j
ORIENT TRAVEL BV
MIJN DERDE RE/S
(IV) door Dr. J. W. H. Leslie-Miller
Zeven september 1942 moesten wij ons melden bij de kapitein van het MS
Tarakan. Dit schip lag in de haven van New York. Na de kennismaking begaven
wij ons naar onze kajuit, waar wij ons inrichtten.
Toen wij naar het kanon liepen, werden wij tegengehouden door de bootsman
en enkele matrozen, die ons begonnen te sarren en te plagen. Onze uniformen
zinden hun niet. Op het moment dat zij handtastelijk wilden worden, kwam uit
de mast matroos Ouweneel naar beneden. Hij ging tussen ons en de overigen
staan en zei: "Luister Boots, één van deze kanonniers ken ik nog uit Soerabaja.
Het is een goede vriend van me en als je hem maar durft aan te raken, dan is het
met je gedaan en donder ik je overboord Ouweneel was matroos in de
Goebengkazerne toen ik daar dienst deed als adelborst van het korps Mariniers.
Kennelijk had Freek mij direct herkend,
toen ik daar op het dek stond. Hoe dan
ook, de uitspraak van Freek dat hij
iedereen in zee zou donderen als wij
nog langer lastig zouden worden ge
vallen had direct effect. Bootsman en
kornuiten dropen af.
De lange tocht rond de wereld heb ik
veel plezier gehad van deze eenvoudige
matroos uit Rotterdam. Bij moeilijkhe
den konden wij altijd een beroep op
hem doen. Veel heb ik geleerd van
deze zeelieden, die onder de moeilijk
ste omstandigheden hun plicht bleven
doen.
Wij verlieten op 4 oktober 1942 de
haven van New York. In tegenstelling
(vervolg Pasardagen)
op de maandag voor Selasa Kliwon vol
met stalletjes met bloemblaadjes, die
's avonds geofferd worden bij de bran
dende wierook.
Soms vraagt men: kan je zomaar in
zoveel goden geloven? Twee jaar ge
leden stond ik in Singapore in een
Hindoetempel. Iemand - een Hindoe -
kwam naast me staan. "Kijk", zei hij,
"ze denken, dat we veel goden hebben,
maar we hebben er maar één. U bent
waarschijnlijk vader en u bent de man
van uw vrouw en de zoon van uw
moeder. Dat zijn drie heel verschil
lende dingen en in alle drie gedaanten
bent u iemand anders. En toch bent u
dezelfde.
Zo is het met God ook. Hij heeft vele
gedaanten, maar blijft dezelfde."
In psalm 139 is God iemand, die je
heeft geweven in de schoot van je
moeder. Hij openbaart zich daar heel
anders - in een heel andere gestalte -
dan bijvoorbeeld in psalm 2, waar Hij
lacht om het woeden der volkeren. Hij
spot met de machthebbers, maar het is
dezelfde God, dezelfde hemel, die
betrekkingen onderhoudt met de aarde
en haar mensen.
G. WASSING
tot de bemanning van kanon en lucht
afweergeschut op de Jagersfontein,
die overwegend Brits was, was die op
de Tarakan helemaal Nederlands. En
wel twee burgerkanonniers en vijf ge-
militairiseerde kanonniers, waaronder
Dim Scheuer en ik.
Een week later kwamen wij aan in
Cristobal nadat wij veilig de Caribische
zee waren doorgekomen. Cristobal is
de westelijke haven van Panama en
ligt aan het eind van het indrukwek
kende Panamakanaal, dat de Caribische
zee verbindt met de Stille of Grote
Oceaan. Hier moesten wij wachten op
een Noors vrachtschip en een schip,
dat onder Amerikaanse vlag voer. De
schepen waren vol gestouwd met ma
teriaal voor de olieindustrie in Perzië
(nu Iran). Op de dekken van de drie
schepen waren kolossale tanks gebon
den met enorme stalen kabels. De
Tarakan had er zes. Deze tanks waren
naar schatting 1 5 tot 20 meter lang en
hadden een diameter van 5 meter.
Op 23 november 1 942 arriveerden wij
in Freemantle, de haven van Perth. We
waren dus in Australië. Toen ik daar
aan boord ging ontmoette ik Heckman,
luitenant ter zee derde klasse. Met
Heckman was ik adelborst geweest.
Een dag later verlieten de Noor, het
Amerikaanse liberty schip en de Tara
kan de haven van Freemantle. Ditmaal
werden wij voor het eerst geconvoyeerd
door twee Australische oorlogsschepen
en de lichte kruiser "Heemskerck" met
aan boord Lt. ter zee Heckman.
Wij begrepen wel dat de convoyering
niet voor niets was. We kwamen in de
Indische Oceaan waar Japan opper
machtig was.
Enkele dagen na ons vertrek uit Free
mantle kwam ons een schip tegemoet,
dat helemaal alleen voer. Het bleek de
Duitse blokkadebreker "Ramses" te
zijn. Het was op weg van Japan naar
Duitsland en was volgeladen met vitale
goederen voor de oorlogsvoering van
Duitsland in Europa.
Als een terrier schoot Hr. Ms. Heems
kerck weg uit het convooi. Tien minuten
later was de "Ramses" getorpedeerd
en zat de Duitse bemanning in de
sloepen of lagen in het water. Zij
werden weer iets later opgepikt door
de twee Australische oorlogsschepen.
Dat mocht de Heemskerck niet doen.
Na dit gebeuren waren wij meer ge
spannen geworden. Iedere dag werd
er geoefend met het kanon en met de
oerlikans. Oerlikans zijn zware lucht-
afweermitrailleurs met kogels van twin
tig millimeter. Dat materiaal was zwaar
genoeg om vijandelijke vliegtuigen of
onderzeeërs te treffen. Tegen een
zwaar gepantserde raider of oorlogs
schip hadden wij echter niet veel
kunnen uitrichten. Wij waren erg ge
lukkig met de convoyering. Deze duur
de nog enkele dagen. Toen werden de
drie oorlogsschepen uit Australië
midden in de Indische Oceaan afgelost
door een Engelse "zware kruiser" die
ons begeleidde tot aan de Perzische
Golf. In deze golf lagen wij van 14
decembertot22 december voor anker.
Alles wat wij konden zien was water
en zand. Eindeloze woestijnvlaken met
hier en daar een enkele boom.
Om ons niette vervelen gingen wij alle
wapens goed schoonmaken. Het plat
form van het kanon werd van roest
ontdaan door deze weg te bikken.
(wordt vervolgd)
RETOUR BANGKOK v.a1.480,--
RETOUR JAKARTA v.a1.695,--
31-daagse verzorgde reis JAVA en Bali v.a. 3.670,--
(ANVR)
GARANTIEFONDS
REISGELDEN
RETOUR BALI v.af 2.150.--
RETOUR AUSTRALIË v.af 2.595,--
Singel 486 - 101 7 AW AMSTERDAM
Tel. 020 - 23 74 84
Laan van Meerdervoort 291 DEN HAAG
Tel. 070 - 61 50 78
Rokin 52 - AMSTERDAM - Tel. 020 - 24 25 38
15