WHERE HAVE ALL THE FLOWERS GONE Gesprekje met Wallis de Vries De AVRO heeft iets met Indië en Indische mensen, althans zo lijkt het: stukken van Couperus, tante Lien, Sandra, Amanda Spoel, Indisch mo nument, Halin. De hand van Wallis de Vries? Nee, daar heb ik helemaal geen bemoeienis mee, alleen wel met het Indisch monument waarvoor de AVRO geld heeft ingezameld. Ik zat in het Comité van Aanbeveling en ik voelde mij ook betrokken vanuit mijn tijd bij C.R.M. (begin jaren '80), toen ook monumentenzorg in mijn portefeuille zat en al gesproken werd over een Indisch monument. Voor de rest zijn de Indische gezichten toeval. Hoewel, de AVRO is een algemene omroep en Zwijgend luisteren naar Dick de Hoog tijdens I.E.V.-congres, Soerabaia, ca. 1932. Indische mensenM^sThi e n°Veeft Berretty, Wermuth, Van Stein Callen- felds, Sachse, Van Deventer, Bosscha, Ottolander, Priester, Wilken, Hoffman- Krüseman, Gerhartz, Van de Wall, Zaal berg, De Hoog, Seelig, Dezentjé van Ampel, Knaap, Spel, Van der Steur, Van Mook, Von Faber, Deeleman, Kruyten anderen, nog zovele ande ren die iets betekend hebben, gedaan hebben waardoor hun namen niet ver geten zijn geworden. Nog niet, maar dat staat wel te gebeuren. Want zij die nog opkijken bij het horen van die namen zijn klein in getal geworden en over een paar jaren zal het getal nul zijn. Dan is er geen levende herinne ring meer. Die dan zullen leven, zullen het moeten doen met zoeken in biblio theken, bladeren door boeken en tijd schriften. Dat is natuurlijk ook een uitstekende aanpak om kennis op te doen, maar er is iets dat zal ontbreken. En dat zal een gemis zijn dat zich zal doen voelen. Ik heb het over traditie, overlevering, betrokkenheid, trots, herkenning. Bijvoorbeeld: Dick de Hoog. Zijn leven en vooral zijn werken zijn beschreven in verspreide geschriften die ook in de toekomst geraadpleegd kunnen wor den. Men zal zich dan een beeld van hem kunnen vormen. Maar dat beeld zal afwijken van dat van iemand die zijn vader dikwijls heeft horen vertellen over die man die een bomvolle zaal muisstil geboeid kon laten luisteren naar een uiteenzetting over de koers van het I.E.V. Hij deed dat uit zijn hoofd, zonder papieren. Zonder aan tekeningen te hebben gemaakt, kon hij in zijn slotwoord critici die daarna waren opgestaan op een keurige ma nier tot op het bot villen. Ik bedoel maar: zo'n Dick de Hoog is dan geen vaag figuur, maar hij gaat leven. En hij blijft leven. Wanneer zijn naam valt, kun je je iets voorstellen. Wanneer gevraagd wordt naar "een grote Indo" kun je hem noemen. Dat komt omdat er ook over hem verteld is. Aan de kinderen is iets overgeleverd. Bestaat er een standbeeld van Dick de Hoog? Is er een straat naar hem ge noemd, een fonds, een zaal? Bij mijn weten niet. Net zo min als er iets genoemd is naar andere bekende en belangrijke Indische persoonlijkheden. Uiterlijk zal er niets meer aan hem doen herinneren, aan niemand van die anderen. Maar laat ik een poging doen iets optimistischer te zijn: zullen persoon lijkheden uit de meest recente ge schiedenis van Indische mensen ge koesterd worden in de herinnering van de beroemde "tweede generatie". Wie waren/zijn die persoonlijkheden? Generaal Spoor, Tjalie Robinson, Rob Nieuwenhuys, Eppo Doeve, Ir. Vrijburg, tante Pim, Guus Becker, Nic. Beets Wat zullen die namen over 10 jaar oproepen? En de dag van vandaag, welke groot heden hebben we nu? leder volk, elke bevolkingsgroep heeft de natuurlijke behoefte aan leiders, aan voormannen, voorbeelden, djago's. Als je wilt, kun je ze vinden in de (recente) geschie denis. Maar wie zijn de djago's van vandaag? Voor wie is het Indische gebeuren niet blijvend? Wie zet zich in, wie steekt zijn nek uit? Als we horen dat iemand op een vooraan staande plaats maar iets met Indië te maken heeft, bijvoorbeeld omdat hij daar (toevallig) geboren is, klappen we in de handen en bombarderen hem tot "Indische jongen". Want ook Indische mensen willen zo graag personalities hebben. Wallis de Vries, voorzitter van de AVRO, is "een Indische jongen". Op naar Wallis de Vries. Gerardus Christiaan Wallis de Vries is in 1936 te Batavia geboren. Hij stamt uit een koopmansgeslacht dat al in de 1 7e eeuw naar de Molukken voer om daar de Molukse Handel Vennootschap te stichten. Zijn moeder, E. P. Bijlevelt, komt uit een familie van bestuurs ambtenaren, waarvan de gouverneur van Djocja, J. Bijleveld, de bekendste was. 4 Jaar jong was G. C. Wallis de Vries toen hij met zijn ouders naar Nederland ging om hier verder te blijven. Zijn loopbaan tot nu toe ziet er als volgt uit: Gymnasium B, Hoger Personeel PTT (Voorlinden), Hoofdambtenaar PTT, Wethouder Den Haag, Staatssecretaris C.R.M. en thans voorzitter van de A.V.R.O. en verschillende nevenfunc ties. 30

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1988 | | pagina 30