WEERZIEN MET INDONESIA Een klein voorbeeldje Vernieuwd Jakarta. Reproduktie uit het dagblad "Pembaruan", want een helikopter heb ik (nog) niet. Dit is Tomang in West-Jakarta, een hele nieuwe buurt vlak "?Tj'deng D't is min of meer een van de gematigdste. De grootste wir-war is, dacht ik, bij Tjililitan met al die tol- en uitvalswegen naar Bogor, Krawang en Tjikampek. Daar wordt men echt bingoencj van!! Maar voor de duidelijkheid: Om heel Jakarta loopt nu een ringweg, de zg. "By-Pass Ondertussen al zwaar verouderd zodat ze haar aan het verbeteren zijn met bruggen, viadukten en tolstukken. Op de foto is die diagonale weg (linksbeneden naar rechtsboven) het stuk van die By-Pass van Kebayoran naar Grogol. En al die wegen naar links gaan naar Tangerang. het vliegveld en verder naar de aansluiting op de Trans-Sumatra- Highway die voor het grootste gedeelte al klaar is en gebruikt wordt. En vier jaar geleden bestond dit niet Vroeger, dus vier jaar geleden, als ik wel eens oude kennissen tegenkwam in Jakarta, ergerde ik me altijd aan hun tirades van: "Adoeh, vreselijk is het hier! Niks meer aan! Voor mij hoeft het niet meer!! Dit is mijn Batavia niet meer!" (En dat met het meest erg geschrokken gezicht erbij!) "Neen, natuurlijk niet!" antwoordde ik dan, "want dit is geen Batavia, maar Jakarta!" En numoet ik helaas zeggen dat hetzelfde MIJ overkwam, toen ik de afgelopen maand oktober voor een maandje vakantie weer terug was in Jakarta. Want het is zo vreselijk ver anderd in die vier jaar dat ik er "absoluut niks meer vondECHT WAAR!! Geef mij dat ouwe vertrouwde Jakarta van een jaar of vier terug maar! Nou was ik door de dokters hier ook al gewaarschuwd dat ik moest oppassen voor de warmte, waar ik beslist niet meer tegen kon, EN DAT WAS ZO maar verder vond ik het te vol en te druk. (Je kon je kont amper keren, zoals de uitdrukking isMaar ja, er zijn in die afgelopen tijd ook zowat drie a vier miljoen inwoners bijge komenEcht waar, men schat het aantal inwoners nu rond de tien miljoen!! Jaja, stoffig vol en vooral warm! En dat komt dacht ik vooral door het uitge breide wegennet. Want om die verkeers chaos een beetje op te lossen hebben ze geprobeerd alle wegen eerst te verbreden. Wat ten koste ging van de weinige bomen die er nog stonden. Dus weg koelte. En wat ze ervoor in de plaats probeerden te zetten zijn nu alleen nog maar hele iele stammetjes die niet groeien willen. Want het aantal kambings is ook verdubbeld en die vreten direkt de weinige blaadjes er van op zodat de boompjes zichnooit ontwikkelen! En nooit wortels krijgen om zand en stof enigszins vast te houden zodat het lijkt op de Sahara tijdens een zandstorm! En omdat de wegen verbreed zijn moesten de pingir-jalan-warungs ook opschuiven, zodat het nou nog voller is/lijkt en je je kont niet meer kan roeren Jakarta is tegenwoordig echt tot "berstens toe VOL!" En verder is de service t.o.v. alle inwoners niet ver anderd en dat betekent dat ze nu helemaal moeten scharrelen met gas, water en licht. Zodat er om de haverklap geen stroom of water is Zodat 't voor die Blanda die ik onder tussen geworden was, helemaal On leefbaar geworden was. Want vaak geen listrik is dus vaak geen stroom voor de fan die mij koelte moet geven en de waterpomp die dan stilstaat, zodat ik geen bad kan nemenEn dan vloek je wel als verwende Blanda en zakt de waardering voor dat land helemaal! (Idioot, terwijl je dat "vroe ger" zomaar pikte en het niks erg vond en kon wachten!). Verder was er erg veel afgebroken en veel bijgekomen. Veel oude bekende stukken en gebouwen (vooral uit de koloniale tijd!) waren er niet meer en veel was erbij gebouwd of voor in de plaats gekomen. Maar dan wel min stens vijf keer zo hoog! Zodat het vertrouwde van vroeger helemaal on zichtbaar verzwolgen leek door het nieuwe hoge en je je ROT moest kijken en zoeken waar het gebleven was! Helemaal niet leuk hoor!! Verder was het verkeer tuurlijk hele maal een ontzettend grote chaos waar niemand meer uitkomt. Omdat overal het kleinere vervoer verboden en ver bannen is (zoals becak, badjaj en sommige soorten oplet) moet ieder een maar zo gauw als kan zelf OOK een auto hebben die overal mag komen, zodat je nu (bijna) alleen auto's ziet en alles helemaal vastloopt en niemand er meer uitkomt! Enne vroeger werd de claxon al veel ge bruikt, moet u nou eens horen!! Nu heeft men er tenminste echt een reden voor.... en dat laten ze dan ook constant horen!! Aan dat verkeer is in de tussentijd tuurlijk behoorlijk gesleuteld. Inder daad mag op een heleboel plaatsen in de binnenstad geen "klein vervoer" meer. Daar heeft men dan grote stads bussen voor in de plaats gedaan. En die komen tot vrijwel waar men wezen moet. De rest moet men dan maar lopen (wat je body best kan gebrui ken!). Die stadsbussen heb je nu in twee soorten. Gewone en snelle. De gewone zijn als vroeger hetzelfde ge bleven, maar die nieuwe snelbus (de PATAS) heeft alleen een bepaald tra ject. En die gaat dan ook verd. snel!! Daar kan je alleen maar bij het begin punt instappen. Verder mag je langs het hele traject alleen maar uitstappen en mag hij geen passagiers meer inladen, wat de snelheid ook ten goede komt Het wegennet is ook behoorlijk veran derd! Ik schafte me meteen de nieuwste stadskaart aan. 'Latest edition" stond er met trots en grote letters op, maar zoals met veel in dat nieuwe en moderne Indonesia klopte er geen donder van en kon het net zo goed de plattegrond van Artapoepoe wezen Maar op die kaart kon je redelijk goed zien dat er heel wat wegen waren bijgekomen. In werkelijkheid kon je dan meemaken dat veel of grote stuk ken ervan snelle "tolwegen" waren geworden, waar je voor 'n paar honderd roeps lekker hard reed en goed kon opschieten. Heel af en toe doet men een beetje Europees (of Amerikaans) en gaan de wegen als een dolgeworden portie bami over-, door en langs mekaar heen zodat je helemaal bingoën wordt en je niet weet waar je naar toegaat of eindigt. Leuk!! (Maar de Indonesiër is er razend trots op!) Er is veel moois en dierbaars afge broken. Bijv. de mooie Harmonie is weg. Dat stuk kolonialiteit heeft plaats gemaakt voor een brede straat. Maar de Schouwburg is in zijn oude glorie hersteld. Het is nu tenminste weer schouwburg. Want vroeger was het veranderd in een buurtbioscoop met vnl. Kungfu en Indiase films. Voor de cliëntele in de buurt van Pasar Baru en zo. 28

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1988 | | pagina 28