GELEZEN. J. G.Yssel de Schepper De Militaire luchtvaart van het KNIL 1945-1950 ALLE VERZEKERINGEN "INGET MATI" "AD PATRES" Fa. Johs. Ouwejan Zn. Dankzij individueel en gezamenlijk speurwerk zijn de samenstellers van dit boek, de auteur O. G. Ward en zijn medewerkenden W. J. A. M. de Koek, M. Onnen en R. van Wijngaarden, erin geslaagd een alleszins verantwoord beeld te geven van het onstaan, de organisatie en verrichtingen van de Militaire Luchtvaart van het KNIL in de periode 1945-1950. Haar wetenschap pelijke waarde dankt deze uitgave voornamelijk aan de opsomming van data die anders voor een groot deel de vergetelheid in zouden gaan. Men kan gerust stellen dat ze een betrouwbare gids is bij onze tocht door het woelige na-oorlogse verleden van dit KNIL- korps. Tegelijkertijd is ze een soort gedenk boek geworden voor hen die tot deze luchtmacht hebben behoord. Daartoe hebben de samenstellers gewetensvol de namen opgesomd van de beman ningen van de verschillende soorten vliegtuigen en die van anderen die ook tot de ML-organisatie hebben behoord. Die werden - waar dat te pas kwam - aangevuld met details van hun ver richtingen en met bijzonderheden van soms zeer persoonlijke aard. Bovendien heeft dit boekwerk een politieke dimensie. Zo wordt tamelijk uitvoerig ingegaan op de houding van Britten en Australiërs ten opzichte van het herstel van het Nederlandse gezag in de Indische archipel. Voor de samen stellers van dit boek staat het als een paal boven water vast, dat de Britten en Australiërs in de eerste fase van de "bevrijding" van Indië de Nederlanders zoveel mogelijk buiten alles gehouden hebben. De auteurs hebben zich ont houden van fundamentele kritiek op het Nederlandse en Indische regerings beleid in deze periode. Pas na de beschrijving van de tweede politionele actie en van het aandeel van de ML daarin, wagen zij zich aan het plaatsen van kritische opmerkingen ten aanzien van het regeringsbeleid, zoals dat toen in Nederland en Indië tot uiting kwam in al haar gespletenheid. De weder opstanding van de Indonesische Repu bliek - op 9 maart 1949 door het persbureau Aneta wereldkundig ge maakt - beïnvloedde het moreel van de Nederlandse strijdkrachten nadelig. Het overlijden van de legercomman dant generaal S. H. Spoor op 25 mei daaraanvolgend symboliseert als het ware deze algemene malaise. De auteurs zijn er mijns inziens ook uitstekend in geslaagd de juiste plaats te bepalen van luitenant-admiraal Helfrich als Bevelhebber Strijdkrachten Oosten (BSO) in de wederopbouw van de Nederlands-Indische weermacht in het algemeen en van de Militaire Lucht vaart van het KNIL in het bijzonder. Deze vlootvoogd leren wij in dit boek kennen als een geëxalteerde strateeg in een bijna volledig geïsoleerde posi tie. Hij heeft zich in Britse kringen niet doen gelden als een bevelhebber met open oog en oor voor de veranderde omstandigheden in bezet Nederlands- Indië en voor de bijzondere noden van de Indische gemeenschap na de capi tulatie van Japan op 15 augustus 1945. Samenwerking op lager niveau met de zg. Brisbane-regering van Van Mook en met het Nederlands-Indische legercommando in Australië zou beter op zijn plaats geweest zijn. Daarom zal het de onpartijdige lezer deugd doen te zien hoe het ML- personeel onder vaak primitieve om standigheden door bleef werken aan de opbouw van hun korps. Ondanks de talloze tegenvallers hebben deze man nen het tenslotte voor elkaar kunnen krijgen, dat de ML de haar opgedragen taken zo goed mogelijk kon vervullen. Dat korps had zowel tijdens de poli tionele acties als in de periode daar tussen en daarna geen gemakkelijke taak, al stond de Republikeinse Lucht macht nog in haar kinderschoenen en vormde ze geen wezenlijke bedreiging voor de Militaire Luchtvaart. In het bijzonder boven die gebieden waar de grenzen tussen eigen en vijandelijk gebied niet of zeer moeilijk vast te stellen waren, heeft het ML-personeel zich in het algemeen uitstekend ge houden aan de gevechtsdiscipline. Resumerend kunnen wij constateren dat dit boek een mixtum is geworden van een korpsgedenkboek, een docu ment humain en een geschiedkundig naslagwerk. De adequate illustraties ondersteunen de tekst op juiste wijze. DR. R. DE BRUIN "De Militaire Luchtvaart van het K.N.I.L. 1942-1945" doorO. G. Ward. Uitg. Unieboek - Prijs f 65,—, porto f 1-. hebben het gebracht tot arts, econoom, ingenieur enz. Toen Felix de Braga in '75 weer naar Holland ging, zakte het geheel niet als een kaartenhuis in elkaar. Men zette met grote volharding voort wat hij begonnen was. In '79 werd zelfs een nieuwe stichting opgericht: de Yayasan Sosial dan Budaya "Budhi Angrasa Nugraha", vrij vertaald: Sociaal Cul turele Stichting "Dankbaar Doen", afgekort B.A.N. Het is deze stichting, waarvan Katimin voorzitter is en Felix de Braga coördinator, die het project Mojopuro heeft opgezet. Doel is het ontwikkelen van onderwijs en wel zijnszorg en het behouden van cultuur in desa Mojopuro. Ze kwamen vanuit Mojopuro en om streken naar Jakarta, kregen er oplei dingen en zwierven weer uit over het land. Maar hoe kreeg men hen weer thuis, in hun geboortestreek? Onder meer door middel van projecten in hun streek op te zetten waardoor werk werd gecreëerd. Bovendien worden op die manier voor de thuisblijvers betere levensomstandigheden geschapen. De desagemeenschap heeft samen met B.A.N. een comité ingesteld dat met verschillende ideeën is gekomen om de doelstelling van B.A.N., te ver wezenlijken. In de afgelopen jaren is een degelijke basis gelegd voor meer welvaart en welzijn en dat mede dank zij de inbreng van hen die de opgedane kennis ten nutte hebben gemaakt aan de eigen geboortestreek. Veel is er nog te doen, vooral op het gebied van gezondheidszorg, maardaarwordt hard aan gewerkt. In '68 zag Felix de Braga een jongen vloeren dweilen. 20 Jaar later is de geboortestreek van Katimin een stuk welvarender geworden. R.B. Noot: Voor meer informatie kan men zich wenden tot: Stichting BAN-Nederland Meermanshof 1 5 2312 XL Leiden Alg. Assurantiebedrijf "Argo" Kantoor en woonhuis Corn, de Witt- laan 83, Den Haag, tel. 070 - 55 71 72 Begrafenis- en Crematie-Onderneming Opgericht 1 924 ROUWKAMERS en ONTVANGKAMERS AIRCONDITIONED Kantoren: Fred. Hendriklaan 7 - Den Haag Tel. 070 - 55 64 27 (3 lijnen) 37

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1988 | | pagina 37