Wat Opa Kaka mij vertelde
droegen deze bedragen respectievelijk
7 237.483,49 en 7 1 5.968,56 of
totaal 7 253.452,05.
Dit fonds groeide in 1987 derhalve
met 7 7.821,75.
Het banksaldo per 31-1 2-1 988
bedroeg 7 1 1.762,05,
hetwelk als volgt is te splitsen
Banksaldo Fonds 1 25 dzd7 12.449,22
Banksaldo Fonds
ex KNIL-ers Indonesië
Banksaldo Bruine Bus
Kapitaal
7 3.668,05
4.405,22
7 50,00
7 11.762,05
Specificatie Banksaldo
Fonds 125 duizend
Saldo per 1-1-1 988
bij ABN
Bijgekomen
aan rente en giften
7 15.968,56
7 9.183,95
7 25.152,51
7 7.626,64
7 26.827,32
Uitgaven 7 30.556,28
plus provisie
"/- rente 4e kw. 1 987
7 19,83 7 321,43
Bewaarloon 1987
typewerk 7 200,00
Porto 7 75,- - K.v.K.
7 60,-
7 31.232,54
-/- f 4.405,22
aan de Charitatieve Fondsen overge
boekt 7 5. 162,30, derhalve totaal
7 24.362,98, hetgeen ƒ2.161,97
meer is, dan 1 987. Aan steun en Kerst-
krandjangs werd in 1 988 een bedrag
van 7 31.232,54, zulks inclusief Bank
en Portokosten, uitgegeven. Bij een
ontvangst van 7 24. 362,98 en een
uitgave van 7 31.232,54 kwamen wij
7 6.869,56 te kort, welk bedrag ver
meerderd met in 1 989 geboekte 1 988
regarderende onkosten van 7 18,72
Provisie "/- rente 4e kwartaal 1 988,
7 328,36 Bewaarloon 1988, 7 60,-
K.v.K., 7 275,- Typewerk en 7 60,-
Porto, een totaal te kort geeft van
7 7.626,64.
Balans per 31-12-1988
DEBET
Vordering op Tjalie Robinson BV
5.162,30
65,00
Vastgezet aankoop
5/1000 7/4% Hoogovens
87/93 Koers 98,30
rente 1 9 dg. provicie
en beursbelasting
7 5.026,65
Overboeking
rente n. Bruine Bus
7 7.626,64
7 12.653,29
Saldo per 31-12-1988 7 12.499,22
Specificatie Banksaldo
Fonds ex KNIL-ers in Indonesië
Saldo per 1-1-1 988 7 2.593,05
Bijgekomen v. donateurs 7 1.075,00
Saldo per 31-12-1988 7 3.668,05
Specificatie Banksaldo
Bruine Bus
Saldo per 1-1-1988 "/- 7 128,09
Bijgekomen t/m
31-12-88 (waarvan
7 804,35 in balans
1987 7 17.748,77
Bijgekomen v. adoptie 7 1.100,00
Bijgekomen aan rente 7 480,00
Overboeking van rente
Fonds 1 25 dzd
7 1 1.762,05
Bruine Bus
Fonds Ex KNIL-ers
Bezit
ABN Rekg. crt.
no. 51.65.15.749
2/1000 8%% Oblig.
Ned. 77-79/93
Koers 103 7 2.060,-
1 7/1000 6V4% Obl.
Ned. 87-97
Koers 99 7 16.830,-
1 15/1000 6% Obl.
Bullit 87-91
Koers 101.10
7 1 16.265,-
25/1000 714% Hoog
ovens 87-93
Koers 102.50
7 25.625,-
557 Participaties
ABN Obligatiefonds
Koers 58,34
7 32.495,38
Depositorekening no. 51.56.96.811
per 31-12-1988
Spaardeposito ABN
5. j. vast
7/4%
7/4%
63/4%
5%%
7 1 0.000,00
7 5.000,00
7 5.000,00
7 1 0.000,00
Depositorekening
no. 51.57.84.614
per 31-12-1988
Spaardeposito ABN
6 j. vast
8!4% 7 7.500,00
8/% 7 7.500,00
6%% 7 1 7.500,00
7 255.775,38
7 272.764/73
Aan giften en donaties voor Kerstkran-
djangs ontvingen wij in de Bruine Bus
gedurende 1988 7 19.200,68 plus
eerst in 1 989 door Tjalie Robinson BV
CREDIT
Kapitaal Erven
Tj. Robinson 7 25,^Z
Kapitaal Erven
Hr. v.d. Lee
7 25,00
ABN Rek. Crt.
Bewaarloon 1 988
7 328,36
Provisie "/-
rente 4e kw. '88
7 18,72
Onkosten Bruine Bus
7 410,00
Bruine Bus
Beleggingen
7 7.000,80
Fonds 125 dzd
Beleggingen
7 248.774,58
Fonds 125 dzd
Banksaldo
7 12.449,22
Fonds ex KNIL-ers
in Indonesië
7 3.733,05
7 272.764.73
Toen ik de lagere school doorlopen had,
stuurde mijn vader mij van Ambon naar
Java, naar mijn oom te Meester Cornelis.
Oom plaatste mij op de geweermakers-
school, maar het beviel me daar hele
maal niet, ik had veel meer belangstelling
voor automobielen.
Ik liep dus weg van mijn oom en de
geweermakersschool en meldde mij bij
de Autohandel Verwey en Lugard te
Batavia, waar ik werd opgeleid tot
chauffeur-monteur. Ik kreeg een kamer
achter in het gebouw, en was in de tijd
dat ik geen dienst had, zo vrij als een
vogel. Ik was er met vier jongelui, alle
Indische jongens, en een paar inlandse
toekangs.
De firma importeerde de automerken
Fiat, Spijker, Vlam en Oryx. Eén auto, de
Fiat van G.G. Van Heutsz, een land
au lette, 80 PK motor, moest op gang
gebracht worden door middel van een
luchtpomp, waarvan de luchtdruk op de
zuigers werkte. Niet altijd sloeg de
motor meteen aan. Als het mislukte,
moesten we weer opnieuw pompen.
De heerScheffer, uitgezonden monteur
chauffeur van de Spijker-autofabriek
Trompenburg heeft mij opgeleid. Later
leidde ik op mijn beurt, weer Indische
en Indonesische jongens op. Als er een
nieuwe auto verkocht was, moest ik
hem afleveren. Meestal waren het grote
auto's, die naar ondernemingen moes
ten, o.a. aan Jhr. Boreel, administrateur
van de thee-onderneming Parakan Salak;
aan de oude heer Crone van Tjitjoeroeg;
ook aan Generaal Van Dalen.
Ook de auto voor G.G. Van Heutsz heb ik
afgeleverd. Ik heb toen enige maanden
in het Paleis te Buitenzorg gelogeerd en
moest de G.G. naar Batavia en terug
rijden totdat zijn eigen chauffeur, die
door mij werd opgeleid, geheel volleerd
was.
Jeugdverhaal van K. E. van Hout
verteld aan Emilie Intveld
opgeschreven voor zijn
kleinkinderen
31