Samethini's Dans- en Showorkest En zo ontstond de Nederlandse Same- thini-band in september 1 945, hetaller- eerste show- en dansorkest dat voor het grootste gedeelte uit Indische jon gens bestond. Onze taak was samen met de toneelgroep van Joop Postma cabaret- en dansavonden te verzorgen voor de zich in Bangkok bevindende geallieerde militairen en ex-krijgsgevan- genen. Later kwamen daar nog de uit Indië geëvacueerde vrouwen en kinde ren bij. Voor de meesten betekende dit tevens gezinshereniging. Maar er waren ook nog buitenkampen, waar geen gele genheid was tot entertainment. Daar moesten we ook heen. Tenslotte werd onze taak zo uitgebreid, dat we het niet alleen afkonden. Versterking kwam er uit de kampen up- country (in het binnenland) o.a. de Atomic Boys onder leiding van de in vooroorlogs Batavia zeer bekende Piet Bruyn van Rozenburg, een dansorkest onder leiding van Hofstede en nog een trio bestaande uit Frans de Haan, Hans van Leeuwen en Jaap Schaap. Wij noemden ze "de Dierentuin". Ons Hoofdkwartier had in Bangkok een dancing gepacht (een failliete Siamese zaak) en in eigen beheer ontstond hier een plaats van dansvermaak voor geal lieerde militairen. Iedere ex-krijgsge vangene, die vanuit Siam naar Indië terugging, moest enkele dagen in Bang kok verblijven voor hij transport kreeg (meestal per vliegtuig) Elke ex-krijgs- gevangene die in Bangkok vertoefde kende "De Hollandclub". Daar werd iedere avond dansmuziek verzorgd door één van bovengenoemde bands. Later verhuisde alles wat tot Ontwik keling en Ontspanning (0 0) behoorde, (lees verder volgende pagina onderaan) Direkt na de capitulatie van Japan gaf Overste Mantel in Bangkok aan Han Samethini opdracht om een orkest samen te stellen, dat kon zorgen voor amusement voor de ex-krijgsgevange- nen. Dit orkest was de allereerste band die na de oorlog in Bangkok gevormd werd. De band bestond hoofdzakelijk uit Engelsen en Nederlanders, een enkele Australiër en Indiër. De Engel sen en Australiërs gingen echter al gauw naar huis, maar wij Nederlanders niet. Daardoor liep Samethini's orkest in sterkte achteruit. Hij vroeg en kreeg van Overste Mantel toestemming om op tournee te gaan langs de diverse kampen om het spelers-materiaal aan te vullen. Zo kwam Sam, zoals hij door ons ge noemd werd, ook in het kamp Tamuan, waar ik zat. Ook mij vroeg hij mee te gaan naar Bangkok en samen met nog enkele andere musici reden we de daar opvolgende dag op de vrachtauto naar Bangkok. We werden ondergebracht in de gebouwen van de Chinese Chamber of Commerce (C.C.C.) aan de Sathorn- road. De Samethini Band tijdens een show in Bangkok, september 1945, met enkele als vrouwen geklede orkestleden. In diverse krijgsgevangenkampen in Birma en Siam (Thailand) stond de Japtoedat er groepjes werden gevormd om "cabaret"-voorstellingen te organiseren. Som mige krijgsgevangenen hadden hun instrument meegesjouwd, andere handige kerels maakten van een houten kist en een paar staaldraden een bas of een gitaar. Kabels van gevlochten staaldraad werden op vernuftige wijze uit elkaar gedraaid en zo kwam men aan "snaren". Dans en toneel werd, bij gebrek aan vrouwen, door mannen uitgevoerd. De hier geplaatste foto, die echter genomen is na de capitulatie van de Jappen, kan u een idee geven hoe de "actrices" er uit zagen. Staand v.l.n.r.: Tjalie Wagenaar (gitaar). Lex Voogel (viool), Henk Spoor (drums). Bollen (sax), Ali Brinkman (sax), Lou Bloemhard (sax), Charles Hercules (sax). Bram Koot (stringbas). Zittend en hurkend: Hans Arriëns (accordeon), Harry Reinders (gitaar). Lex Koot (viool en bandleider na vertrek van Sam), Dick Jansen (gitaar), Fons Ockerse (Hawaii gitaar), Henk Eikel (trompet). Jan Liefveld (trompet) en John Ockerse (trompet en zang). 12

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1989 | | pagina 12