Wetenswaardigheden omtrent de bouw van een "Spieghel Retourschip" genaamd Op 4 oktober 1 988 werd op- en nabij de scheepshelling, waar een replica van het V.O.C.-schip "Batavia" in aanbouw is, het aldaar nieuw gebouwde informatie centrum "Het Oostvaarders Tolhuis"' met gepaste soberheid, feestelijk geopend. Wie Lelystad van de een of andere richting nadert, behoeft niemand om raad te vragen aangaande de lokatie van dit fraaie schip in aanbouw. Rij maar gewoon naar het water en kijk dan uit naar een oud V.O.C.-schip en al spoedig zult u de imposante contouren van dit toch vrij grote schip in aanbouw ontwaren. "BATAVIA" Scheepsbouwer Willem Vos Om de lezer(es) een idee te geven van de maten van dit schip moge het volgende een indruk verschaffen: Lengte van het schip van hakkeboord tot galjoens leeuw 56,62 m Lengte over de stevens 45,30 m Kiellengte 37,38 m Breedte over de berghouten 1 0,60 m Holte op de uitwatering, gemeten uit bovenkant kiel 5,00 m Holte op het potdeksel (rahout) 8,50 m Breedte op het potdeksel (rahout) 8,50 m Een kijkje "in" het schip, op de buik- denning en de inhouten (spanten) aan stuurboordzijde. De originele Batavia werd in slechts zes maanden gebouwd tegen een kostprijs van 120.000 gulden. Het bouwen van de replica zal zo'n zes JAAR in beslag nemen en zal dan onge veer tien miljoen gulden gekost hebben. Wat hier gebeurt is in wezen uniek: Het oude Spieghel Retourschip de "Batavia", dat in de zeventiende eeuw te Amsterdam voor rekening van de V.O.C. gebouwd werd en dat onder de meest tragische omstandigheden ver ging in 1629 en strandde 50 mijl bewesten Australië op de verraderlijke kliffen van de Abrolhos eilanden, wordt thans nauwkeurig - en tot op de taai nagel nagebouwd. details en wat direkt opvalt is het gebruik van modern gereedschap en apparatuur. De bouw van dit schip en de construc tie van haar delen, is tevens een grondige leerschool voor hen die zich willen bekwamen in de (moderne) houtbewerking en zeer logisch dus, dat modern gereedschap wordt ge bruikt. Het schip wordt geheel gebouwd van Europees hout, deels om de tropische regenwouden te sparen en deels omdat het nu eenmaal in (Noord) Europa eenvoudiger is om persoonlijk rechte bomen uitte zoeken die niet scheluw zijn of bomen met een bepaalde kromming i.v.m. de flauwe kromming van de voorste ven of de grotere kromming van de inhouten (spanten) die immers opge bouwd zijn uit een legger, zitter, oplang en stut. Op 4 oktober 1 985 werd onder leiding van scheepsbouwmeester Willem Vos haar kiel gelegd en de bouw vordert in de loop der jaren gestaag, zodat men verwacht de "Batavia" in de zomer van 1991 te water te kunnen laten en de afbouw begin 1992 te kunnen vol eindigen. Wie de werf betreedt, treft een gezellige drukte aan; meest jongeren zijn inten sief in de weer met de bouw van velerlei 12

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1988 | | pagina 12