HIROHITO (1901-1989) Deel 13 <o KEIZER HIR WIE GAAT ER NAAR ZIJN BEGRAFENIS? MEISJES UIT DE OORLOG Hirohito is dood. Wie gaat er naar zijn begrafenis? Wanneer u deze twee eerste regels een paar keer over leest, zal het u opvallen dat er iets niet klopt. "Wie gaat er naar zijn be grafenis?" is geen logische eerste reactie op de mededeling dat Hirohito dood is. Een logische reactie zou bijvoorbeeld wel zijn "Waaraan?" of "Eindelijk gerechtig heid" of "Wat naar", maar niet "Wie gaat er naar zijn begrafenis?" Toch staat deze vraag, die bij het ter perse gaan van dit nummer nog niet beantwoord is, als enige reactie centraal. En natuurlijk is dat van alle kanten verklaarbaar en de beslissing van de regering is niet zonder belang. Echter: Ook de dood van Hirohito heeft vooreerst menselijke aspecten. Zijn dood zal toch niet vrijblijvend zijn voor met name Indische oorlogsgetroffenen. Het zal toch iets teweeg brengen voor ieder persoonlijk, leder zal kortere of langere tijd nodig hebben om dat in te bedden in zijn of haar houding ten opzichte van de oorlog. Deze mogelijkheid die geschapen is door de dood van Hirohito kan voor een ieder van het grootste persoonlijke belang zijn. Die mogelijkheid moet dan ook als eerste worden gezien na de mededeling "Hirohito is dood" en niet "Wie gaat er naar zijn begrafenis?", als een nieuw stuk poten tieel ongenoegen èn frustratie nu Hirohito er niet meer is. Want dan wil men niet bevrijd worden, en laat men zich gevangen nemen door de twee maten waarmee Nederland meet. Red. Keizer Hirohito was de 124e keizer in een onafgebroken reeks, die sedert meer dan 26 eeuwen op de chrysantentroon zetelt, en behoorde daarmee tot een van 's werelds oudste regerende dynastieën. Volgens overlevering stamt het Japanse keizerlijke huis af van de zonnegodin Amaterasu en besteeg de eerste keizer, Jimmu Tenno in 660 v. Chr. de troon. Hirohito werd op 29 april 1901 geboren als zoon van keizer Yoshihito en keizerin Sadako en trad in 1921 op als regent voor zijn geesteszieke vader, die hij bij diens overlijden op 25 december 1 926 opvolgde. Hij was de langst regerende keizer uit de Japanse geschiedenis. Tijdens zijn lange regeringsperiode brak Hirohito met vele eeuwenoude tradities. Hij was de eerste Japanse keizer die het buitenland bezocht, toen hij in 1921 in verschillende Europese landen (o.a. Engeland en Nederland) te gast was. Als regent was hij voorstander van een meer democratisch regeringssysteem, maar na de moord op de liberale premier Takashi kregen de militairen steeds meer de overhand in de politieke gang van zaken. In 1924 huwde hij, alweer tegen de traditie, prinses Nagako Kuni No Miya uit de familie Shimaze, terwijl de conventie eiste dat de keizers trouwden met vrou wen uit het geslacht Fujiwara. Uit dit huwelijk werden vier dochters en twee zoons, onder wie kroonprins Akihito (1 933) geboren. Sedert de 9e eeuw waren de keizers weinig meer dan een symbolisch staats hoofd, terwijl de werkelijke politieke macht werd uitgeoefend door een shogun (een soort hofmeier) behorend tot de machtige clans, de Fujiwara's, de Mina- mota's, de Ashikaga's en de Tokugawa's. Het shogunaat werd in 1 867 afgeschaft en in 1 868 werd Japan een constitu tionele monarchie onder de keizer. De snelle modernisering en expansie van Japan nam toen onder keizer Mutsuhito (1 867-1 91 2) een aanvang. Deze expansie bereikte tijdens de regering van zijn kleinzoon Hirohito haar hoogte punt met de bezetting van Mandsjoerije in 1 931 en een groot deel van China na het uitbreken van de oorlog met dit land in 1 937 en van Zuid-Oost-Aziëin W.O. II. In de jaren dertig kreeg de oorlogspartij steeds sterkere invloed, en deze was het ook, die onder leiding van de in okt. 1 941 aan het bewind gekomen premier Tojo, de oorlog in de Pacific doordreef. Tegelijkertijd beleefde Japan onder de zelfde regering het dieptepunt in zijn historie met de capitulatie op 1 5 augustus 1 945. De capitulatieen het vredesverdrag van San Francisco in 1951 betekenden het einde van het toenmalige Japanse imperium. Het grondgebied werd toen weer tot de Japanse eilanden terug gebracht. Na de capitulatie moest de keizer afstand doen van zijn goddelijke status, maar bleef volgens de nieuwe grondwet van 1 946 staatshoofd, symbool van de staat en van de eenheid van het volk. Volgens een duizendjarige gewoonte begint bij de troonsbestijging van elke keizer een nieuwe periode met een eigen jaartelling. Voor zijn regeringsperiode koos Hirohito de naam Showa (lichtende vrede). CH.M. Het medio november 1 988 verschenen deel 13 ("Bijlagen en Register") van de serie "Het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog" geschreven - in opdracht van de Staat - door dr. L. de Jong kan de toets der kritiek niet door staan. Wie de publicaties ter zake in de verschillende bladen heeft gevolgd, weet inmiddels dat met name het ontbreken van een zaakregister in deel 1 3 meer dan zomaar een gebrek is. Maar ook in het wel opgenomen personenregister zijn man co's aan te wijzen, evenals in de opsom ming van de zogeheten medelezers van de concepten. De "verantwoording" van De Jong voor de totstandkoming van het werk bevat weinig nieuws, maar wellicht dat hij daarbij gedacht heeft dat er weinig te verantwoorden valt voor een geschied werk van 13 delen waaraan 32 jaren zijn besteed! Het belangrijkste van deel 1 3 zit 'm in de daarin opgenomen wijzigingen die aan gebracht moeten worden in de delen 1 t/m 1 2. In 1 1 A moeten er 64 wijzigingen worden aangebracht. Het merendeel daar van betreffen zaken van ondergeschikt belang. Enkele correcties - in Moesson van 1 december 1 988 noemden wij er twee - zijn echter wel interessant, omdat die toch iets zeggen over hetgeen De Jong niet behandelt in zijn "verantwoor ding", namelijk zijn kennis van en zijn visie op Nederlands-lndië. Zo is daar de Borobudur, waarvan De Jong in 1 1A zegt dat het een Hindoeïs tisch kunstwerk is. In deel 1 3 echter zegt hij dat "beter gesproken kan worden" (dus niet: moet worden) van een Boed dhistisch bouwwerk. Natuurlijk, we kunnen zeggen dat dit maar een kleinigheidje is, tegen de ach tergrond van 1 3 delen geschiedenis nog minder dan een slip of the pen. Maar dit is geen verschrijving meer, ook niet zo maar een kwestie van nagelaten verificatie. Dit is bewijs van complete onwetendheid en als gevolg daarvan totaal gebrek aan inzicht. Het Oosten met zijn geheel andere godsdiensten, zeden, gewoonten en tra dities wordt door dr. L. de Jong niet, maar dan ook helemaal niet begrepen en aan gevoeld. Dat is geen schande voor dr. De Jong, MAAR SCHRIJF ER DAN OOK NIET OVER. Geef wat Indië betreft de opdracht terug aan de Staat! Maar goed, De Jong heeft toch geschreven en wat er van gekomen is weten we. En hoeveel zinnige argumenten door met name het Comité Geschiedkundig Eer herstel ook zijn en worden aangedragen. De Jong en zijn werk zullen tot in eeuwig heid gelauwerd worden al is het duizend maal tegen beter weten in. En al die lofprijzingen maken het onmogelijk wezenlijke gebreken te (h)erkennen. En juist die (h)erkenning zou de beste waar dering voor De Jong betekenen. Want niets en niemand is alleen maar goed. R.B. Vrouwenvormingscentrum De Born (Bornweg 1 2 te Bennekom, tel. 08389 - 1 41 31) organiseert in januari en april 1989 cursussen voor vrouwen die de Japanse bezetting en bersiap hebben doorgemaakt. Uitgebreide informatie hier over kan worden opgevraagd op boven vermeld adres en telefoonnummer. 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1989 | | pagina 2