Meer Indië in het onderwijs? W indomedia Voor al uw (zaken) reizen naar en door Indonesië.... Nusa Ina regelt alles voor u, transport, logies, regionale tour-pakketten, complete reizen door heel Indonesië. Op grond van onze jarenlange tropenervaring, kunnen wij u vertellen wat u allemaal te wachten staat en hoe uw reis nog produktiever en/of aangenamer kan verlopen in dat verre land. Voordat u aan uw zakenreis begint.... Indomedia verzorgt al uw Indonesische vertalingen en correcties. Nusa Ina reizenindividueel en toch verzorgd. Bij de opening van het symposium "Indië 1941-1949" wees minister Brinkman (WVC) nog eens op de "onderbelichting van ons Indisch verleden". "Inmiddels is op basis van het door mijn collega van Onderwijs en mijzelf geformuleerde jeugdvoorlichtingsbeleid over de Tweede Wereldoorlog in relatie tot het heden een totaal-plan ontwikkeld, dat primair is voor de eerste klassen van het voortgezet onderwijs. Belangrijk onderdeel van dit projekt, dat in 1 990 klaar moet zijn, is de aanmaak van een serie van acht video-banden met persoonlijke getuigenissen van mensen uit het verzet en slachtoffers van de vervolging. Bij de toewijzing van financiële middelen voor dit project is uitdrukkelijk de voorwaarde gesteld dat één deel geheel gewijd dient te zijn aan het Indische verhaal. Vanuit de onderwijswereld is mij melding gemaakt dat met name in geschiedenislessen bewust meer aandacht besteed wordt, of gaat worden, aan het Indisch deel van onze geschiedenis. Aan u vertegenwoordigers van allerlei onderwijsinstanties, rust mede de plicht de huidige en toekomstige generaties op te voeden met kennis van het verleden en de les voor te houden die een ieder hieruit dient te trekken." Krijgt Indië inderdaad meer aandacht in het onderwijs? Het begint er inderdaad op te lijken. De algemene belangstelling in ons land vindt ook zijn weg naar het onderwijs. In het gehele voortgezet onderwijs (dat is dus: lbo, mavo, havo en vwo) is in 1 988 en 1989 één van de twee verplichte onderwerpen bij het schriftelijk examen geschiedenis Nederlands-Indië 1918- 1949. Reden voor het Museon in Den Haag om een tentoonstelling te maken over Indië-lndonesie 1900-1962 (23 december tot 2 april). Er is echter weinig reden voor al te grote verwachtingen. Tijdens het symposium wees onderwijsspecialist Hooghoff al op het probleem van de omvangrijke inhoud en het beperkte aantal lesuren voor ge schiedenis: volgens het nieuwe wetsvoorstel van mi nister Deetman totaal tweehonderd in de eerste drie klassen van het voortgezet onderwijs (leerlingen van twaalf tot zestien jaar). Dat betekent: nog geen twee lesuren per week, waarin de gehele geschiedenis van prehistorie tot heden behandeld zou moeten worden! Tal van andere evenzo belangrijke onderwerpen vragen daarbij om aandacht, bijvoorbeeld: de Tweede Wereldoorlog in Europa, ontwikkelings educatie (Noord-Zuid verhouding) en milieu-educatie. In de lagere klassen van het voortgezet onderwijs is geschiedenis een verplicht vak. Als een docent geschiedenis in deze klassen aandacht besteedt aan Indië, dan zal het heel moeilijk zijn om het goed te doen in de beperkte tijd. Hoeveel lesuren zou je bijvoorbeeld nodig hebben om leerlingen echt goed te laten begrijpen wat de achtergrond is van die 2 50.000 tot 300.000 mensen die na de oorlog vanuit lnd(ones)ië naar Holland zijn gekomen? In de hogere klassen van het voortgezet onderwijs (zestien tot achttien jaar) is geschiedenis een keuzevak. Slechts onge veer dertig procent van de leerlingen kiest het. Het is dus maar een klein deel dat over Indië examen moet doen, er veel tijd aan moet besteden, en misschien ook wel naar de tentoonstelling in het Museon gaat. En na 1 989 is er geen tijd meer om bijzondere aandacht aan Indië te besteden, want dan zijn er weer andere (evenzo belangrijke) examenonderwerpen. Volgens de uitnodiging beoogde het sym posium een eerste aanzet te geven tot correctie en aanvulling op de gangbare geschiedschrijving. Maar er waren ook onderwijskenners uitgenodigd in het forum. En ook Brinkman wees in zijn openings rede op de "plicht" van het onderwijs inzake "het Indische deel van onze ge schiedenis". Het bleek weinig zinvol om geschied wetenschap en geschiedenisonderwijs gelijktijdig ter discussie te stellen. Onder de aanwezigen waren er die wilden dis cussiëren over (wetenschappelijke) details, terwijl een ander gekomen was om te praten over Indië in het basisonderwijs. Het programma hinkte op twee gedachten, namelijk: wat WETEN we over Indië, en wat ONDERWIJZEN we over Indië. Beide zaken vroegen volop om aandacht, en kregen dat daardoor allebei onvoldoende. Jammer, een gemiste kans. Vorig jaar besteedde Ralph Boekholt al aandacht aan schoolboeken die speciaal voor het geschiedenisexamen over Indië zijn geschreven (zie Moesson 32: 1 2 en 13, 1988). Geschiedenisonderwijs vandaag is niet meer wat het is geweest; het is méér dan het is geweest! De docent geschiedenis moet niet alleen kennis op wetenschappe lijk verantwoorde wijze samenvatten, simplificeren of selekteren. Hij of zij moet daarbij ook volop rekening houden met de hedendaagse maatschappij en de heden daagse scholier. Laat ik als voorbeeld de positie van Indo-Europeanen in het voor oorlogse Nederlands Indië nemen. Vraag 1 (vanuit de wetenschap): Hoe zal ik die toestand uit het verleden op basis van wetenschappelijke publikaties, maar ook kort en duidelijk uitleggen? Vraag 2 (vanuit de maatschappij): Waar om is het vandaag belangrijk dat scholieren zich met dit onderwerp (en niet een ander) bezighouden? Mag je verwachten dat ze meer begrijpen van de hedendaagse en toekomstige samenleving, als ze zich heb ben verdiept in een andere multi-culturele samenleving? Vraag 3 (vanuit het kind): Leren scholie ren wel echt iets, als ze het onderwerp van de les beschouwen als een ver-van-mijn- bed-show? Welke (deel-)onderwerpen vinden scholieren zelf interessant, en welke niet? En hoe maak je iets interes sant en boeiend? Gebruik maken van foto's, films, fragmenten uit romans, her inneringen? Iemand uitnodigen die het nog kan navertellen? Welke vragen stellen scholieren zelf aan het verleden? Meestal krijgt vraag 1 de meeste aandacht, maar is dat ook terecht? Wat vindt u zelf van het volgende schoolboekfragment? "De Indo-Europeanen vormden niet alleen de kern van het leger, maar ook van de politie, de justitie en het Binnenlands vertalingen Laan v. Meerdenroort 326 A 2563 AM Den Haag reizen op maat Tel. 070 - 63 39 23 10

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1989 | | pagina 10