j ORIENT TRAVEL BV MIJN DERDE RE/S (IV) door Dr. J. W. H. Leslie-Miller Zeven september 1942 moesten wij ons melden bij de kapitein van het MS Tarakan. Dit schip lag in de haven van New York. Na de kennismaking begaven wij ons naar onze kajuit, waar wij ons inrichtten. Toen wij naar het kanon liepen, werden wij tegengehouden door de bootsman en enkele matrozen, die ons begonnen te sarren en te plagen. Onze uniformen zinden hun niet. Op het moment dat zij handtastelijk wilden worden, kwam uit de mast matroos Ouweneel naar beneden. Hij ging tussen ons en de overigen staan en zei: "Luister Boots, één van deze kanonniers ken ik nog uit Soerabaja. Het is een goede vriend van me en als je hem maar durft aan te raken, dan is het met je gedaan en donder ik je overboord Ouweneel was matroos in de Goebengkazerne toen ik daar dienst deed als adelborst van het korps Mariniers. Kennelijk had Freek mij direct herkend, toen ik daar op het dek stond. Hoe dan ook, de uitspraak van Freek dat hij iedereen in zee zou donderen als wij nog langer lastig zouden worden ge vallen had direct effect. Bootsman en kornuiten dropen af. De lange tocht rond de wereld heb ik veel plezier gehad van deze eenvoudige matroos uit Rotterdam. Bij moeilijkhe den konden wij altijd een beroep op hem doen. Veel heb ik geleerd van deze zeelieden, die onder de moeilijk ste omstandigheden hun plicht bleven doen. Wij verlieten op 4 oktober 1942 de haven van New York. In tegenstelling (vervolg Pasardagen) op de maandag voor Selasa Kliwon vol met stalletjes met bloemblaadjes, die 's avonds geofferd worden bij de bran dende wierook. Soms vraagt men: kan je zomaar in zoveel goden geloven? Twee jaar ge leden stond ik in Singapore in een Hindoetempel. Iemand - een Hindoe - kwam naast me staan. "Kijk", zei hij, "ze denken, dat we veel goden hebben, maar we hebben er maar één. U bent waarschijnlijk vader en u bent de man van uw vrouw en de zoon van uw moeder. Dat zijn drie heel verschil lende dingen en in alle drie gedaanten bent u iemand anders. En toch bent u dezelfde. Zo is het met God ook. Hij heeft vele gedaanten, maar blijft dezelfde." In psalm 139 is God iemand, die je heeft geweven in de schoot van je moeder. Hij openbaart zich daar heel anders - in een heel andere gestalte - dan bijvoorbeeld in psalm 2, waar Hij lacht om het woeden der volkeren. Hij spot met de machthebbers, maar het is dezelfde God, dezelfde hemel, die betrekkingen onderhoudt met de aarde en haar mensen. G. WASSING tot de bemanning van kanon en lucht afweergeschut op de Jagersfontein, die overwegend Brits was, was die op de Tarakan helemaal Nederlands. En wel twee burgerkanonniers en vijf ge- militairiseerde kanonniers, waaronder Dim Scheuer en ik. Een week later kwamen wij aan in Cristobal nadat wij veilig de Caribische zee waren doorgekomen. Cristobal is de westelijke haven van Panama en ligt aan het eind van het indrukwek kende Panamakanaal, dat de Caribische zee verbindt met de Stille of Grote Oceaan. Hier moesten wij wachten op een Noors vrachtschip en een schip, dat onder Amerikaanse vlag voer. De schepen waren vol gestouwd met ma teriaal voor de olieindustrie in Perzië (nu Iran). Op de dekken van de drie schepen waren kolossale tanks gebon den met enorme stalen kabels. De Tarakan had er zes. Deze tanks waren naar schatting 1 5 tot 20 meter lang en hadden een diameter van 5 meter. Op 23 november 1 942 arriveerden wij in Freemantle, de haven van Perth. We waren dus in Australië. Toen ik daar aan boord ging ontmoette ik Heckman, luitenant ter zee derde klasse. Met Heckman was ik adelborst geweest. Een dag later verlieten de Noor, het Amerikaanse liberty schip en de Tara kan de haven van Freemantle. Ditmaal werden wij voor het eerst geconvoyeerd door twee Australische oorlogsschepen en de lichte kruiser "Heemskerck" met aan boord Lt. ter zee Heckman. Wij begrepen wel dat de convoyering niet voor niets was. We kwamen in de Indische Oceaan waar Japan opper machtig was. Enkele dagen na ons vertrek uit Free mantle kwam ons een schip tegemoet, dat helemaal alleen voer. Het bleek de Duitse blokkadebreker "Ramses" te zijn. Het was op weg van Japan naar Duitsland en was volgeladen met vitale goederen voor de oorlogsvoering van Duitsland in Europa. Als een terrier schoot Hr. Ms. Heems kerck weg uit het convooi. Tien minuten later was de "Ramses" getorpedeerd en zat de Duitse bemanning in de sloepen of lagen in het water. Zij werden weer iets later opgepikt door de twee Australische oorlogsschepen. Dat mocht de Heemskerck niet doen. Na dit gebeuren waren wij meer ge spannen geworden. Iedere dag werd er geoefend met het kanon en met de oerlikans. Oerlikans zijn zware lucht- afweermitrailleurs met kogels van twin tig millimeter. Dat materiaal was zwaar genoeg om vijandelijke vliegtuigen of onderzeeërs te treffen. Tegen een zwaar gepantserde raider of oorlogs schip hadden wij echter niet veel kunnen uitrichten. Wij waren erg ge lukkig met de convoyering. Deze duur de nog enkele dagen. Toen werden de drie oorlogsschepen uit Australië midden in de Indische Oceaan afgelost door een Engelse "zware kruiser" die ons begeleidde tot aan de Perzische Golf. In deze golf lagen wij van 14 decembertot22 december voor anker. Alles wat wij konden zien was water en zand. Eindeloze woestijnvlaken met hier en daar een enkele boom. Om ons niette vervelen gingen wij alle wapens goed schoonmaken. Het plat form van het kanon werd van roest ontdaan door deze weg te bikken. (wordt vervolgd) RETOUR BANGKOK v.a1.480,-- RETOUR JAKARTA v.a1.695,-- 31-daagse verzorgde reis JAVA en Bali v.a. 3.670,-- (ANVR) GARANTIEFONDS REISGELDEN RETOUR BALI v.af 2.150.-- RETOUR AUSTRALIË v.af 2.595,-- Singel 486 - 101 7 AW AMSTERDAM Tel. 020 - 23 74 84 Laan van Meerdervoort 291 DEN HAAG Tel. 070 - 61 50 78 Rokin 52 - AMSTERDAM - Tel. 020 - 24 25 38 15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1988 | | pagina 15