Ingatans van een Nonna Griffel (vi) HOOFDACTE Met't springerige gevoel van een dartele jonge geit betrad ik vol verwachting de eerste keer 't terrein van de I.E.V. Kweekschool aan de Papandajanlaan in Bandoeng. Ik was nu "student" en geen "scholier" meer, en in mijn eigen ogen was dat een gewichtige status verbetering. Zelf had ik naar kamers gezocht en een heel geschikt adres gevonden bij een weduwe, wier man op een suikerfabriek had gewerkt, dus dat was een vertrouwde achtergrond. Een gepensioneerde weduwnaar, ook uit de suiker, deed voor haar de boekhouding. Hij woonde bij haar in met z'n dochter, die ook op de I.E.V. Kweekschool was, maar op de Lagere Acte opleiding. Met deze drie mensen kon ik 't direkt al goed vinden, dus dat gaf een prettig veilig gevoel van "thuis" te zijn. Er waren nog een paar andere werkende en studerende jonge mensen in pension, wat de gezelligheid en levendigheid van gesprekken verhoogde. Ik meldde me bij de directeur van de I.E.V. Kweek en zag tot m'n verbazing Prins Hendrik in een wit tropenpak op me af komen! Het was Zijne Koninklijke Hoogheid niet, allerminst, al leek hij er sprekend op. Deze persoon had zelfs een veel autoritairder optreden dan de goedmoedige gemaal van Koningin Wilhelmina. Dat vond ik echter heel begrijpelijk, de heer Greeve had dan ook een veel zwaardere verantwoor delijkheid te dragen, maar diep onder die stijf-gesteven witte jas-toetoep en het dikke vleeslijke omhulsel bleef ik hetzelfde goedige karakter vermoe den, en ik werd daar ook nooit in teleurgesteld. De andere leraren en leraressen waren van hetzelfde soort als ik op de H.B.S. al had meegemaakt. Mijn mede-klasgenoten waren echter anders. Velen, vooral de jonge man nen, hadden al een paar jaar praktijk voor een klas opgedaan na 't behalen van hun Lager Acte, en dat maakte hun natuurlijk volwassener dan mijn voor malige H.B.S. vrienden en vriendinnen. Bij sommigen vergeleken voelde ik me zelfs nog een baby met mijn schamele gouvernante-in-de-rimboe ervaring. Gelukkig waren er nog verscheidene meisjes bij zonder enige zelfstandige praktijk; die waren regelrecht van de Lager Acte naar de Hoofdacte doorge stoomd. Al gauw voelde ik me in de gemoedelijke sfeer van vakgenoten volledig opgenomen. Er werd doorm'n kameraden onderling hevig gedisputeerd over de theoriëen van Freud, Jung, Adler, en alle andere psychologen, filosofen, paedagogen, alle soorten van wijsgeren, héél anders dan onder de lessen van Mère Aquina! maar daarom niet minder leerzaam en interessant voor mij! In 't begin durfde ik m'n mond nauwelijks open te doen, zó overweldigden me deze openhartige zielsuiteenrafelingen. M'n collega's lieten me echter niet met rust en daagden me uit m'n eigen mening ten beste te geven. Het hielp niet me veilig op de vlakte te houden, ik werd als op de pijnbank ondervraagd hoe ik over de meest taboe-onderwerpen dacht. Vaak dacht ik aan m'n conservatief- strenge ouders, wat die ervan zouden zeggen als ze dit allemaal hoorden, maar ik begreep ook dat het een grote verlossing voor me zou betekenen als ik onder hun psychische druk vandaan kwam en m'n eigen opinie en gedach- tengang ging vormen. Het pleit voor het menselijk inzicht van m'n sobats dat ze me een poos met rust lieten als ze merkten dat ik er al te benauwd onder werd, maar dan begonnen ze later bij de eerstvolgende ontmoeting bij één van hen thuis weer opnieuw. Dan had ik er al een paar dagen rustig in m'n pensionkamer over na kunnen denken en kon me dan ook betertegen hen verweren. We hadden ook gezellige feestjes onder elkaar en maakten op de vrije dagen tochten naar Lembang en de verdere wondermooie omgeving van Bandoeng, maar deze gesprekken met mijn rijpere collega's waren voor mijn verdere leven vaak leerzamer dan de lessen op school. Wat heb ik kortgeleden nog veel aan deze Freudiaanse discussies moeten terugdenken, toen ik in de kranten en tijdschriften de ontluistering van Freud's theorie las door hedendaagse Amerikaanse, Duitse, Zwitserse en Oostenrijkse psychologen, paedago gen en sociologen. Dat is echter nu eenmaal het lot van alle wijsgeren; alleen in hun eigen tijd veroorzaken ze opschudding door hun revolutionaire en progressieve ideeën; als ze eindelijk volledig aanvaard zijn, zijn de tijden weer veranderd en komt de oppositie van de nieuwe generatie aan bod; het oude wordt afgebroken en degene die nog heilig aan dat oude gelooft wordt voor ouderwets, halsstarrig en conser vatief uitgekreten. Freud is nu dus volledig in 't moeras getrapt; ik vraag me af over wie de hedendaagse stu denten van de Paedagogische Aca demie nü hun verhitte gesprekken voeren? of maken ze zich daar tegen woordig minder druk om? Eén leraar op het I.E.V. poogde ons ook wat meer in de filosofie van het dagelijkse leven te betrekken. Hij gaf Natuurkunde en Tekenen en was in hart en nieren een artiest. Hij kon ook prachtig toneel spelen, wat hij bewees in de onvergetelijke rol van Prikkebeen in de gelijknamige kinderoperette en balletuitvoering van Ems van de Broeke in Bandoeng. Frits Wagner dwaalde vaak af van z'n natuurkunde lessen op onderwerpen die niets met 't te doceren vak te maken hadden, maar alles met onze menselijke vorming. Het werd niet door iedereen gewaardeerd, sommigen vonden zelfs dat ze niet genoeg waar voor hun schoolgeld kregen! maar voor degenen met 't juiste luisteroor betekenden z'n Rudolf Steiner-achtige opvattingen een opening tot een on vermoede èndere zijde van het gewone sleurleven. Zijn natuurkundelessen waren niet van de besten, doch mij persoonlijk hinderde dat niet; ik had een zeer goede natuurkundeleraar op de H.B.S. in Malang gehad, diens dictaten waren beter dan enig ander leerboek in die tijd. Wagner's tekenlessen waren daaren tegen fantastisch goed, met een heel nieuwe opvatting om alle kinderen, ook de minder begaafden, plezier in tekenen te doen bijbrengen. De ouder wetse methode van Van Steenderen en Toot, die alleen maar op natekenen was gebaseerd en niets aan de eigen fantasie overliet, verwierp hij geheel. In mijn 2e Hoofdacte studiejaar moest ik naar een ander kosthuis verhuizen, aangezien 't eerste ging sluiten. Ik kwam terecht bij een dame die wel 20 kinderen van verschillende leeftijden in huis had; de meesten kwamen van ver afgelegen cultuurondernemingen en de buitenbezittingen, Sumatra en Celebes. De jongste was 6 jaar en ik was de oudste van 't stel. Ik vond 't een vermakelijke troep en kon me alvast op mijn toekomstig beroep trainen om met kinderen van diverse leeftijden om te gaan. Ik had een diepe bewondering voorde 37-jarige vrouw, die deze heterogene groep leidde, met tact, geduld, humor en hartelijk medeleven, zonder opge legd autoritair optreden, zoals ik dat zelf in mijn jeugd helaas had mee gemaakt. De paedagogische leer school die ik daar doormaakte was voor mijn verdere leven bepaald door slaggevend. Toen ik na twee jaar studie m'n Hoofd acte haalde, was 't uit met het boeiende studentenleven in Bandoeng, en moest er weer ernst gemaakt worden met 't zoeken naar een baan. Geen gemakke lijke opgave! nog steeds gingen de heren der schepping vóór. Het femi nistische tijdperk was voor het kolo niale leven van toen nog niet aan gebroken! L.A. 22

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1988 | | pagina 22