Over Pasardagen, woe koe's en de
betrekking tussen hemel en aarde
NUMEROLOGIE
bepalend voor karakter
en levenspad
Mevrouw Beer uit Weesp vraagt in een kort stukje, of iemand haar kan vertellen,
op welke pasardag zij is geboren. Haar moeder zei altijd tegen haar, dat zij een
"Dorro Kassé" was en dat betekent: Geliefde Meester of Meesteres.
Toen ik het las, fladderde een Nederlandse uitdrukking mijn hoofd binnen: "Er
stond een goede fee aan zijn wieg. En ik zag het verhaal van Doornroosje voor
me. Als zij wordt geboren, staat er ook een fee aan haar wieg om het kind te
zegenen.
Je zou kunnen zeggen, dat mensen altijd hebben geloofd, dat er betrekkingen
bestaan tussen de hemel en de aarde. Daarom staan er feeën aan een wieg,
daarom staan er engelen aan de wieg van Jezus in Bethlehem en brengen wijzen
uit het Oosten hun geschenken.
De hemel in de gestalte van een fee of van een engel is bij je, als je geboren
wordt.
In Moesson van 15 juli (pag. 14)
kwam een verzoek van mevrouw
Beer uit Weesp aan de lezers
om uit te zoeken op welke pasar
dag zij geboren was. Er zijn op
deze vraag verscheidene reac
ties gekomen die wij inmiddels
hebben doorgezonden. De laat
ste reactie kwam van de heer G.
Wassing uit Spanje die niet al
leen de vraag beantwoordde
maar zich de moeite nam een
uitvoerige en duidelijke uitleg
te geven van deze moeilijke Ja
vaans/Mohammedaanse tijdre
kening en de mystieke betekenis.
Zeker de moeite waard om ook
door u gelezen te worden. Me
vrouw Beer is in ieder geval zeer
dankbaar voor alle brieven en
telefoontjes die ze kreeg.
In het goede land, waar de meesten
van ons zoveel jaren heel bewust
leefden, geloven ze ook, dat er altijd
iemand aan je wieg staat. Ze weten,
dat de hemel zich met de aarde be
moeit. Ze weten, dat er betrekkingen
bestaan tussen de hemel van God en
de aarde van de mensen. En ze gelo
ven, dat ze iets van die betrekkingen in
een eeuwenlange oefening hebben
leren kennen.
DE GEESTENWERELD VAN VAN HIEN
H.A. van Hien heeft in het begin van
deze eeuw vijf boekdelen vol geschre
ven over de "Javaanse geestenwereld
en de betrekkingen, die er tussen de
geesten en de zinnelijke wereld be
staan".
Hij vertelt erin over de Javaanse tijd
rekening. De twaalf maanden van het
Mohammedaanse jaar hebben weken
van zeven dagen, die achtereenvolgens
Ahad, Senen, Selasa, Rebo, Kemis,
Djoemahat en Saptoe heten, overeen
komende met onze zondag tot en met
zaterdag.
Daarnaast is er een vijfdaagse week,
die van Hindoe oorsprong is, in de
Javaans Mohammedaanse tijdreke
ning opgenomen. De namen van die
dagen zijn: Wagé, Kliwon, Legi, Paing
en Pon, onze pasardagen. Elke dag
heeft dus twee namen: één naam uit
de zevendaagse week en één naam uit
de vijfdaagse. Zo zijn er 7 X 5 35
combinaties mogelijk.
In het prachtige boek van Maria Der-
mout "Nog pas gisteren leeft het kleine
meisje Riek in een mooi huistussen de
Lawoe en de Wilis. Op een dag reist ze
met haar moeder en haar baboe naar
een familielid, dat de "oude meneer"
wordt genoemd. De oude meneer woont
in de buurt van Diëng. Hij weet veel
van de betrekkingen tussen hemel en
aarde en van heinde en verre komen
de mensen van Java bij hem om raad.
In zijn tuin staat ergens een beeld van
Ganesha.
Riek is erg door alles getroffen, maar
de vader van Riek heeft het over het
"klungellandje" van de oude meneer
en over zijn "hokus-pokus". En als ze
erover spreken in de buurt van Diëng,
waar hoog in de bergen de oude goden
van Java woonden, zegt de oude me
neer wat verlegen lachend: "Je moet
er natuurlijk een beetje in geloven."
De oude meneer spreekt me erg aan. Ik
denk, omdat hij zo heel rustig overtuigd
is van de betrekkingen tussen hemel
en aarde. Voor hem heeft er bij ieders
wieg iemand gestaan: een bescherm
heilige, zou je kunnen zeggen.
Als je wilt weten wie, heb je aan
bovenstaande tijdrekening niet genoeg.
Dan moet je een tijdrekening raadple
gen, die vóór hetjaar78na Christus op
Java in gebruik was en bij de komst
van de Hindoe Brahmanen in het jaar
50 werd ingevoerd.
WOEKOE'S
Deze tijdrekening bestaat uit woekoe's
oftewel weken van een verschillend
aantal dagen. De meest bekende is de
zevendaagse week, die een dertigste
deel is van het halve woekoejaar van
dertig weken. De mensen van Java
geloven - geloofden? -, dat in elke
woekoe een bepaalde god de wacht
hield op aarde. In elke woekoe staat
er dan ook een ander bij de wieg van
het kind, dat geboren wordt, om het
te zegenen.
De pasardag van mevrouw Beer is
Kliwon. Aangezien zij op dinsdag ge
boren werd, is het dus Selasa Kliwon.
Maar voorlopig is belangrijker, dat zij
werd geboren op de derde dag van de
negentiende woekoe, de woekoe Tam-
bir.
Wie staat aan de wieg van het kind, dat
in die woekoe geboren wordt, wie is,
om zo te zeggen, zijn beschermengel?
In dit geval de hoogste God, die het
Javaanse Hindoeïsme kent: Sjiwa, of,
zoals, hij heel vaak wordt genoemd:
Batara Goeroe, de god, die leraar is,
meester.
Voor mij is het duidelijk, dat de moeder
van mevr. Beer nog weet heeft gehad
van de woekoekalender, zoals die ook
nu nog op Bali wordt gebruikt. Daarom
zal zij gezegd hebben van haar kind:
door geboorte is zij een "Geliefde
Meesteres", is zij de "Geliefde Batara
Goeroe". Zo spreekt men ook in de
astrologie immers van: hij is een boog
schutter, ook als hij nooit een boog in
zijn handen heeft gehad, en van: zij is
een maagd, ook als dat al even voorbij
is. Men wil eralleen maarmee zeggen,
dat iemand onder een bepaald sterre-
beeld van de dierenriem werd geboren.
En hier geldt: Sjiwa is haar "bescherm
engel". Batara Goeroe stond aan haar
wieg.
H. A. van Hien heeft in uitvoerige
verzamelingen de "adatnja" van de
"beschermengel" beschreven en de
vermoedelijke "tjandranja" van het kind,
dat door de "beschermengel" werd
gezegend. Het is opgetekend in een
moeilijke priestertaai, waar ik me avon
den over moet buigen om aan de
betekenis ervan te raken. Het zou te
ver voeren, daar nu op in te gaan.
Ik denk, dat de moeder van mevrouw
Beer ook heel goed heeft geweten, dat
haar kind geboren is op Selasa Kliwon,
de offerdag, waarop men in het donker
van de avond, die eraan voorafgaat -
want in het donker van de avond
begint de nieuwe dag -, wierook brandt
voor alle deuren van het huis om de
zegen van de hemel te vragen voor het
huis en die erin wonen.
Tot op vandaag de dag staat het in de
meest Javaanse stad van Java, Solo,
(lees verder volgende pagina)
De numerologie waarover dit
boekje gaat is ontwikkeld uit
astrologische gegevens en jaren
lang getest. De schrijver is ervan
overtuigd dat de getallen meer
gegevens met zich meedragen
dan nu reeds bekend is.
Prijs f 27,50, porto f 2,50
BOEKHANDEL MOESSON
14