VOETSTAPPEN
EIND JANUARI VERSCHIJNT
IN EEN ANDERE WERELD
BU DE VOORPLAAT
Hoe vaart
SPECIALE INTEKENPRIJS GELDIG TOT EN MET 28 FEBRUARI
TUNAS Trade, Tours Travel
385 Beeklaan
2562 AZ DEN HAAG
International B.V.
(Foto: Harry van Lawick van Pabst)
Tropisch, schilderachtig, romantisch, onze
voorplaat is alles tegelijk. Dat schilder
achtige typeert de fotograaf die niet alleen
prachtige foto's maakt, maar bovendien
ook prachtig schildert. Harry van Lawick
van Pabst is een naturalist, hij schildert
naar de natuur. Zijn (zelf ontwikkelde)
techniek richt zich op een volmaakte weer
gave van wat hij ziet. Geen rare fratsen en
vrije interpretatie. De natuur is volmaakt
vindt Harry en als je de mens zijn gang laat
gaan verpest hij alles, want niet iedereen
is goed bij z'n hoofd. Gelijk heeft hij, maar
ja, we leven nu eenmaal met een zelf
geschapen vrijheidsgedachte en als u zin
heeft om een klapperboom paars te verven
met vijgebladeren dan kan Harry u dat niet
beletten. Maar hij kan en mag dan wel uit
zijn vel springen, leest u maar elders in dit
blad.
Maar daar wilde ik het niet over hebben.
Dit vredige vissersdorpje Labuan (om
geving Pelabuan Ratu) waar bij de monding
van de kali de vissersprauwen aan de
steiger liggen, heeft me aan het piekeren
gebracht. Wat heeft de mens vanaf de
schepping ontzettend veel te maken gehad
met vaartuigen! Van drijvende boom
stammen tot gigantische oceaanstomers,
dat moet ook wel want onze aardopper
vlakte is voor tweederde met water bedekt.
Is het dan niet logisch dat de mens, zodra
hij het rechtop lopen onder de knie had
(leuk gezegd) zich ook te water wilde
begeven, want hij moest en zou naar de
overkant. Dus een paar boomstammen
aan elkaar gebonden en later een mooi
vlot gebouwd. Daarna begon het uithollen
van boomstammen en toen raakten de
scheepsbouwers op dreef. Schitterende
fregatten, galjoenen. Zelfs mijn broer (11
jaar was hij toen) knutselde ze in elkaar op
aanwijzingen van Jules Verne, Kapitein
Marryat en Paul d'lvoi wiens boeken hij
verslond.
Eens zag ik hem bezig met engelen
geduld priegelige zeiltjes bevestigen op
een stukje hout, waar ik een oude klètèk
(badkamer-klomp) van mijn moeder uit
herkende. Drie schepen had hij klaar, de
Spaanse Armada stond klaar te vertrekken
toen het noodlot toesloeg. Ik kukelde uit
het raamkozijn waar ik overheen hing om
naar Lud te kijken die onder het raam
bezig was. Met één slag de hele vloot
verpletterd. Het verdriet beiderzijds was
groot. Voor Lud vond ik het erger. Mijn
bondjol en schaafwonden waren snel
vergeten, maar voor Lud betekende het
opnieuw beginnen. De conquistadores
moesten wachten tot een nieuwe vloot
was gebouwd. Van Ma kreeg Lud een
kwartje om nieuwe klompen te kopen.
Maar nieuw hout was moeilijker te
bewerken, zei hij. Ik weet het niet, ik ben
nooit in de scheepsbouw geweest.
Dat was in de tijd dat ik "Schuitje varen,
theetje drinken, varen we naar de Over
toom. Drinken we zoete melk met room,
Verhalen uit de mystiek en het
paranormale samengesteld door
H. W. M. J. Rijnders
Een selectie uit goena-goena verhalen
verschenen in de eerste jaargangen
van het tijdschrift Tong-Tong.
Rijnders laat ze voorafgaan door
mysterieuze vertellingen die hij
zelf optekende en van een
inleiding voorzag.
plm. 220 pagina's
f 33,50. Daarna f 38,50 porto f 5,50.
Bestel nu schriftelijk of telefonisch bij
BOEKHANDEL MOESSON, Prins Mauritslaan 48A, 2582 LS Den Haag
tel. 070-54 34 66.
zoete melk met brokken, kindje mag niet
jokken!" zong. "Wat zijn brokken, waar is
de Overtoom" wilde ik weten. "Weet ik
niet", zei Ma, "zorg maar datje nooit jokt!"
"Van jokken komen brokkendacht ik
later, maar dat blijkt niet altijd op te gaan,
anders zou er van mij geen stuk meer heel
zijn geweest
35 Jaar later liep ik met mijn kinderen
langs die Overtoom (Amsterdam). Geen
water te zien en overvaren konden we
niet, nauwelijks oversteken, zo druk was
het er. Zonder brokken bereikten we toch
de overkant. Waar kon je zoete melk
krijgen. Maar wat zagen we daar? Een
echte Indische winkel waar je van alles
kon krijgen, boemboes en ketjap en tahoe!
Een échte Indische winkel in Amsterdam
anno 1954. Dat was beter dan zoete melk
met brokken.
Na de "Johan van Oldenbarnevelt" die
onze levenskoers totaal veranderde, heb
ik altijd het gevoel overgehouden dat ik
een vreemde haven was binnengelopen.
Weliswaar met vele bekenden en landge
noten maar dat betekende alleen dat je in
hetzelfde schuitje zat. Toch niet tussen
wal en schip terecht gekomen, als zij die
achterbleven. Flauw hè, al die scheeps
uitdrukkingen, maar ik zei u al, we zijn een
zeevarend volk geweest dus zit je met die
gezegden opgescheept. Hoge zeeën ge
trotseerd, bakens verzet en geleerd je niet
in de boot te laten nemen, de boot af te
houden en het roer zelf in handen te
houden.
Als ik zondags met mijn vriendin en de
honden ga wandelen zegt ze bijna altijd:
"We moeten voortmaken, want ik geloof
dat er weer een schip met zure appelen in
aantocht is". Met de zure appelen bedoelt
ze gewoon "regen". Er is geen land waar
zoveel schepen met zure appelen in de
lucht hangen als hier. Van die zure appelen
komt natuurlijk ook die zure regen.
Ons zeevarend volkje dat vijf eeuwen
geleden de wereldzeeën bevoeren hieren
daar mooie stukken land veroverde heeft
nu een baan aan wal. De mooie stukken
land zijn teruggegeven aan de respectieve
lijke eigenaars, maar al met al heeft dat nu
wel mijn bestaan hier en nu teweeg ge
bracht. Ik zit in het schip dat "Nederland"
heet dit stukje te typen bij die prachtige
foto van vissersprauwen. Stoomschepen,
plezierboten, trawlers, houtschepen,
sampans ik heb op alles wat op water
drijft gevaren en ben er altijd zeeziek van
geworden.
Daar kan ik een boek mee vullen. Doe ik
niet. Laat me u in deze eerste Moesson
van het nieuwe jaar toewensen dat u altijd
de wind mee mag hebben en uw koers de
juiste zijn. Niet vaarwel, maar "vaart wel"
goede mensen!
LILIAN DUCELLE
Telex: 34193 tunas nl.
Telefoon 070 - 63 92 27 63 89 94
Uw Indonesië en Verre Oosten reis op de maat van uw beurs en
wensen gesneden!
Agent voor Europa van PT. TUNAS INDONESIA TOURS TRAVEL Jakarta
Kantoren. Medan, Padang, Yogya, Surabaya, Bali, Ujung Pandang, Bandung, Singapore,
Honkong, USA.
3