Henri Maclaine Pont en het ontwerp van de Technische Hogeschool in Bandoeng door Ben F. van Leerdam De laatste jaren is in Indonesië en Nederland de belangstelling gegroeid voor de bouwkundige en stedebouwkundige erfenis van de Nederlanders in het toenmalige Nederlands-lndië. Een complex dat een heel bijzondere plaats inneemt, is de gebouwengroep van het ITB (Institut Teknologi Bandung), vroeger de "Technische Hoogeschool Bandoeng", een ontwerp van de Indische architect ir. H. Marclaine Pont. Veel gegevens over de bouw zijn in de loop der tijd verloren gegaan. De speurzin van Ben F. van Leerdam bracht echter onverwacht veel authentiek materiaal uit deze bouwtijd. Aan de hand hiervan schetst hij een beeld rond het ontwerp van het complex van de hogeschool. Henri Maclaine Pont ledereen die een studie maakt over de Nederlandse invloeden op het bouwen in Indonesië wordt snel geconfronteerd met het uitzonderlijke complex van de voormalige Technische Hogeschool in Bandoeng. Reeds in 1920 bracht de vormgeving van de toegangsgebouwen de gemoederen in beweging. Bijzonder was ook de wijze waarop de bouwruim ten over het terrein verdeeld zouden kunnen worden, terwijl zij toch op een logische wijze gekoppeld waren. Na tuurlijk waren er voor- en tegenstan ders van de toegepaste stijl en het gebruik van materialen. Tijdens mijn laatste bezoek aan mijn geboorteland in 1 988 sprak ik o.a. met Prof. Dr. D. A. Tisna Amidjaja. Deze was vanaf 1 969 tot 1 976 rector van het ITB geweest. Het viel mij op dat de eerste vraag die hij mij stelde de vorm geving van de gebouwen betrof. Want was die vorm geving nu ont leend aan de stijl van de Minangkabau (Sumatra) of niet? Door deze vraag weet ik, dat de stijlvraag omtrent de gebouwen nog steeds actueel is. Het is interesssant om ons af te vragen wat Maclaine Pont bewoog bij de ont wikkeling van een dergelijke specifieke situering en vormgeving van de ge bouwen. Wat inspireerde hem bij het vormen van de fraaie silhouetten, de keuze van de gebruikte materialen en het raffinement van het detail? Want immers hierdoor slaagde hij erin om de uitzonderlijke serene sfeer te creëren. We weten ook dat in zijn tijd in Indië twee denkstromingen moeten hebben bestaan: de ene denklijn meende dat amper van een oorspronkelijke Javaanse kunst gesproken kon worden en dat Nederland de kunst van het bouwen naar diens kolo niën moest brengen. De andere vond dat er wel degelijk sprake was van een oorspronkelijke Javaanse kunst. Van deze laatste groep was Maclaine Pont een van de voorvechters. Eens had hij een diepgaande studie gemaakt van de manier waarop sinds vele eeuwen Ja vaanse bouwwerken tot stand komen en bovendien met hun omgeving har moniëren. Toen kwam het moment dat zijn opgedane kennis en ervaring hem inspireerden bij het ontwerpen van de Indische Technische Hogeschool. Oosters milieu Het oosters milieu was Henri Maclaine Pont niet vreemd. Hij werd in 1884 geboren in Meester Cornelis. Het ge slacht PONT kwam daarentegen uit Noord-Holland. Daar noemde men zich afstammelingen van 't Hoen, één van de bekende aanvoerders van de Water geuzen, die tegen de Spaanse overheersing heeft gestreden. Maar aan de naam merken we dat Henri ook voorvaderen in Schotland had, want vanaf

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1989 | | pagina 18