit geval de hoogste God, die het Javaanse Hindoeïsme kent: Sjiwa, of, zoals, hij heel vaak wordt genoemd: Batara Goeroe, de god, die leraar is, meester. Voor mij is het duidelijk, dat de moeder van mevr. Beer nog weet heeft gehad van de woekoekalender, zoals die ook nu nog op Bali wordt gebruikt. Daarom zal zij gezegd hebben van haar kind: door geboorte is zij een "Geliefde Meesteres", is zij de "Geliefde Batara Goeroe". Zo spreekt men ook in de astrologie immers van: hij is een boog schutter, ook als hij nooit een boog in zijn handen heeft gehad, en van: zij is een maagd, ook als dat al even voorbij is. Men wil eralleen maarmee zeggen, dat iemand onder een bepaald sterre- beeld van de dierenriem werd geboren. En hier geldt: Sjiwa is haar "bescherm engel". Batara Goeroe stond aan haar wieg. H. A. van Hien heeft in uitvoerige verzamelingen de "adatnja" van de "beschermengel" beschreven en de vermoedelijke "tjandranja" van het kind, dat door de "beschermengel" werd gezegend. Het is opgetekend in een moeilijke priestertaai, waar ik me avon den over moet buigen om aan de betekenis ervan te raken. Het zou te ver voeren, daar nu op in te gaan. Ik denk, dat de moeder van mevrouw Beer ook heel goed heeft geweten, dat haar kind geboren is op Selasa Kliwon, de offerdag, waarop men in het donker van de avond, die eraan voorafgaat - want in het donker van de avond begint de nieuwe dag -, wierook brandt voor alle deuren van het huis om de zegen van de hemel te vragen voor het huis en die erin wonen. Tot op vandaag de dag staat het in de meest Javaanse stad van Java, Solo, (lees verder volgende pagina) De numerologie waarover dit boekje gaat is ontwikkeld uit astrologische gegevens en jaren lang getest. De schrijver is ervan overtuigd dat de getallen meer gegevens met zich meedragen dan nu reeds bekend is. Prijs f 27,50, porto f 2,50 BOEKHANDEL MOESSON 14

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1988 | | pagina 14