Symposium: een gemiste kans J. G.Yssel de Schepper DOORLOPEND KREDIET ALLE VERZEKERINGEN "Oorlog en verzet in Nederlands-lndië 1941-1949 en de voorlichting aan de na oorlogse generaties" was het thema van het symposium, dat op 7 december 1988 in Noordwijkerhout plaatsvond. De bijeenkomst was - op initiatief van het Ministerie van W.V.C. - georganiseerd door Censie, de Stichting Herdenking 1 5 augustus 1 945, de Vereniging Kinderen uit de Japanse Bezetting en Bersiap en het Algemeen Pedagogisch Studiecentrum. Bestuur. Zij vormden een wereld op zich, waren sterk aan Indië gebonden, maar leefden in twee culturen (de Europese en de Indische)." (Uit: Kalkwiek/de Beer, Studiegids 1988, Amsterdam 1986, p. 65). Wetenschappelijk juist of niet, maar be zien vanuit vraag 2 en 3 moet er door de docent nog heel wat gedaan worden, voordat er sprake is van goed geschiede nisonderwijs. Alleen deze twee zinnetjes uit het hoofd leren heeft weinig zin: kennis zonder werkelijk begrip. Jammer genoeg gebeurt dat maar al te veel. Dit was ook de kern van het betoog dat mevrouw Zonneke Matthee hield bij de opening van de tentoonstelling Indië/ln- donesië 1900-1962 in het Museon op 22 december. Zij hield zich bezig met de vraag: welke aansluiting is er mogelijk tussen de musea en het onderwijs? Als voorzitter van Vereniging van docenten geschiedenis en staatsinrichting in Neder land (VGN) bood zij deskundige hulp aan bij voorbereiding van historische tentoon stellingen. Net als zoveel ander onderwijs materiaal is de tentoonstelling Indië/lndo- nesië 1900-1962 duidelijk vooral vanuit bovengenoemde vraag 1 gemaakt. En dat terwijl er bij zoveel docenten juist behoefte bestaat aan hulpmiddelen die kunnen helpen bij vragen 2 en 3. Een docent van een grote scholengemeenschap vertelde me tijdens de borrel na de bezichtiging, hoe moeilijk het was om zijn leerlingen enthousiast te krijgen voor het onderwerp "Indië". Daarop vertelde ik hem hoe ik kort geleden een lang (laten we maar zeggen) vraaggesprek had met een Indi sche kennis van 85 jaar oud. Hoe ik deze "ooggetuige" (die gelukkig beschikte over een fantastisch geheugen) mijn vragen over het verleden had gesteld. De docent werd ineens enthousiast. "Heb je niet zo iemand voor in mijn klas?" vroeg hij me direkt. Zonder er echt over na te denken, gaf ik hem het telefoonnummer van Moesson. Ik weet niet of hij al heeft gebeld. Ik weet ook niet of iemand bij Moesson hem zo maar kan helpen. Het was maar een ideetje. Ik denk dat veel docenten geschiedenis graag Indische mensen een uurtje in hun les zouden willen ontvangen, om na te vertellen hoe het leven in Indië vóór de oorlog was. Ik denk dat veel Indische mensen graag antwoord zouden willen geven op de vragen die de leerlingen aan hen stellen. Misschien is het ideetje wel goed genoeg om nog op terug te komen. Tom van der Geugten docent geschiedenis aan de lerarenop leiding te Amsterdam Het symposium was met name bedoeld voor leerkrachten in het basis- en voort gezet onderwijs, leerplanontwikkelaars en andere bij het onderwijs betrokkenen. Doel van de studiedag was het geven van een aanzet tot correctie van en een aan vulling op de gangbare geschiedschrijving over de Tweede Wereldoorlog in Neder land, die duidelijk eurocentrisch is, ofwel: buiten Europa is er ook wat te doen geweest. J. Zwaan (oud-archivaris Rijksinstituut voor Oorlogsdocumentatie), C. A. Hes- husius (oud-officier) en dr. J. J. P. de Jong (o.m. auteur van "Strijd of diplomatie", een proefschrift over de dekolonisatie van Indonesië) waren de belangrijkste spre kers. Achteraf praten mag gemakkelijk zijn, zinloos is het niet. Je kunt dingen leren voor een volgende keer, opdat dan het "bezint eer ge begint" bewaarheid wordt. Laatstgenoemde wijsheid heeft het bij het 7 december-symposium duidelijk moeten afleggen tegen de drang om het sympo sium via de geijkte paden te doen slagen: een ministeriële opening, lezingen, lunch en een forum. Die drang stond bovendien onder extra spanning omdat het de eerste keer was dat bij het onderwijs betrok kenen via een symposium hun Indische kennis bij konden spijkeren. Was een symposium lang geleden een drinkgelag met tafelgesprekken en gezel lige omgang, thans heet het een weten schappelijke bijeenkomst te zijn ter bespreking van een bepaald onderwerp waaraan een hele dag (of meer) gewijd wordt. Misschien zou het 7 december- symposium wel geslaagd zijn indien via tafelgesprekken en niet via altijd even boeiende lezingen tot kennisoverdracht was gekomen. Want dat de bijeenkomst geen gevoel van "we hebben wat geleerd" had opgeleverd, was voor de meeste van de ruim 250 deelnemers duidelijk. Zeker, men kreeg een map mee naar huis met daarin samenvattingen van de lezingen, maardiekun je ookoverde post versturen. De dag zelf was het midden in een materie springen, waarvan blijkbaar werd aange nomen dat die en alles wat eraan vooraf ging reeds als redelijk gesneden koek was. Dat was nu een grote misvatting en de belangrijkste oorzaak van het falen van het symposium. We hebben hetal meergezegd: Indië was meer dan oorlog. Als W.V.C., allerlei orga nisaties en heel veel mensen het erover eens zijn dat het in Nederland nog altijd schort aan kennis over het voormalige overzeese gebiedsdeel (en het daardoor ook ontbreekt aan wezenlijk begrip van een fenomeen als Indische Nederlanders), wanneer vervolgens het wenselijk wordt geacht dat via het onderwijs en jeugd- voorlichting een inhaalmanoeuvre wordt ondernomen, dan is het toch niet logisch en ook niet zinnig om te beginnen èn te eindigen met oorlog en bersiap. Het ophangen van een grote schoolkaart en het door middel van een "proefwerkje" de kennis van de aanwezigen peilen, mag dan simpel lijken maar het is wel effectief om iedereen met beide benen op de grond te krijgen en te doen inzien dat het niet zo gek is om te beginnen bij het begin, ook als het om Indië gaat. En dat begin was niet de Tweede Wereldoorlog. Jazeker, de aanwezige onderwijsgeven den zullen voortaan niet vergeten om ook 1 5 augustus te noemen in hun lessen en als dat de bedoeling was van de organi satie, dan is het symposium geslaagd. Maar we kunnen ons niet voorstellen dat enkel aan dat doel een hele dag geleerd bij elkaar zijn nodig is. R.B. Alg. Assurantiebedrijf "Argo" Kantoor en woonhuis Corn, de Witt- laan 83, Den Haag, tel. 070 - 55 71 72. Altijd makkelijk geld achter de hand Weer kunnen opnemen wat is afgelost Meer persoonlijk advies van uw vertrouwd adres Kwijtschelding bij overlijden man en vrouw Setiakawan financieringen. Sinds 1968. Telefoon 013 - 35 01 05 VOORBEELD Krediet Maand Theor. Kred. verg. Eff. p. jaar termijn 2% looptijd p. mnd. 1 5.000 300 66 0.87 10.954 25.000 500 65 0.83 10.427 30.000 600 65 0.83 10.427 40.000 800 65 0.83 10.427 50.000 1000 65 0.83 10.427 TILBURG, Oerlesestraat 150 Karei Doormanweg 9, 3317 ZD DORDRECHT, tel. 078 - 18 08 66 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1989 | | pagina 11