GEIEZEN. JAKARTA/BATAVIA Het centrum van het Nederlandse koloniale rijk in Azië en zijn cultuur historische nalatenschap. In de reeks Cantecleer kunstreisgidsen is onlangs bovengenoemde schitterende gids verschenen, die in 343 pagina's een zeer uitgebreid overzicht biedt van de boeiende cultuurhistorische nalatenschap uit de Nederlandse koloniale tijd, zoals die thans in Jakarta nog te vinden is. Deze heeft zich in een tijdperk van meer dan drie eeuwen ontwikkeld in Batavia, de toenmalige hoofdstad van het Nederlandse koloniale rijk. Van een kleine handelspost groeide Batavia uit tot de millioenenstad, die zij nu is. Zoals deze gids laat zien, is er van die koloniale erfenis nog heel veel overgebleven, zowel uit de V.O.C. tijd als uit de 1 9e en 20e eeuw. Het eerste deel van het boek geeft een overzicht van de geschiedenis van de stad en de ontwikkeling hiervan in de loop der tijden. De geschiedenis van het tegenwoordige Jakarta gaat terug tot minstens de 1 2e eeuw toen hier voor het eerst een nederzetting was, Sunda Kelapa geheten, die in 1 527 door Bantam werd veroverd en toen werd herdoopt in Jayakarta (de "stad van de Volledige Overwinning"). De datum van deze verovering, 22 juni wordt tegenwoordig gevierd als de verjaardag van de stichting van Jakarta. Op 30 mei 1619 werd Jayakarta bij de inneming door J. P. Coen geheel verwoest en op de puinhopen werd het nieuwe Batavia gebouwd. In de jaren 20 van deze eeuw, toen het koloniale verleden van Batavia een brede belangstelling kreeg, werd een begin gemaakt met het behoud en onderhoud van historisch belangrijke gebouwen. Veel van dit werk ging weer teniet tijdens de Japanse bezetting en de revolutietijd. In de regeerperiode van president Soe- karno was er weinig of geen aandacht voor de monumenten uit de koloniale tijd. Er ging toen ook veel verloren, o.a.de Amsterdamse poort (het laatste restant van de ingang van het oude kasteel) die werd afgebroken terwijl de meeste land huizen uit de compagniestijd ook verloren gingen. Het gouverneurschap van Ali Sadikin (1968-1979) bracht een hernieuwde belangstelling voor de Nederlandse cul tuurhistorische erfenis en hij nam het initiatief tot het groots opgezette herstel van de historische benedenstad, die na 1972 werd uitgevoerd en waarbij talrijke belangrijke historische gebouwen werden gerestaureerd en voor het publiek toe gankelijk gemaakt, zoals het oude stadhuis, het museum Wayang, de Uitkijk en West- zijdse Pakhuizen. In 1 987 werd de oude Stadsschouwburg gerestaureerd. In het tweede deel van de gids worden de verschillende routes door de stad en de bezienswaardigheden, die men op deze routes aantreft, beschreven. Allereerst de Kota of Benedenstad, dat het oudste deel van het Batavia uit de Compagniestijd vormt en dat nog veel kenmerken bezit (o.a. het oorspronkelijke, rechthoekige stratenplan) uit de begintijd. Oude woon huizen uit de V.O.C.-tijd vindt men aan Kali Besar, die nog het karakter van een Nederlandse stadsgracht heeft bewaard. Het hoogtepunt van het stadsbeeld in de Kota wordt gevormd door het prachtig gerestaureerde Stadhuisplein met het oude Stadhuis (gebouwd in 1 707-1 71 0 en het meest indrukwekkende en best bewaarde bouwwerk uit de V.O.C.-tijd), waar het Historisch Museum van de stad Jakarta is gevestigd. In de onmiddellijke omgeving ervan ligt ook het Wayang-museum (het vroegere Stedelijk Museum van Batavia), dat een zeer bezienswaardige wayang-collectie bevat. Op een binnenplaats (waar vroeger de Hollandse kerk stond) bevindt zich een gedenkplaat met het graf van Coen en fraaie grafstenen van andere G.G.'s uit de oude, afgebroken kerk. In de Kota vindt men ook nog oud- Hollandse huizen, pakhuizen, de Uitkijk en de Compagnieswerf. Een bijzondere bezienswaardigheid is de Portugese Buitenkerk (de kerk van de Mardijkers), de enige kerk uit de compagniestijd in Jakarta, die bewaard is gebleven en waar men o.a. het graf vindt van G.G. Zwaarde- croon en welgestelde Mardijkers. Iets voorbij de Portugese Buitenkerk lag het beruchte gedenkteken van Pieter Erner- veld, dat in 1 985 werd overgebracht naar Taman Prasasti, het voormalige Europese kerkhof Tanah Abang. Een tweede route voert door het voor malige Weltevreden en omgeving (Jakarta Pusat). Het buitenhuis van G.G. Reinierde Klerk(1 777-1 780), ingesloten Hollandse stijl en gelegen in een mooie tuin, vormt voor de bezoeker een oase van rust in het moderne Jakarta. Thans is er het Arsip Nasional (Nationaal Archief) gevestigd. De gebouwen in dit deel van de stad dateren merendeels uit een latere periode dan die in de benedenstad. De Stads schouwburg, het vroegere Waterlooplein (Lapangan Banteng) en omgeving met de neo-gothische kathedraal, het "Witte Huis" (Daendels' paleis, thans ministerie van Financiën), de vroegere militaire sociëteit Concordia, het voormalige Volksraadsgebouw, nu ingericht als nationaal monument onder de naam Gedung Pancasila, waarSoekarnoin 1945 de beginselen van de Pancasila ontvouwde. De neo-klassieke Willemskerk (Gereja Imanuel) uit 1837 bevat de grootste verzameling religieus Oudhollands zilver werk in Indonesië. Het paleis Rijswijk (Istana Negara) was een van de weinige huizen die al voor de 1 9e eeuw langs Rijswijk stonden, het was oorspronkelijk een landhuis. Erachter ligt het in 1879 gebouwde Istana Merdeka (paleis Konings plein), waar in 1 949 de ondertekening van de souvereiniteitsoverdracht plaats vond. Een bezoek waard is zeker ook Taman Prasasti (het park van de gedenkstenen), dat een gedeelte van het oude Europese kerkhof Tanah Abang vormt en waar bij de ruiming van het kerkhof de historisch meest belangrijke en bezienswaardige grafstenen werden herplaatst. Het is tegelijkertijd een mooi wandelpark. Behalve het graf van voor Batavianen bekende kapitein Jas, vindt men er de graven van verschillende G.G.'s en van Olivia Raffles. Wie nog niet moe is van het zien van al deze bezienswaardigheden, kan nog een kijkje nemen in het Museum Nasional (het voormalige museum van het Bataviaasch Genootschap van Kunsten en Wetenschappen), die o.a. Compag nieskamers en een schatkamer bevat met een schitterende verzameling gouden en zilveren traditioneel-lndonesische kunst voorwerpen, voornamelijk sieraden en hoogwaardigheidstekenen, naast collec ties volkenkunde en prehistorie en vroege historie van Indonesië. De derde route voert langs de zeven Oudhollandse landhuizen, die de wel gestelde burgers van Batavia in de late 1 7e en 18e eeuw lieten bouwen om de benauwd geworden stad te ontvluchten. De rondgang door Jakarta wordt besloten met een uitstapje naar de eilanden in de baai van Jakarta, waar naast het bezoek aan overblijfselen uit de V.O.C. tijd (fortifi caties en een oud kerkhof) op sommige eilandjes (met name Pulau Bidadari en Pulau Ayer) gelegenheid is tot strand- vermaak en een maaltijd. De gids Jakarta/Batavia, met talrijke foto's (in kleur en zwart/wit) besluit met een hoofdstuk Praktische Informatie (o.a. adressen van ambassades en consulaten, eten en drinken, feestdagen, fooien, geld en bankzaken, gidsen, inreis- en verblijfs- formaliteiten, omgangsvormen, telefoon- telegraaf- en postverkeer, uitgaansleven en verkeer en vervoer). De in historie geïnteresseerde toerist zal bij zijn bezoek aan Jakarta veel plezier beleven aan deze gids. CH.M. Jakarta/Batavia, het centrum van het Nederlandse koloniale rijk in Azië en zijn cultuurhistorische nalatenschap - door Drs. J. R. van Diessen. Prijs f 52,50, porto f 5,50. 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1989 | | pagina 17