Wat Opa Kaka mij vertelde droegen deze bedragen respectievelijk 7 237.483,49 en 7 1 5.968,56 of totaal 7 253.452,05. Dit fonds groeide in 1987 derhalve met 7 7.821,75. Het banksaldo per 31-1 2-1 988 bedroeg 7 1 1.762,05, hetwelk als volgt is te splitsen Banksaldo Fonds 1 25 dzd7 12.449,22 Banksaldo Fonds ex KNIL-ers Indonesië Banksaldo Bruine Bus Kapitaal 7 3.668,05 4.405,22 7 50,00 7 11.762,05 Specificatie Banksaldo Fonds 125 duizend Saldo per 1-1-1 988 bij ABN Bijgekomen aan rente en giften 7 15.968,56 7 9.183,95 7 25.152,51 7 7.626,64 7 26.827,32 Uitgaven 7 30.556,28 plus provisie "/- rente 4e kw. 1 987 7 19,83 7 321,43 Bewaarloon 1987 typewerk 7 200,00 Porto 7 75,- - K.v.K. 7 60,- 7 31.232,54 -/- f 4.405,22 aan de Charitatieve Fondsen overge boekt 7 5. 162,30, derhalve totaal 7 24.362,98, hetgeen ƒ2.161,97 meer is, dan 1 987. Aan steun en Kerst- krandjangs werd in 1 988 een bedrag van 7 31.232,54, zulks inclusief Bank en Portokosten, uitgegeven. Bij een ontvangst van 7 24. 362,98 en een uitgave van 7 31.232,54 kwamen wij 7 6.869,56 te kort, welk bedrag ver meerderd met in 1 989 geboekte 1 988 regarderende onkosten van 7 18,72 Provisie "/- rente 4e kwartaal 1 988, 7 328,36 Bewaarloon 1988, 7 60,- K.v.K., 7 275,- Typewerk en 7 60,- Porto, een totaal te kort geeft van 7 7.626,64. Balans per 31-12-1988 DEBET Vordering op Tjalie Robinson BV 5.162,30 65,00 Vastgezet aankoop 5/1000 7/4% Hoogovens 87/93 Koers 98,30 rente 1 9 dg. provicie en beursbelasting 7 5.026,65 Overboeking rente n. Bruine Bus 7 7.626,64 7 12.653,29 Saldo per 31-12-1988 7 12.499,22 Specificatie Banksaldo Fonds ex KNIL-ers in Indonesië Saldo per 1-1-1 988 7 2.593,05 Bijgekomen v. donateurs 7 1.075,00 Saldo per 31-12-1988 7 3.668,05 Specificatie Banksaldo Bruine Bus Saldo per 1-1-1988 "/- 7 128,09 Bijgekomen t/m 31-12-88 (waarvan 7 804,35 in balans 1987 7 17.748,77 Bijgekomen v. adoptie 7 1.100,00 Bijgekomen aan rente 7 480,00 Overboeking van rente Fonds 1 25 dzd 7 1 1.762,05 Bruine Bus Fonds Ex KNIL-ers Bezit ABN Rekg. crt. no. 51.65.15.749 2/1000 8%% Oblig. Ned. 77-79/93 Koers 103 7 2.060,- 1 7/1000 6V4% Obl. Ned. 87-97 Koers 99 7 16.830,- 1 15/1000 6% Obl. Bullit 87-91 Koers 101.10 7 1 16.265,- 25/1000 714% Hoog ovens 87-93 Koers 102.50 7 25.625,- 557 Participaties ABN Obligatiefonds Koers 58,34 7 32.495,38 Depositorekening no. 51.56.96.811 per 31-12-1988 Spaardeposito ABN 5. j. vast 7/4% 7/4% 63/4% 5%% 7 1 0.000,00 7 5.000,00 7 5.000,00 7 1 0.000,00 Depositorekening no. 51.57.84.614 per 31-12-1988 Spaardeposito ABN 6 j. vast 8!4% 7 7.500,00 8/% 7 7.500,00 6%% 7 1 7.500,00 7 255.775,38 7 272.764/73 Aan giften en donaties voor Kerstkran- djangs ontvingen wij in de Bruine Bus gedurende 1988 7 19.200,68 plus eerst in 1 989 door Tjalie Robinson BV CREDIT Kapitaal Erven Tj. Robinson 7 25,^Z Kapitaal Erven Hr. v.d. Lee 7 25,00 ABN Rek. Crt. Bewaarloon 1 988 7 328,36 Provisie "/- rente 4e kw. '88 7 18,72 Onkosten Bruine Bus 7 410,00 Bruine Bus Beleggingen 7 7.000,80 Fonds 125 dzd Beleggingen 7 248.774,58 Fonds 125 dzd Banksaldo 7 12.449,22 Fonds ex KNIL-ers in Indonesië 7 3.733,05 7 272.764.73 Toen ik de lagere school doorlopen had, stuurde mijn vader mij van Ambon naar Java, naar mijn oom te Meester Cornelis. Oom plaatste mij op de geweermakers- school, maar het beviel me daar hele maal niet, ik had veel meer belangstelling voor automobielen. Ik liep dus weg van mijn oom en de geweermakersschool en meldde mij bij de Autohandel Verwey en Lugard te Batavia, waar ik werd opgeleid tot chauffeur-monteur. Ik kreeg een kamer achter in het gebouw, en was in de tijd dat ik geen dienst had, zo vrij als een vogel. Ik was er met vier jongelui, alle Indische jongens, en een paar inlandse toekangs. De firma importeerde de automerken Fiat, Spijker, Vlam en Oryx. Eén auto, de Fiat van G.G. Van Heutsz, een land au lette, 80 PK motor, moest op gang gebracht worden door middel van een luchtpomp, waarvan de luchtdruk op de zuigers werkte. Niet altijd sloeg de motor meteen aan. Als het mislukte, moesten we weer opnieuw pompen. De heerScheffer, uitgezonden monteur chauffeur van de Spijker-autofabriek Trompenburg heeft mij opgeleid. Later leidde ik op mijn beurt, weer Indische en Indonesische jongens op. Als er een nieuwe auto verkocht was, moest ik hem afleveren. Meestal waren het grote auto's, die naar ondernemingen moes ten, o.a. aan Jhr. Boreel, administrateur van de thee-onderneming Parakan Salak; aan de oude heer Crone van Tjitjoeroeg; ook aan Generaal Van Dalen. Ook de auto voor G.G. Van Heutsz heb ik afgeleverd. Ik heb toen enige maanden in het Paleis te Buitenzorg gelogeerd en moest de G.G. naar Batavia en terug rijden totdat zijn eigen chauffeur, die door mij werd opgeleid, geheel volleerd was. Jeugdverhaal van K. E. van Hout verteld aan Emilie Intveld opgeschreven voor zijn kleinkinderen 31

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1989 | | pagina 31