BRIEVEN 0 OVER. PROJEKTOOST-INDISCHE SPOORWEGMENSEN ORIENT TRAVEL BV INDISCHE SPEKKOEKEN De geschiedenis van de spoorwegen in het voormalig Nederlands Indië maakt deel uit van de Nederlandse geschiedenis, evengoed als van de Indonesische. Hierbij gaat het niet in de eerste plaats om de geschiedenis van de drie bedrijven. Het gaat om meer: ook de geschiedenis van een beroepsgroep die vaak zeer verbonden was met het bedrijf, het materieel, de organisatie, de beroepsgenoten, ja waar mee eigenlijk?, moet beschreven kunnen worden. Van de Spoorwegmaatschappijen is veel materiaal overgebleven. Hoewel de ge schiedenis van de maatschappijen nog lang niet uitputtend is beschreven bestaat die mogelijkheid wel door het ruim aan wezige archiefmateriaal. Maar in de ge schreven bronnen kunnen historici niet zoveel vinden over de beroepsgroepen van de spoorwegmensen. Dus voor het te laat is moeten zoveel mogelijk gegevens daarover vastgelegd worden. In Nederland kan dat d.m.v. interviews, die op cassette bandjes worden opgenomen en daarna (summier) uitgewerkt. Het spoorweg museum is bereid om de aan het maken van de interviews verbonden onkosten te betalen. Beroepshistorici die over vol doende tijd beschikken zijn bereid belan geloos deze gegevens te gaan vastleggen. Deze historici weten vrijwel niets van het onderwerp (zoals de meeste Nederlan ders), zij weten ook vrijwel niets van de technische zaken van het spoorwegbedrijf (zoals de meeste Nederlanders), maar zij zijn geïnteresseerd. Zij zijn getraind in het analyseren achteraf van wat zij in ge schreven of gesproken bronnen vinden, en daardoor kunnen zij gaaandeweg specifiekere vragen gaan stellen: 1. Hoe kwam men bij de (Indische) spoorwegen terecht? Wat voor oplei ding, of toevalligheden, of toekomst verwachtingen, en wat voor mogelijk heden waren er? 2. Hoe verliep het werk daar? (in het begin: inwerken?, later: carrière?, bijzonderheden over het omgaan met mensen met verschillende achter gronden?, enz.) 3. Waarmee was men bezig? Ook emotio neel (niet bedoeld is strikte privé- relaties, maar i.v.m. het werk). 4. Belevenissen die typisch zijn voor plaats en tijd, mogelijk van allerlei soort, of ver schillend door de verschillende om standigheden. 5. Hoe was het om zo n bedrijf/klimaat/ omgeving/samenleving/etc. te werken en te leven? De oorlog ook, de tijd erna ook.) 6. Werken bij de spoorwegen, was dat iets bijzonders? (Inkomen, status, faci liteiten, sociaal verkeer, vrijetijds besteding, enz.) Mogelijk komen er in de loop van de jacht op informatie meer, en preciesere vragen. De aanleiding voor dit projekt was een bezoek van mw. drs. M. Langenbach aan het Spoorwegmuseum te Utrecht. De Indische locomotief die daar staat (erbarmelijk volgens deskundigen, maar dat ontging haar) maakte opeens iets zichtbaar van ooit gehoorde verhalen over het landschap, van ooit gehoorde trotse geluiden over de spoorwegen daar. Het museum bleek zeer geïnteresseerd in haar voorstel om een projekt 'Oost Indische Spoorwegmensen' in gang te zetten. Ten eerste omdat het bestuur het verzamelen van dit soort gegevens be langrijk vindt, ten tweede omdat er iets met die locomotief gebeuren moet (grote dure opknapbeurt). Mogelijk kan er na 1 989 (1 50-jarig bestaan spoorwegen in Nederland) iets worden opgezet dat in bredere kring aandacht trekt. Er zijn historici die belangeloos gegevens willen verzamelen. Het museum steunt het projekt. Werkt u mee? Mevr. Drs. M. Langenbach Agnieten- straat 5, 3512 XA Utrecht, tel.030 - 31 03 51. BESCHEIDEN Persoonlijk zie ik "onze" bescheidenheid (Moesson 1 febr.jl.) meer als beschavings vorm - tegenhanger daarvan is brutaliteit - en daar hebben we een grondige hekel aan. We weten echt wel, dat bescheiden heid in Nederland geen deugd is. We hebben zeker diverse gevolgen ervan ondervonden, en toch kunnen we het niet laten. Je kunt ook zeggen, we zijn onszelf ge bleven ondanks de vaak bittere nasmaak, want zouden we brutaal-eisend en schreeuwerig zijn geworden, dan zou de Indo zich zelf verloochenen. We hebben al genoeg bijzonderheden om die er nog bij te hebben. Ja zeker, je wordt witheet als je die barre onzin van "Indië-kenners" hoort, ik kan me levendig indenken hoe jij je voelt. En dat gebeurt te vaak, dat verkeerde mensen "kennis" gaan overdragen, die horen zichzelf graag. Laat ze maar beginnen met zich te verdiepen in het verschil c.q over eenkomst van de Indonesiër en de Indo. Persoonlijk maak ik al verschil tussen Indië en Indonesia. Als we het over Indië hebben, dan zitten daar generaties met een scala van herinneringen aan vast. Dat album wordt in het laatste hoofdstuk besloten met - de oorlog - bersiap en tenslotte Exodus! Het boek "Indië" is dan uit! Finito! INDONESIA is een boek met een héél ander verhaal - en geen verhaal van een Dr. We willen graag een Indië museum - het zal er wel komen - ongetwijfeld. Al was het maar als bezienswaardigheid over een afgesloten verleden. Een gene ratie verder zullen er geen getuigen meer zijn en twee generaties erbij en de Indo is opgelost. Want weinig van onze nazaten stellen belang in ons verleden. Willen ze later weten hoe hun voorouders in Indië gelachen en gehuild hebben dan moeten ze de moeite nemen, om de bundels Moesson uit het stof te halen, want daar proefje het wel en wee - voel je de vreugde en pijn - van toen! Mijn boek "Indië" heb ik dichtgeklapt toen ik 30 jaar was en geloof me - het deed goed zeer. E. F. ROBIJN RETOUR BANGKOK v.aƒ1.480,-- RETOUR JAKARTA v.a1.695,-- 31-daagse verzorgde reis JAVA en Bali v.a. f 3.670,-- garantiefonds REISGELDEN RETOUR BALI v.aƒ2.150,--!!! RETOUR AUSTRALIË v.af 2.395,-- Singel 486 - 1017 AW AMSTERDAM Tel. 020 - 23 74 84 Laan van Meerdervoort 291 DEN HAAG Tel. 070 - 61 50 78 Rokin 52 - AMSTERDAM - Tel. 020 - 24 25 38 TANTE NON's Franko thuis in speciale verpakking. Min. 500 gram f 20- Min. 750 gram 25,- stort op giro 38 92 616 Mevr. F. Y. ROBERT-FLAMAND Mozartlaan 629, 5011 SPTILBURG Tel. 013 -56 08 35 9

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1989 | | pagina 9